پزشکیان: باید بتوانیم ناترازی‌ها را حل کنیم سردار سلامی: این روز‌ها در اسرائیل کسی آرامش ندارد| از رژیم صهیونیستی انتقام می‌گیریم گردهمایی دانشجویان و طلاب بسیجی با حضور پزشکیان در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد (۲ آذر ۱۴۰۳) وزیر دفاع با رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کرد (۲ آذر ۱۴۰۳) رزمایش ۱۰۰ هزار نفری بسیجیان استان خراسان رضوی آغاز شد (۲ آذر ۱۴۰۳) واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: تردید نکنیم که وعده صادق محقق می‌شود وزیر کشور: چند استاندار باقیمانده هفته آینده معرفی می‌شوند واکنش وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران در شورای حکام تصویب شد حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل شوشتری، وزیر اسبق دادگستری درگذشت واکنش عراقچی به حادثه تروریستی پاکستان روسیه: قطعنامه ضدایرانی تروئیکا در شورای حکام از حمایت چشمگیری برخوردار نیست بیانیه مشترک ۷+۱ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام مسعود پزشکیان در پایان سفر به سیستان و بلوچستان چه گفت؟ پزشکیان در پایان سفر سیستان و بلوچستان: راه‌های گذشته به نتایج جدید منتهی نمی‌شود ویدئو| روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی ویدئو| لحظه عجیب اصابت موشک‌های قاره‌پیمای روسی به کارخانه تسلیحاتی اوکراین عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل ایران مواجه خواهد شد خط و نشان ناتو برای روسیه | نخستین رزمایش ناتو در فنلاند آیت‌الله علم‌الهدی: «دِل» منشأ و مبدأ تمام رفتار‌های انسان است | توصیه امام علی (ع) به «زنده بودن دل» وزرای دفاع ایران و ونزوئلا دیدار کردند آیت‌الله علم‌الهدی: نماز، راهبرد پیشگیری از فساد در حرکت‌های انتظامی کشور است | فراجا نسخه کربلا در مجاهدت و ایثارگری است انتصاب وزیر سابق اطلاعات به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس شورای امور اقوام، ادیان و مذاهب (یکم آذر ۱۴۰۳) رئیس نمایندگی امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور: مشهد همیشه در حوزه دیپلماسی شهری پیشگام بوده است اقتدار نظامی و دفاعی ایران در خدمت ملت و ترویج صلح است
سرخط خبرها

برگزاری اولین جلسه «شورای عالی آموزش و پرورش» دولت چهاردهم به ریاست پزشکیان

  • کد خبر: ۲۹۳۰۸۲
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
برگزاری اولین جلسه «شورای عالی آموزش و پرورش» دولت چهاردهم به ریاست پزشکیان
رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: آبادانی کشور در گرو اصلاح و اجرای عدالت در نظام آموزشی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز - دوشنبه - در اولین جلسه «شورای‌عالی آموزش و پرورش» در دولت چهاردهم، با بیان اینکه عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس جمهور تلاش‌هایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روش‌های سخت‌افزاری صورت می‌گیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور به خصوص در روش‌های آموزشی است. مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و اصلاح روابط بین‌بخشی در بخش‌های دولتی و حاکمیتی راحت‌تر می‌توان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت است.

پزشکیان با تاکید بر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، به تشریح نمونه‌هایی از روش‌های به‌روز و موثر آموزشی در دنیا پرداخت و اظهار کرد: صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانش‌آموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بکارگیری روش‌هایی که دانش‌آموزان را در فرآیند فراگیری دخیل می‌کند، علاوه بر آموزش دانش، مهارت‌های کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیت‌های گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزش‌ها را نیز به دانش‌آموزان یاد داد.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت و اهمیت بکارگیری دستاورد‌های نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روش‌های آموزشی تاکید کرد و گفت: اینکه صرفا و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعا رافع مشکل نیست و باید با روش‌های ایجابی، بخش تکمیلی آموزش در مدارس را در همین ابزار‌های نوین ارتباطی طراحی و اجرا کنیم تا دانش‌آموز و حتی دانشجو، بخش آموزش در خارج از مدرسه را نیز به این شکل انجام دهد.

پزشکیان با بیان اینکه بکارگیری ابزار‌های نوین ارتباطی و آموزشی می‌تواند به اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور کمک کند، دلیل عدم اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و خاطرنشان کرد: باید روش اجرای بخش‌های مختلف این سند با کمک کارشناسان به شکل دقیق تدوین و در میان دستگاه‌های مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و هم‌افزایی ایجاد شود.



رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد، گفت: بخش قابل توجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه می‌شنوند. باید به شکل جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.

ضرورت توجه جدی به مراکز تربیت معلم برای ارتقای توانمندی‌های معلمان، ایفای نقش هماهنگ کننده و کمک به اصلاح روابط بین بخشی برای اصلاح و ارتقای نظام آموزشی از سوی شورای‌عالی آموزش و پرورش و ضرورت رسیدن به یک نگاه و تعریف مشترک درباره چگونگی ارتقای بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعلیم و تربیت در این شورا و تسری آن به دستگاه‌های مسئول از دیگر نکات مطرح شده از سوی رئیس جمهور در این جلسه بود.

در ابتدای جلسه نیز پس از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره راهکار‌های اجرای سند تحول و نیز اصلاح و ارتقای کمی و کیفی نظام آموزشی کشور پرداختند.

اجرای عدالت آموزشی به‌عنوان اصلی‌ترین گام در اقامه عدالت در کشور، ضرورت توجه جدی به ارتقا و به‌روز کردن آموزش در مراکز تربیت معلم، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نگاه به صرف منابع در آموزش و پرورش به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت، ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌ها و ابزار‌های نوین در ارتقای آموزش، توجه به سطوح موثر اجتماعی و خارج از حیطه اختیار و عمل وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت به خصوص با فراگیر شدن ابزار‌های نوین ارتباطی و تصمیم‌گیری قاطع برای رفع کسری بودجه همیشگی آموزش و پرورش از جمله مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش در این جلسه بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->