آغاز به‌کار نمایشگاه‌های تجهیزات ورزشی، اسباب‌بازی، چای و قهوه در مشهد (چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳) توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در حوزه انرژی در پارک علم و فناوری خراسان انتشار ۵۰ همت اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختصاص ۳۵۳ هزار قطعه انواع سکه به برندگان حراج‌ها | سکه با نرخ کمتر از بازار آزاد در مرکز مبادله ایران عرضه می‌شود رکورد قیمت یک محصول سایپا طی ۲۴ ساعت (۱۸ مهر ۱۴۰۳) قیمت امروز موبایل برند‌های مختلف در مشهد (۱۸ مهر ۱۴۰۳) پنجمین هواپیمای بازسازی‌شده با نام «هرمز» به ناوگان عملیاتی پیوست خرید اینترنتی بعد از کرونا از یک نیاز فانتزی به نیاز ضروری تبدیل شد تولید زعفران امسال ۲۵ درصد رشد یافت کارت‌کشی در نانوایی‌های مشهد قطع سهمیه آرد را به دنبال دارد پایان مثبت بورس در سومین هفته مهر | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ مهر ۱۴۰۳) مشکلی در تأمین گوشت قرمز در بازار مشهد نداریم توزیع مرغ منجمد در بازار مشهد در حال انجام است یک سال بازار‌های مالی در یک دقیقه! + ویدئو مدیران خودرو فروش ۳ محصول خود را از امروز آغاز کرد (۱۸ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات افزایش ظرفیت ۶۰۰۰ مگاواتی برق تا دو سال آینده | به تعداد واحد‌های تجدیدپذیر کشور افزوده می شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۸ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز خودرو‌های داخلی در بازار آزاد (۱۸ مهر ۱۴۰۳) | سمند سورن ۷۵۵ میلیون تومان نرخ کارشناسی رنگ خودرو در سال ۱۴۰۳ مشخص شد + جدول قیمت خرما و پسته قابلیت ارزآوری ۳ میلیارد دلار دارد افزایش‌قیمت دلار و کاهش‌قیمت طلا و سکه (۱۸ مهر ۱۴۰۳) نمره امنیت سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی در ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر نکرده است انتظار طولانی برای نشست شورای‌عالی کار | از ابتدای سال دعوتنامه نگرفتیم! حراج جدید سکه از ساعت ۱۲ امروز آغاز می‌شود + جزئیات و لینک ثبت نام (۱۸ مهر ۱۴۰۳) افزایش قیمت دلار مبادله‌ای ادامه یافت (۱۸ مهر ۱۴۰۳) رشد ۱۲ درصدی جوجه‌ریزی در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ در خراسان رضوی
سرخط خبرها

نمره امنیت سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی در ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر نکرده است

  • کد خبر: ۲۹۳۴۳۶
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
نمره امنیت سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی در ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر نکرده است
تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پایش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران منتشر شد که بر اساس آن نمره عملکردی خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۳، نمره ۵.۷۳ اعلام شده است که نسبت به بهار ۱۴۰۲ تغییری نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پایش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران منتشر شد که بر اساس آن نمره عملکردی خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۳، نمره ۵.۷۳ اعلام شده است که نسبت به بهار ۱۴۰۲ تغییری نکرده است.

در  این پایش، ۳۸مؤلفه بررسی شده که در  هفت شاخص به تفکیک ۳۱ استان منتشر شده است. از ثبات اقتصادی تا وفای‌به‌عهد فعالان اقتصادی و البته تحقق وعده مسئولان در  این شاخص وجود دارد. نمره شاخص امنیت سرمایه‌گذاری و درمجموع همه شاخص‌ها از صفر تا ۱۰ است. این رقم هر چه به ۱۰ نزدیک‌تر شود، نشان می‌دهد که  وضعیت سرمایه‌گذاری بدتر شده است. 

براساس این گزارش، خراسان‌رضوی رتبه چهاردهم امنیت سرمایه‌گذاری در بین استان‌ها را دارد. در بهار امسال، استان‌های هرمزگان (۵.۲۴)، گلستان (۵.۳۰) و خراسان شمالی (۵.۴۷) بهترین عملکرد را در امنیت سرمایه‌گذاری داشته‌اند. همچنین استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری (۶.۰۲)، تهران (۶.۲۱) و کهگیلویه‌وبویراحمد (۶.۲۸)، بدترین عملکرد در امنیت سرمایه‌گذاری را در بین استان‌های کشور داشته اند.

نمره خراسان رضوی در وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان ۱۴۰۲، عدد ۵.۰۳ بوده است. این رقم نشان می‌دهد که وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی در بهار امسال نسبت به زمستان بدتر شده است.
در بهار ۱۳۹۹ و هم‌زمان با گسترش بیماری کرونا، وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری تحت‌تأثیر این مؤلفه قرار گرفت. در بهار آن سال نمره امنیت سرمایه‌گذاری خراسان رضوی ۶.۲۷ بوده و رتبه ۲۴ در بین استان‌های مختلف کشور را داشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس، هفت شاخص مؤثر بر امنیت سرمایه‌گذاری را به تفکیک استان‌ها (بهار ۱۴۰۳) منتشر کرده است که وضعیت خراسان رضوی در  برخی مناسب و در برخی نامناسب است. این هفت شاخص را از دو نظر می‌توان بررسی کرد؛ ابتدا رتبه خراسان رضوی در بین دیگراستان‌ها و  بعد از آن مقایسه نمره مؤلفه‌های مختلف در خود استان است. اگر بخواهیم خراسان رضوی را در مقایسه با دیگر‌استان‌ها در نظر بگیریم، نکته جالب‌توجه این است که بهترین رتبه  استان در میان این مؤلفه‌ها مربوط به مؤلفه «وفای به عهد و صداقت و دوستی» با رتبه ۴ است و بدترین رتبه آن مربوط به «تعریف و تضمین حقوق مالکیت» با رتبه ۲۴ است.

مقایسه با زمان شیوع کرونا

«شفافیت و سلامت اداری» یکی از مؤلفه‌های مهم تأثیرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که خراسان رضوی با نمره ۶.۶۸ رتبه‌۲۸ را در بین استان‌های کشور در سال ۱۳۹۹ داشته است. این نمره در بهار امسال به ۵.۳۳ رسیده و خراسان رضوی رتبه ۸ را در بین استان‌های کشور دارد.

نماگر «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی» نیز از‌جمله‌شاخص‌هایی است که رتبه خراسان رضوی در آن بهتر شده است؛ در‌حالی‌که در بهار ۱۳۹۹، رتبه این استان با نمره ۶.۳۱، در کشور ۱۷ بوده که این نمره در بهار ۱۴۰۳ به ۵.۵۸ رسیده و خراسان رضوی رتبه‌۴ را کسب کرده است.

در‌خصوص «تضمین حقوق مالکیت» هر‌چند نمره خراسان رضوی در بهار امسال (۶.۴۴) نسبت به بهار‌۱۳۹۹ (۶.۶۶) بهتر شده، اما جایگاه این استان از رتبه ۲۲ به ۲۴ در بین استان‌های کشور افزایش یافته است. «عملکرد دولت» از‌جمله‌شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد وضعیت عملکردی دولت از سال ۱۳۹۹ (۷.۸۰) تا بهار امسال (۶.۹۲) بهتر شده است. 

با‌این‌حال از‌آنجا‌که سرعت بهبود عملکرد دولت در دیگراستان‌ها بیشتر بوده، همین مسئله سبب شده است تا رتبه خراسان رضوی از بیستم در بهار ۱۳۹۹ به رتبه نوزدهم در بهار ۱۴۰۳ کاهش یابد. «ثبات اقتصادی کلان» هم از‌جمله‌مؤلفه‌هایی است که نشان می‌دهد رتبه خراسان رضوی در بهار امسال نسبت به بهار ۱۳۹۹ بهتر شده است. در بهار ۱۳۹۹ نمره استان ۷.۷۰ و رتبه بیستم کشور و در بهار ۱۴۰۳، نمره ۶.۶۷ و رتبه هجدهم را در بین استان‌ها داشته است.

وضعیت کشور

براساس محاسبات انجام‌شده، شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری تهیه می‌شود، در فصل بهار سال۱۴۰۳ کمّیت ۵.۷۷ از‌۱۰ سنجیده شده است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل (زمستان۱۴۰۲)، ۵.۷۲ بوده و در فصل قبل‌تر (پاییز۱۴۰۲) کمیت ۵.۷۰، در مطالعه تابستان۱۴۰۲، ۵.۶۶ و در مطالعه بهار۱۴۰۲، عدد ۵.۷۳ بوده است. 

براساس بررسی‌های انجام‌شده، عامل اصلی نامناسب‌تر‌شدن مؤلفه‌های آماری از پاییز۱۴۰۲ تا بهار۱۴۰۳ نوسانات نرخ ارز و شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل بهار بوده که در‌نهایت نتیجه آن در کنار نامناسب‌تر‌ارزیابی‌شدن مؤلفه‌های پیمایشی در بهار۱۴۰۳ منجر به نامناسب‌شدن عدد کل شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار۱۴۰۳ نسبت به فصول گذشته شده است.

نمره امنیت سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی در ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر نکرده است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->