سازمان ملل درباره توزیع سلاح بین‌ شهرک‌نشینان صهیونیست هشدار داد رئیس جمهور پزشکیان فردا عازم ترکمنستان خواهد شد ۱۶ شهید و ده‌ها زخمی در کشتار جدید صهیونیست‌ها در اردوگاه جبالیا (۱۸ مهر ۱۴۰۳) سفارت ایران در لندن به اتهام‌پراکنی مقام امنیتی انگلیس واکنش نشان داد عراقچی: برای رایزنی در خصوص مسائل منطقه به عربستان سفر کردم انفجار یک مهمانپذیر در خیابان طبرسی مشهد (۱۸ مهر ۱۴۰۳) عراقچی وارد عربستان شد + ویدئو اردوغان: اسرائیل «سازمان تروریستی صهیونیستی» است پزشکیان: استانداران جدید برای تحقق گفتمان وفاق ملی و به‌کارگیری مدیران براساس توانمندی تلاش کنند بررسی بودجه ۱۴۰۴ از هفته آینده در دولت آغاز خواهد شد شهردار ساری برکنار شد عراقچی به عربستان سعودی سفر کرد نامه ۳۹ نماینده مجلس شورای اسلامی به شورای عالی امنیت ملی درباره تجدید نظر در دکترین دفاعی مشاور فرمانده سپاه: سردار قاآنی در چند روز آینده نشان فتح دریافت خواهد کرد سردار رادان: همراهی مرزنشینان و مرزبانان، سبب استحکام مرزهای کشور است توضیحات وزیر ورزش درباره آخرین وضعیت آماده سازی ورزشگاه آزادی وزیر بهداشت از پرداخت مقدار زیادی از مطالبات پرستاران خبر داد وزیر ارتباطات: در آینده نزدیک اخبار خوبی درباره موضوع فیلترینگ اعلام می‌کنیم سخنگوی دولت: موضوع فیلترینگ در دولت در حال پیگیری است | قبل از کار کارشناسی درباره بنزین هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد رئیس سرویس جاسوسی انگلیس: داعش و القاعده احیاشده و بار دیگر اروپا را هدف قرار می‌دهند قانون‌مداری، شرط تحقق امنیت پایدار استاندار جدید خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز: تمامی ظرفیت‌های استان را مورد استفاده قرار خواهم داد طوفان‌الاقصی و تداوم آرمان فلسطین
سرخط خبرها

طوفان‌الاقصی و تداوم آرمان فلسطین

  • کد خبر: ۲۹۳۴۷۳
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
طوفان‌الاقصی و تداوم آرمان فلسطین
در منطقه، تحولاتی جدی در حال رخ‌دادن است. مهم‌ترین حادثه‌ای که در سالیان گذشته اتفاق افتاد و در جبهه مقاومت تغییرات اساسی را رقم زد، عملیات طوفان‌الاقصی بود.

در منطقه، تحولاتی جدی در حال رخ‌دادن است. مهم‌ترین حادثه‌ای که در سالیان گذشته اتفاق افتاد و در جبهه مقاومت تغییرات اساسی را رقم زد، عملیات طوفان‌الاقصی بود که در هفتم اکتبر محقق شد. این تغییر‌و‌تحولات قابل‌پیش‌بینی نبود و کسی فکر نمی‌کرد در سال گذشته ۴۲‌هزار شهید که تعداد زیادی از آنها کودک و زن بودند، قربانی جنایت‌های رژیم صهیونیستی شوند. تحولات جدی متأثر از ترور فرماندهان جبهه مقاومت از مهم‌ترین مسائلی بود که به‌واقع ضایعه بسیار دلخراش و قابل پیش‌بینی نبود و به‌دنبال آن، رژیم صهیونیستی برای اولین‌بار در مجامع بین‌المللی محکوم شد.

در دادگاه‌های بین‌المللی مانند دادگاه آفریقای جنوبی شاهد بودیم که جلسات متعددی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شد و به جرم نژادپرستی و نسل‌کشی محکوم شد و مورد تعقیب قضایی قرار گرفت؛ هرچند در قواعد بین‌الملل و حقوق بین‌الملل ثبات کافی وجود ندارد، زیرا بعد از مدت کوتاهی از تصویب این مصوبه در دادگاه آفریقای جنوبی، شاهد بودیم که نتانیاهو در سازمان ملل سخنرانی کرد. مهم‌ترین حادثه‌ای که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در تهران رقم خورد، ترور دکتر اسماعیل هنیه بود. 

حادثه دلخراش دیگر، ترور فرمانده جبهه مقاومت، فؤاد شکر و پس از آن ضایعه جبران‌ناپذیر شهادت رهبر جبهه مقاومت، سیدحسن نصرا... بود. اینها جنایاتی است که در یک سال اخیر توسط رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته است؛ اما همه تحولات تغییرات تلخ نبود و اثرگذاری‌های این تحولات را باید به‌صورت کلان نظاره کرد. مهم‌ترین تغییر مثبتی که در نظام بین‌الملل رخ داد، این بود که تعداد زیادی از کشور‌های اسلامی در منطقه خاورمیانه و در همسایگی ایران که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده بودند، رویه دیگری را مبنی بر کم‌رنگ‌کردن پیمان صلح ابراهیم با اسرائیل در پیش گرفتند. 

چند روز قبل از عملیات طوفان‌الاقصی یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های اسلامی یعنی عربستان قرار بود پای میز مذاکره با سران رژیم صهیونیستی بنشیند و پیمان صلح ابراهیم را امضا کند. اگر این قرارداد امضا می‌شد، روابط رژیم صهیونیستی و عربستان عادی می‌شد و قطعا فضا با اکنون بسیار متفاوت بود و شاید چیزی به اسم فلسطین در مقاومت به این شکل فعلی وجود نمی‌داشت. عربستان یک هفته قبل از عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کرده بود که در هفته آینده این پیمان صلح را امضا می‌کند. رهبران جبهه مقاومت دور هم جمع شدند و در این مسئله تدبر کردند که چگونه با این مسئله مقابله کنند. 

حماس در همان روز‌ها بیانیه صادر کرد و به‌شدت به عربستان نهیب زد و از عربستان خواست که تحت هیچ عنوانی پای میز مذاکره با رژیم صهیونیستی نرود؛ زیرا اگر عربستان پای میز مذاکره می‌رفت. کشور‌های اسلامی و عربی منطقه و کشور‌های کوچکی که حامی عربستان سعودی بودند، حتما پیمان صلح را با این رژیم امضا می‌کردند و دیگر چیزی از آرمان فلسطین و جبهه مقاومت باقی نمی‌ماند. رژیم صهیونیستی متوجه شد که حماس با این عملیات، به‌زودی ضربه بسیار جدی بر پیکر این رژیم وارد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین علل شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی، طبق اعلام اندیشکده‌های آمریکایی مانند شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا، شکست یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های امنیتی‌اطلاعاتی جهان از یک گروه کوچک مقاومت در فلسطین بیان شده است. اندیشکده سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا هم اذعان می‌کند که هم‌افزایی و هم‌گرایی گروه‌های مقاومت در سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

گروه‌های مقاومت شیعی مانند حزب‌ا... لبنان در کنار گروه‌های مقاومت سنی مانند حماس و سایر گروه‌های شیعه با یکدیگر توانستند جلوی نظم نوینی که قرار بود بر منطقه حاکم شود و محور آن رژیم صهیونیستی بود، مقابله و این طرح را با اختلال مواجه کنند. مهم‌ترین دستاورد‌های عملیات وعده صادق نیز تقویت و هم‌افزایی گروه‌های جبهه مقاومت بود و در کنار آن می‌توان به کاهش قدرت هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا و ارتقای چند‌پله‌ای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل اشاره کرد.

بعد از دهه‌ها تحریم، با مدیریت امام خامنه‌ای از انزوا خارج شده است و معادلات منطقه به‌خاطر رهبری ایشان تغییر کرده است. ایران توانسته است نظم کنونی نظام بین‌الملل و هژمونی ایالات متحده آمریکا را به چالش بکشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->