نماینده مجلس: ایران، برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیزی دارد عراقچی از توقف روند مذاکرات ایران و آمریکا به دلیل شرایط منطقه خبر داد رئیس جمهور برای احصای احکام غیرعملیاتی برنامه هفتم، یک ماه فرصت داد پژمانفر: سن ازدواج در کشور روندی افزایشی دارد معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با پزشکیان دیدار کرد دومین جلسه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور برگزار شد دیدار رؤسای مجالس ایران و آذربایجان در ژنو رئیس قوه قضائیه: فردی از یک دستگاه اداری، ۴۰۰ مرتبه شکایت کرده است | سفر قالیباف به لبنان، برای همه پیام داشت تاکید ایران و عمان بر ضرورت اقدام عاجل جامعه بین‌الملل برای توقف جنایات اسرائیل دبیرکل سازمان ملل حمله اسرائیل به نیروهای حافظ صلح را مصداق جنایت جنگی خواند واکنش تند وزیر خارجه اسپانیا به حملات اسرائیل علیه نیروهای حافظ صلح دو تیم تروریستی وابسته به گروهک جیش‌الظلم در سیستان و بلوچستان شناسایی و دستگیر شدند وزیر دفاع: رژیم صهیونیستی ضربات جبران‌ناپذیری دریافت کرده است فرمانده کل اسبق سپاه پاسداران: روزهای سختی در انتظار رژیم صهیونیستی است اعتراض سازمان ملل به ادامه کشتارهای اسرائیل در غزه با حمایت تسلیحاتی غرب بازدید سرزده استاندار خراسان رضوی از «دوشنبه‌های ملاقات مردمی» فرماندار مشهد رایزنی رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن با عراقچی در مسقط تصویب قطع‌نامه‌ای برای آتش بس جنگ غزه، هدف هیئت پارلمانی ایران در ژنو وضعیت مبهم استرداد خاوری به ایران در سایه عدم همکاری پلیس بین‌الملل کانادا توضیحات وحید یامین پور درباره آخرین خبرها از معرفی جانشین شهید سید حسن نصرالله + فیلم پویش «ایران همدل» چگونه کار می‌کند؟ مقاومت عراق با پهپاد، اهدافی را در دره اردن و حیفا هدف قرار داد + فیلم دبیرکل سابق ناتو: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند
سرخط خبرها

دبیرکل سابق ناتو: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند

  • کد خبر: ۲۹۴۳۲۴
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
دبیرکل سابق ناتو: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند
دبیرکل سابق ناتو ضمن ابراز نگرانی نسبت به تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، بر راه‌حل ۲ دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سابق ناتو طی مصاحبه‌ای با نشریه آلمانی «اشپیگل» با بیان اینکه مشکل اصلی فلسطینیان، «نبود کشوری مستقل» است، گفت: «تشدید تنش‌های جاری خطر جدی است زیرا یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر می‌شود اما مشکل اصلی فلسطینیان این است که کشور مستقل خود را ندارند.»

دبیرکل سابق ناتو در ادامه این موضوع تاکید کرد: «من متوجه دشواری‌های راه‌حل ۲ دولتی هستم اما معتقدم که پس از هفتم اکتبر، نیاز برای چنین راه‌حلی مبرم‌تر شده و فلسطین باید کشور مستقل خودش را داشته باشد.»

او با اشاره به نقش کشورهای غربی و ناتو در این جنگ عنوان کرد: «ناتو هرگز مستقیما در درگیری میان اسرائیل و فلسطین دخالت نداشته است. البته این بدین معنا نیست که ما نسبت به این موضوع نگران نیستیم. ناتو پاسخ بسیاری از سوالات در جهان است اما نه تمامی آنها. من همچنین از تلاش‌های شرکای ناتو مانند ایالات متحده و آلمان که برای تنش‌زدایی و یافتن راه‌حل سیاسی تلاش می‌کنند، حمایت می‌کنم.»

از آغاز بمباران‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی، سیاسی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر دم از آتش‌بس می‌زند، اما در عمل، کاری برای توقف خشونت‌ها و وادار کردن تل‌آویو برای خاتمه جنگ صورت نمی‌دهد.

در سایه حمایت‌های کورکورانه واشنگتن، رژیم صهیونیستی جنایاتش را به لبنان هم کشانده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است. مقامات لبنانی اعلام کردند که تاکنون حداقل ۱۴۰۰ لبنانی از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و ۱.۲ میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

دبیرکل سابق ناتو: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند

جهان غیرقابل پیش‌بینی شده است

«ینس استولتنبرگ» که اخیرا مقام دبیری کل ناتو را پس از ۱۰ سال ریاست به «مارک روته» نخست‌وزیر سابق هلند منتقل کرد، در این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جهان در خطرناک‌ترین وضعیت از زمان جنگ‌جهانی دوم قرار دارد، گفت: «ما در جهانی به‌شدت غیرقابل پیش‌بینی و ناپایدار زندگی می‌کنیم. در طول جنگ سرد، ما یک رویارویی آشکار با اتحاد جماهیر شوروی داشتیم، ما در مرزها نیرو و در هر ۲ طرف سلاح هسته‌ای داشتیم. اما در آن زمان سطح مشخصی از قابلیت پیش‌بینی وجود داشت زیرا هیچ یک از طرفین نمی‌خواستند یک جنگ واقعی و خونین به‌راه بیفتد.»

وی افزود: «اما امروز ما چالش‌های زیادی داریم؛ جنگ در اروپا، رقابت جهانی فزاینده، برای مثال با چین - کشوری که ارتش خود را با سرعتی بی‌سابقه مسلح می‌کند. همچنین تهدید دائمی حملات سایبری و تروریستی وجود دارد. به‌طور کل دنیای نامعلومی است.»

پیشروی برای روسیه آسان‌تر شده است

دبیرکل سابق ناتو در قسمتی از این مصاحبه با اشاره به دوران پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ و استراتژی «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان برای ایجاد پلی با روسیه بیان کرد: «من همچنان معتقدم که آن استراتژی درست بود. این درست بود که سعی کنیم روابط را پس از جنگ سرد با روسیه بهتر کنیم. حتی پس از الحاق کریمه و آغاز درگیری در دونباس، ما به ملاقات در شورای ناتو-روسیه ادامه دادیم.»

استولتنبرگ گفت: «آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۲ بود. ما در آن زمان هیچ توهمی در مورد روسیه نداشتیم اما باید روابط بسیار دشوار را با همسایه خود حل می‌کردیم. امروز نیز باید دست‌کم از هرگونه سوء‌تفاهم و قضاوت نادرست در مسکو جلوگیری کنیم.»

وی درخصوص ارسال تسلیحات به اوکراین و اظهارات اخیرش که اذعان کرده بود که عدم ارسال تسلیحات به کی‌یف پس از سال ۲۰۱۴ «اشتباه» بود، ادعا کرد: «گفتن اینکه چه چیزی می‌توانست بهتر انجام شود، همیشه آسان است. امروز معتقدم که عدم حمایت نظامی، پیشروی را برای روسیه آسان‌تر کرده و این باید درسی برای آینده، برای همه شرکای ناتو باشد. ما روی قدرت نظامی خود برای به راه انداختن جنگ سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم بلکه برای جلوگیری از آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در غیر این صورت نه فقط روسیه، بلکه هیچ کس ما را جدی نخواهد گرفت.»

اوکراین در فوریه ۲۰۲۵ وارد سومین سال جنگ خواهد شد و وضعیت این کشور هم‌اکنون در وضعیت سخت‌تری به نسبت قبل قرار دارد. ارتش اوکراین در شرق نیروهای خود را از دست می‌دهد و به‌رغم حملات غیرمنتظره‌ای که به «کورسک» روسیه داشته و هم‌چنین تسلیحات زیادی که از غرب دریافت می‌کند، قادر به حفظ مواضع خود نیست و نیروهای روسیه هر چند با دستاوردهای کم به پیشروی‌ها در دونباس ادامه می‌دهند.

دبیرکل سابق ناتو: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند

غرب در برابر روسیه دچار اشتباه شد

«ینس استولتنبرگ» در رابطه با ارسال تسلیحات غرب به اوکراین اذعان کرد: «برخی متحدان تسلیحاتی را به اوکراین ارسال کرده‌اند اما باید پذیرفت که کافی نبوده‌اند. ما فکر می‌کردیم که مسیری معتدل‌تر می‌تواند بهتر باشد اما درک کمی از نیاز برای ارسال کمک‌های نظامی جهت تقویت ارتش اوکراین داشتیم. این یک اشتباه بود.»

او همچنین با اشاره به مساله داغ این روزها و تلاش اوکراین برای اخذ مجوز از غرب درخصوص استفاده از تسلیحات دوربرد در حمله به عمق خاک روسیه مدعی شد: «مساله دشواری است و ما رایزنی‌هایی در این خصوص میان متحدان داشته‌ایم. باید در نظر داشت که روسیه قصد کنترل اوکراین را دارد، پس این کشور حق دارد از خود دفاع کند و این حق شامل هدف‌گیری مواضع نظامی مشروع ارتش روسیه در خاک کشورش است.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدت‌هاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.

استولتنبرگ با اشاره به مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تاکید کرد: «تنها اوکراین می‌تواند تصمیم بگرد که چه موقع زمان مذاکرات جدی فرا رسیده است و با چه شرایطی باید مذاکره کند. همه ما خواستار خاتمه جنگ هستیم.»

دبیرکل سابق ناتو: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند

لحن ترامپ در دوران ریاستش گاها تند بود

دبیرکل سابق ناتو در پایان این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت همکاری با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که هم‌اکنون نامزد حزب جمهوری‌خواه است و قصد بازگشت به کاخ سفید را دارد، گفت: «من همیشه روی کارم به عنوان دبیرکل تمرکز کامل داشته‌ام و این مساله مستلزم آن است که نگرانی‌های همه متحدان را جدی بگیرید.»

او افزود: «ترامپ، رئیس‌جمهور بزرگترین عضو ناتو بود. او همانند دیگر روسای‌ جمهور ایالات متحده، صراحتا اعلام کرد که تقسیم مسؤولیت در ائتلاف ناتو منصفانه نیست. لحن او گاها به طرز عجیبی تند می‌شد اما استدلال‌هایش مشروع بود. وظیفه من حفظ آرامش بود. خبر خوب این است که این روند واقعا همه ما را تغییر داده و متحدان سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش داده‌اند که برای همه ما خوب است.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->