قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو | کنسرت صادق بوقی در ترکیه!
سرخط خبرها

توقف انتشار کتاب در روز‌های آغازین خردادماه

  • کد خبر: ۲۹۴۷۲
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
توقف انتشار کتاب در روز‌های آغازین خردادماه
ابتدای امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی چاپخانه‌ها میزان انتشار کتاب در فروردین‌ماه به صفر رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار نشر امسال دست به عصاتر از سال گذشته به کار خود ادامه می‌دهد. ابتدای امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی چاپخانه‌ها میزان انتشار کتاب در فروردین‌ماه به صفر رسید.

پس از بازگشایی چاپخانه‌ها ۷۷۰۹ عنوان کتاب در اردیبهشت‌ماه منتشر شد. با آغاز خرداد ماه وضعیت نشر به گونه دیگری پیش رفت و تا دوازدهم خرداد ماه سال جاری میزان کتاب‌های منتشر شده به صفر رسید. این در حالی است که میزان انتشار کتاب از اول تا ۱۲ خردادماه سال گذشته ۲۳۷۴ عنوان کتاب بود.

میزان انتشار کتاب در ۱۲ روز ابتدایی خرداد ماه امسال نسبت به سال قبل صد در صد کاهش یافته است. گویا ناشران تصمیم گرفته بودند در اردیبهشت ماه همان کتاب‌هایی را منتشر کنند که می‌خواستند در اسفند ماه منتشر کنند و برای عرضه کتاب هایشان در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده شوند. البته نباید فراموش کرد انتشار کتاب کاری نیست که ناشر به تنهایی انجام دهد. باید مؤلفی هم باشد که کتاب بنویسد و برای انتشار به ناشر بسپارد.

اگر به صفر رسیدن آمار انتشار کتاب نشانه همراهی ناشران با وضعیت کشور در زمینه شیوع بیماری کرونا در فروردین ماه بود، به صفر رسیدن میزان انتشار کتاب در روز‌های آغازین خرداد ماه زنگ خطری است که باید مسئولان به آن توجه کنند. در این میان نباید فراموش کرد که مولفان هم به هر دلیلی چه از دست دادن انگیزه‌شان برای انتشار کتاب جدید و چه به دلیل گرانی انتشار کتاب، کتاب جدیدی منتشر نمی‌کنند.

رکودی که چند سالی است خود را در بازار نشر نشان می‌دهد و از شهریورماه سال ۹۶ با کاهش میزان انتشار عناوین کتاب خود را به صورت واضح‌تری نشان داده بود، الان شکل دیگری پیدا کرده و به منتشر نشدن کتاب‌های جدید منجر شده است.

ضلع سوم بازار نشر مخاطبان کتاب هستند؛ کسانی که چند سالی است از کتاب استقبال کمتری می‌کنند و همین استقبال اندک آن‌ها به همراه هزینه‌های بالای انتشار کتاب باعث شد ناشران دست به عصا راه بروند و میزان تیراژ‌های کتابشان را کاهش دهند. تیراژ‌هایی که الان در برخی انتشارات به ۵۰۰ نسخه و در برخی دیگر به کمتر از این مقدار رسیده است. در این سال‌ها شاهد انتشار ۵۰ نسخه‌ای کتاب و داغ شدن بازار ریستوگرافی هم بودیم.

تا چند سال پیش کسی تصور نمی‌کرد روزگاری برسد که کتاب با تیراژ‌های کمتر از هزار تا دو هزار نسخه منتشر شود، ولی الان شرایط اقتصادی بازار نشر به سمتی رفته است که کمتر ناشری حاضر می‌شود کتابش را با تیراژ‌های هزار تا دوهزار نسخه منتشر کند. زمانی تعداد ناشرانی که مجوز نشر گرفتند به ۱۶ هزار ناشر رسید و الان اکثر این ناشران دارای مجوز نشر غیرفعال هستند.

هرسال در اردیبهشت‌ماه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شد. این نمایشگاه فرصتی برای ناشران بود تا کتاب‌هایشان را عرضه کنند و بفروشند. مخاطبان کتاب هم می‌توانستند در این مدت کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه کنند. هرچند با افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت انتشار آن سبد خرید مخاطبان کتاب کوچک‌تر شد و کتاب‌های کمتری را از نمایشگاه تهیه کردند.

همین میزان خرید کتاب می‌توانست فرصتی را برای ناشر فراهم و انگیزه‌ای برای خلق اثر در مؤلف ایجاد کند و به این ترتیب در سال‌های پیش شاهد توقف چرخه نشر در خرداد ماه نبودیم.

خرداد ماه امسال به گونه دیگری رقم خورد و در این مدت کتابی منتشر نشد تا زنگ خطر نشر به صدا دربیاید. هرچند ۷۷۰۹ عنوان کتاب در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد این میزان به عدد ۷۷۳۰ عنوان کتاب در اردیبهشت ماه سال گذشته نرسید و این یعنی چرخه کاهش انتشار عناوین کتاب که از شهریور ماه سال ۹۶ خود را نشان داده بود، متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->