گشت‌های شبانه برخورد با نورپردازی‌های غیرضروری در مشهد فعال شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) مدیرعامل سابق پدیده شاندیز به زندان بازگشت (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کابوس تکراری قطعی برق قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | تیگو ۸ پرومکس ۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان ۸۰۰ هزار تومان خرج تراشی ماهانه اینترنت خانوار با افزایش ۷۵ درصدی قیمت قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | پژو ۲۰۷ چند قیمت خورد؟ چطور فروش اقساطی را بدون خطا و با سرعت مدیریت کنیم؟ فروش ویژه سایپا به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، دوشنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) + لینک سایت طرح پیش فروش سایپا ویژه خودرو‌های فرسوده اردیبهشت ۱۴۰۴ اعلام شد + جزئیات مدیرعامل بانک مسکن: مردم توان بازپرداخت وام ۵۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن را ندارند تصویب قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم تداوم حرکت صعودی شاخص کل | بورس ۳۰ هزار واحد مثبت شد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) بیشترین سهم مصرف آب در خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است پنجشنبه‌ها در مشهد و خراسان رضوی تعطیل شد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول رقابت نابرابر کارگر ایرانی با ۸.۵ میلیون کارگر افغانستانی واگذاری بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت در خراسان رضوی پیش‌بینی کاهش ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت ادارات تعمیرات نیروگاه‌ها از خروج بیش از ۸ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند بررسی قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | فلفل ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان شناسایی ۶ هزار مشترک برق پرمصرف تجاری در خراسان‌رضوی | قطعی برق ۴۰۰ اداره پرمصرف (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد علت تأثیرپذیری بازارهای مالی از مذاکرات چیست؟ قسط وام ودیعه مسکن ماهانه چقدر است؟ بانک‌ها تا پایان تابستان ۱۴۰۴، در روزهای پنجشنبه تعطیل شدند منتظر افزایش قیمت موبایل و خودروهای وارداتی باشیم؟ | بررسی تأثیر ضمانت‌نامه بانکی بر واردات خودرو و موبایل تأکید وزارت صمت بر ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی مشابه تولید داخل شعب کشیک بانک‌ها روزهای پنجشنبه دایر است
سرخط خبرها

تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت

  • کد خبر: ۲۹۵۲۳۸
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت
تولید کل خودروسازی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۳، به بالای ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید؛ آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، افت پنج‌درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، پیش‌تر بنا بر آمار‌های ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، گزارش دادیم که طی نیمه نخست امسال، تولید خودروی سواری در شرکت‌های وابسته به دولت حدود ۱۰ درصد نسبت به نیمسال نخست پارسال افت کرده است.

حالا طبق گزارشی که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در اختیار «دنیای اقتصاد» گذاشته، تولید کل خودرو در نیمسال ۱۴۰۳ افت پنج‌درصدی داشته است

افت تولید شش‌ماهه ریشه در سه مساله اصلی، یعنی کمبود ارز، ضعف نقدینگی و بی‌برقی داشت. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال با توجه به اینکه مساله تخصیص ارز تا حدی حل شده و بی‌برقی مخصوص روز‌های گرم نیز در میان نیست، تولید روند بهتری را نسبت به نیمسال نخست طی کند.

اما طبق گزارشی که انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ارائه کرده، کل تولید خودرو در فروردین امسال ۶۱ هزار و ۶۹۰ دستگاه بوده است. در مقایسه با فروردین پارسال با تولید ۷۶ هزار و ۴۹ دستگاهی، کل تولید خودرو ۱۹ درصد افت کرده است.

در اردیبهشت، تولید خودرو به ۱۸۲ هزار و ۵۹۴ دستگاه می‌رسد که نسبت به دو ماه ابتدایی پارسال، بیش از پنج‌درصد افت را نشان می‌دهد.

تولید سه‌ماهه کل خودرو در سال جاری، اما به ۳۰۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه می‌رسد که باز هم کمتر از مدت مشابه پارسال است و از افت کمی بیش از چهار درصد حکایت دارد. در پایان تیر امسال، تولید کل خودرو در کشور به حدود ۴۱۸ هزار دستگاه می‌رسد، حال آنکه در چهار ماه مشابه پارسال تولید بیش از ۴۴۱ دستگاه بوده است؛ بنابراین در بازه زمانی تحت بررسی، تولید بیش از پنج‌درصد افت داشته است.

در پایان مرداد امسال، خودروسازان آمار تولید ۵۰۹ هزار و ۲۰۸ دستگاهی را ثبت می‌کنند که نسبت به پنج ماه مشابه پارسال، حدود پنج‌درصد کاهش داشته است.

در نهایت در پایان نیمسال، تولید کل خودرو در کشور به ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه می‌رسد که در مقایسه با نیمسال ابتدایی ۱۴۰۲ افت پنج‌درصدی را ثبت کرده است.

اما بررسی تولید ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تولید نقطه‌به‌نقطه خودروسازان در نیمه نخست امسال به‌جز اردیبهشت، در دیگر ماه‌ها منفی بوده است.

تولید کل خودرو تنها در اردیبهشت نسبت به ماه مشابه پارسال افزایشی بوده، به نحوی که حدودا چهارهزار دستگاه خودروی بیشتر به تولید رسیده است.

بیشترین افت نقطه‌به‌نقطه، اما به فروردین مربوط می‌شود، چه آنکه تولید افت ۱۹ درصدی را به خود می‌بیند.

همچنین کمترین افت نقطه‌به‌نقطه تولید در خرداد رخ داده که تولید خرداد ۱۴۰۳ حدودا سه‌هزار دستگاه کمتر از ماه مشابه پارسال بوده است.

نکته دیگر اینکه با صرف‌نظر کردن از فروردین (به عنوان ماهی که تولید در نیمی از آن متوقف است) مرداد بدترین‌ماه تولید نیمسال ۱۴۰۳ بوده است. در این ماه، بی‌برقی نقش مهمی در افت تولید داشته، به نحوی که تیراژ کل خودرو کمتر از ۹۲ هزار دستگاه بوده است. در مرداد سال گذشته نیز تیراژ خودروسازان کمتر از ۹۵ هزار دستگاه بود، چه آنکه در آن مقطع هم بی‌برقی، تولید را تحت‌تاثیر قرار داد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->