گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد
سرخط خبرها

تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت

  • کد خبر: ۲۹۵۲۳۸
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت
تولید کل خودروسازی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۳، به بالای ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید؛ آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، افت پنج‌درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، پیش‌تر بنا بر آمار‌های ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، گزارش دادیم که طی نیمه نخست امسال، تولید خودروی سواری در شرکت‌های وابسته به دولت حدود ۱۰ درصد نسبت به نیمسال نخست پارسال افت کرده است.

حالا طبق گزارشی که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در اختیار «دنیای اقتصاد» گذاشته، تولید کل خودرو در نیمسال ۱۴۰۳ افت پنج‌درصدی داشته است

افت تولید شش‌ماهه ریشه در سه مساله اصلی، یعنی کمبود ارز، ضعف نقدینگی و بی‌برقی داشت. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال با توجه به اینکه مساله تخصیص ارز تا حدی حل شده و بی‌برقی مخصوص روز‌های گرم نیز در میان نیست، تولید روند بهتری را نسبت به نیمسال نخست طی کند.

اما طبق گزارشی که انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ارائه کرده، کل تولید خودرو در فروردین امسال ۶۱ هزار و ۶۹۰ دستگاه بوده است. در مقایسه با فروردین پارسال با تولید ۷۶ هزار و ۴۹ دستگاهی، کل تولید خودرو ۱۹ درصد افت کرده است.

در اردیبهشت، تولید خودرو به ۱۸۲ هزار و ۵۹۴ دستگاه می‌رسد که نسبت به دو ماه ابتدایی پارسال، بیش از پنج‌درصد افت را نشان می‌دهد.

تولید سه‌ماهه کل خودرو در سال جاری، اما به ۳۰۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه می‌رسد که باز هم کمتر از مدت مشابه پارسال است و از افت کمی بیش از چهار درصد حکایت دارد. در پایان تیر امسال، تولید کل خودرو در کشور به حدود ۴۱۸ هزار دستگاه می‌رسد، حال آنکه در چهار ماه مشابه پارسال تولید بیش از ۴۴۱ دستگاه بوده است؛ بنابراین در بازه زمانی تحت بررسی، تولید بیش از پنج‌درصد افت داشته است.

در پایان مرداد امسال، خودروسازان آمار تولید ۵۰۹ هزار و ۲۰۸ دستگاهی را ثبت می‌کنند که نسبت به پنج ماه مشابه پارسال، حدود پنج‌درصد کاهش داشته است.

در نهایت در پایان نیمسال، تولید کل خودرو در کشور به ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه می‌رسد که در مقایسه با نیمسال ابتدایی ۱۴۰۲ افت پنج‌درصدی را ثبت کرده است.

اما بررسی تولید ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تولید نقطه‌به‌نقطه خودروسازان در نیمه نخست امسال به‌جز اردیبهشت، در دیگر ماه‌ها منفی بوده است.

تولید کل خودرو تنها در اردیبهشت نسبت به ماه مشابه پارسال افزایشی بوده، به نحوی که حدودا چهارهزار دستگاه خودروی بیشتر به تولید رسیده است.

بیشترین افت نقطه‌به‌نقطه، اما به فروردین مربوط می‌شود، چه آنکه تولید افت ۱۹ درصدی را به خود می‌بیند.

همچنین کمترین افت نقطه‌به‌نقطه تولید در خرداد رخ داده که تولید خرداد ۱۴۰۳ حدودا سه‌هزار دستگاه کمتر از ماه مشابه پارسال بوده است.

نکته دیگر اینکه با صرف‌نظر کردن از فروردین (به عنوان ماهی که تولید در نیمی از آن متوقف است) مرداد بدترین‌ماه تولید نیمسال ۱۴۰۳ بوده است. در این ماه، بی‌برقی نقش مهمی در افت تولید داشته، به نحوی که تیراژ کل خودرو کمتر از ۹۲ هزار دستگاه بوده است. در مرداد سال گذشته نیز تیراژ خودروسازان کمتر از ۹۵ هزار دستگاه بود، چه آنکه در آن مقطع هم بی‌برقی، تولید را تحت‌تاثیر قرار داد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->