استقبال فعالان اقتصادی خراسان رضوی از انتصاب استانداری با رزومه اقتصادی تورم بخش خدمات چقدر است؟ وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن برای کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها + جزئیات هشدار! مراقب یخ‌زدگی کنتور آب منازل باشید بازار همچنان با مشکل کمبود و گرانی برنج دست‌وپنجه نرم می‌کند توانمندسازی و تقویت بنیه اقتصادی کشور، یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های دستگاه قضایی طی سال‌های اخیر بازار سنگین طلا و سکه مشهد | روند صعودی قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟ شدت ریزش بورس پس از درگیری‌های جدید در غزه | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ مهر ۱۴۰۳) حراج بعدی سکه دوشنبه (۳۰ مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود طی ۲ سال، بیش از ۶۰۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است نرخ امروز خودرو‌های خارجی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها صعودی شد طلا و سکه در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۳) رشد ۳۹.۵ درصدی صادرات خاویار از ابتدای ۱۴۰۳ در کشور نرخ امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | پراید ۳۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مشهد میزبان نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان | رشد ۳۲ درصدی صادرات استان به افغانستان در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ نرخ امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | طلا و سکه رکورد جدید قیمتی ثبت کردند قیمت محصولات لبنی غنی‌شده با ویتامین به‌زودی اعلام می‌شود + ویدئو لزوم ثبت برند ملی زعفران ایران در بیش از ۶۰ کشور با ابلاغ عارف، ۲ وزیر عضو جدید شورای عالی کار شدند سیاست‌های اقتصادی در افغانستان نوید برگزاری نمایشگاه موفق در مشهد را می‌دهد تشکیل پرونده برای ۳۲۶ واحد کافی‌شاپ مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۳ کنسرو‌ها مواد نگهدارنده‌ ندارند تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت آغاز پیش‌فروش بلیت‌های قطار از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۳) نرخ سود بین‌بانکی دوباره اوج گرفت (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت جدید محصولات لبنی پرمصرف اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت
سرخط خبرها

تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت

  • کد خبر: ۲۹۵۲۳۸
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت
تولید کل خودروسازی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۳، به بالای ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید؛ آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، افت پنج‌درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، پیش‌تر بنا بر آمار‌های ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، گزارش دادیم که طی نیمه نخست امسال، تولید خودروی سواری در شرکت‌های وابسته به دولت حدود ۱۰ درصد نسبت به نیمسال نخست پارسال افت کرده است.

حالا طبق گزارشی که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در اختیار «دنیای اقتصاد» گذاشته، تولید کل خودرو در نیمسال ۱۴۰۳ افت پنج‌درصدی داشته است

افت تولید شش‌ماهه ریشه در سه مساله اصلی، یعنی کمبود ارز، ضعف نقدینگی و بی‌برقی داشت. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال با توجه به اینکه مساله تخصیص ارز تا حدی حل شده و بی‌برقی مخصوص روز‌های گرم نیز در میان نیست، تولید روند بهتری را نسبت به نیمسال نخست طی کند.

اما طبق گزارشی که انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ارائه کرده، کل تولید خودرو در فروردین امسال ۶۱ هزار و ۶۹۰ دستگاه بوده است. در مقایسه با فروردین پارسال با تولید ۷۶ هزار و ۴۹ دستگاهی، کل تولید خودرو ۱۹ درصد افت کرده است.

در اردیبهشت، تولید خودرو به ۱۸۲ هزار و ۵۹۴ دستگاه می‌رسد که نسبت به دو ماه ابتدایی پارسال، بیش از پنج‌درصد افت را نشان می‌دهد.

تولید سه‌ماهه کل خودرو در سال جاری، اما به ۳۰۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه می‌رسد که باز هم کمتر از مدت مشابه پارسال است و از افت کمی بیش از چهار درصد حکایت دارد. در پایان تیر امسال، تولید کل خودرو در کشور به حدود ۴۱۸ هزار دستگاه می‌رسد، حال آنکه در چهار ماه مشابه پارسال تولید بیش از ۴۴۱ دستگاه بوده است؛ بنابراین در بازه زمانی تحت بررسی، تولید بیش از پنج‌درصد افت داشته است.

در پایان مرداد امسال، خودروسازان آمار تولید ۵۰۹ هزار و ۲۰۸ دستگاهی را ثبت می‌کنند که نسبت به پنج ماه مشابه پارسال، حدود پنج‌درصد کاهش داشته است.

در نهایت در پایان نیمسال، تولید کل خودرو در کشور به ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه می‌رسد که در مقایسه با نیمسال ابتدایی ۱۴۰۲ افت پنج‌درصدی را ثبت کرده است.

اما بررسی تولید ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تولید نقطه‌به‌نقطه خودروسازان در نیمه نخست امسال به‌جز اردیبهشت، در دیگر ماه‌ها منفی بوده است.

تولید کل خودرو تنها در اردیبهشت نسبت به ماه مشابه پارسال افزایشی بوده، به نحوی که حدودا چهارهزار دستگاه خودروی بیشتر به تولید رسیده است.

بیشترین افت نقطه‌به‌نقطه، اما به فروردین مربوط می‌شود، چه آنکه تولید افت ۱۹ درصدی را به خود می‌بیند.

همچنین کمترین افت نقطه‌به‌نقطه تولید در خرداد رخ داده که تولید خرداد ۱۴۰۳ حدودا سه‌هزار دستگاه کمتر از ماه مشابه پارسال بوده است.

نکته دیگر اینکه با صرف‌نظر کردن از فروردین (به عنوان ماهی که تولید در نیمی از آن متوقف است) مرداد بدترین‌ماه تولید نیمسال ۱۴۰۳ بوده است. در این ماه، بی‌برقی نقش مهمی در افت تولید داشته، به نحوی که تیراژ کل خودرو کمتر از ۹۲ هزار دستگاه بوده است. در مرداد سال گذشته نیز تیراژ خودروسازان کمتر از ۹۵ هزار دستگاه بود، چه آنکه در آن مقطع هم بی‌برقی، تولید را تحت‌تاثیر قرار داد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->