سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۱۴ روش تحریک سلامت مغزی در کودکان

  • کد خبر: ۲۹۵۸۷
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
۱۴ روش تحریک سلامت مغزی در کودکان
وقتی از سلامت مغز حرف می‌زنیم منظورمان چیست؟ خوب، به همین سادگی یعنی کمک به فرزندتان تا مراحل عاطفی و رشدی متناسب با سن خود را داشته باشد. برای این مهم، تحریک سلامت مغز کودکتان مهم است.
به گزارش شهرآرانیوز، متخصصان می‌گویند: تجربیات و محرک‌هایی که مغز در اولین مراحل زندگی دریافت می‌کند، چگونگی شکل‌گیری مسیر‌های بیولوژیکی را تعیین می‌کند که نه تنها در یادگیری و رفتار تأثیر می‌گذارد، بلکه بر سلامت عمومی در طول زندگی نیز تأثیرگذار است.
بر اساس اطلاعات فوق می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که برای سلامتی ایده‌آل مغز لازم است کودکتان مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرد و به درستی پاسخگوی آنچه در مدرسه از او انتظار دارند باشد. بنابراین، در این مطلب ما ایده‌هایی برای تحریک سلامت مغز فرزندتان ارائه خواهیم داد.


چگونه می‌توانید سلامت مغز فرزندتان را تحریک کنید؟

برای تحریک مغز، توصیه می‌کنیم تمرینات نوروبیک انجام دهید. تمرینات نوروبیک تمرینات ذهنی است که برای ایجاد مسیر‌های عصبی جدید در مغز با استفاده از حواس به روش‌های غیرمتعارف طراحی شده‌اند و با عنوان ورزش هوازی مغز یا ورزش مغز نیز شناخته می‌شوند. در اصل، تمرینات نوروبیک مجموعه‌ای از تمرینات است که به شما این امکان را می‌دهد که هم از طریق فعالیت‌های جسمی و هم ذهنی با هر دو طرف مغزتان کار کنید.
همان‌طور که در ادامه خواهید دید، تمرینات بدنی و ذهنی را توصیه کرده‌ایم که باعث افزایش و پیشرفت ارتباطات عصبی در مغز می‌شوند.

- رسم خطوط موازی
از کودکتان بخواهید دو مداد بردارد و هر کدام را در یک دستش بگیرد. یک کاغذ بزرگ جلویش بگذارید، اگر کاغذ بزرگ ندارید، از دو برگه استفاده کنید. اکنون زمان آن رسیده است که کارتان را شروع کنید: نقشه کار این است که کودک شما باید هم‌زمان با هر دو دستش خطوطی را ترسیم کند.
او باید حرکات مختلفی را امتحان کند: از بالا و پایین، دایره‌ای و غیره. این تمرین ساده (و سرگرم‌کننده) مهارت‌های حرکتی ظریف و نوشتن را تقویت می‌کند.

۲- چهار دست و پا رفتن
بیاید یه وقت‌هایی وانمود کنیم کودک هستیم و چهار دست‌وپا راه برویم! هدف از این بازی بهبود هماهنگی و فعال‌سازی مغز از طریق بینایی و یادگیری کینستیکی (حرکتی) است.
برای انجام این بازی، فرزند شما باید همزمان حرکت بازو و پا را برای حرکت به جلو انجام دهد، مانند وقتی که کودک چهار دست و پا می‌رود. هنگامی که فرزندتان ریتم دارد، می‌توانید تغییراتی را با حواس دیگر اعمال کنید. به عنوان مثال، با پخش آهنگ به جلو حرکت کند و با قطع آهنگ حرکت او هم متوقف شود.

۳- انجام بازی‌های فکری
با انجام فعالیت‌ها و بازی‌های تکرارشونده حافظه کودک خود را تحریک کنید.
انجام بازی‌های تقویت‌کننده‌ی حافظه می‌تواند برای افراد خانواده هم بسیار سرگرم‌کننده باشد و به بچه‌ها کمک کند تا در زمینه‌های فکری که اغلب در آن‌ها تمرینی ندارند فعالیت کنند.

۴- جورچین‌ها
جورچین یا همان پازل به این معنی است که کودک باید تصویر کاملی از قطعات کوچک بسازد و بدین ترتیب مهارت‌های تمرکز و منطق در او تقویت شود. کم‌کم جورچین‌های با تعداد قطعات بیشتر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که سنین توصیه شده توسط سازنده اسباب‌بازی فقط یک پیشنهاد است و شما می‌توانید با توجه به توانایی‌های فرزندتان از پازل‌های متفاوتی استفاده کنید.

۵- سودوکو
کودکان بزرگ‌تر می‌توانند جداول سودوکو را حل کنند. این تمرینات برای تقویت تمرکز، تفکر منطقی و توجه فوق‌العاده‌اند.

۶- نقاشی کشیدن
نقاشی باعث افزایش خلاقیت و ابراز احساسات می‌شود.
برای فرزندتان یک کتاب بخوانید و سپس از او بخواهید در مورد آنچه خوانده‌اید، نقاشی یا طراحی کند. به این ترتیب، به او کمک خواهید کرد تا روی خلاقیت، حافظه، درک مطلب و ابراز احساسات کار کند.

۷- فعالیت‌های موسیقایی
آموزش نوازندگی یک فعالیت خوب برای تحریک سلامت مغز کودک است. به عنوان مثال، نواختن پیانو مستلزم فهمیدن نت‌هایی است که می‌خواند، رمزگشایی آن‌ها و در نهایت تبدیل آن‌ها به حرکات دست است، که باید به خوبی هماهنگ باشد تا صدای خوبی تولید کند.

۸- بازی با گل رس
سفالگری یا بازی با گل رس، در حین این که هماهنگی دست و چشم را به خوبی انجام می‌دهد، گزینه‌ای عالی برای تحریک مهارت‌های حرکتی ظریف نیز می‌باشد. شما می‌توانید با کودک خود بازی کنید تا انواع حیوانات را بسازد و حتی بازی را به داستانی که خوانده‌اید مرتبط کنید تا در درک مطلب و ایفای نقش داستان نیز مهارت پیدا کند.


نکاتی دیگر برای تحریک مغز که باید مدنظر داشته باشید:

ورزش و مهارت‌های اجتماعی پایه‌های اصلی سلامت مغز در کودکان است.
ورزش ذهنی تنها راه تحریک سلامت مغز کودکتان نیست. در واقع، این بسیار مهم است که شما:

۱. با کودکانتان صحبت کنید، حتی وقتی نوزاد هستند و تازه متولد شده‌اند: قرار گرفتن کودکان در برابر زبان از همان نوزادی به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های درک مطلبشان توسعه یابد و در ضمن باعث درونی‌سازی زبان مادری و مؤلفه‌های فرهنگی‌شان می‌شود.

۲. از قرار دادن آن‌ها در معرض استرس طولانی مدت خودداری کنید: ثابت شده است که قرار گرفتن طولانی مدت کودکان در معرض استرس می‌تواند بر رشد شناختی آن‌ها تأثیر بگذارد.

۳. برای فرزندانتان بخوانید: درست مانند صحبت کردن با آن‌ها، خواندن با صدای بلند یک فعالیت اساسی برای تحریک مهارت‌های اجتماعی و رشد زبان است.

۴. به فرزندانتان نگاه کنید: تماس بصری به آن‌ها کمک می‌کند تا روابط عاطفی را توسعه دهند و رفتار‌های اجتماعی را یاد بگیرند.

۵. کودکتان را در آغوش بگیرید: تماس جسمی برای رشد اجتماعی و عاطفی ضروری است.

۶. عشق به ورزش را در او ترویج دهید: فعالیت‌های بدنی در فضای باز به کودکانتان کمک می‌کند تا روی احساسات، مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های اجتماعی خود کار کنند.

اگر می‌خواهید سلامت مغز کودکتان را تحریک کنید، با یک متخصص صحبت کنید. مطمئناً آن‌ها می‌توانند گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهند تا بر روی توانایی‌های ذهنی کودک کوچکتان کار کنید.
                                                                                  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->