ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟ گوشی Samsung Galaxy C55 خودنمایی کرد | میان‌رده‌ای که ادای پرچمدارها را درمی‌آورد تیک‌تاک: ممنوعیت فعالیت ما در آمریکا ناقض قوانین این کشور است هوش مصنوعی اپل کاملا روی دستگاه اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد نقش هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ | فناورانه‌ترین دوره مسابقات المپیک ابزار VASA-1 تصاویر را سخنگو می‌کند | خوب و بد هوش مصنوعی جدید مایکروسافت
سرخط خبرها

پویش هوشمند تکامل کودک آغاز شد

  • کد خبر: ۱۵۴۹۹
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
پویش هوشمند تکامل کودک آغاز شد
 پویش هوشمند تکامل کودک با مشارکت شخصیت‌ها و مراکز مختلف از یکم بهمن تا ۱۵ اسفند ۹۸ به مدت ۴۵ روز در کشور به اجرا در می‌آید.
به گزارش شهرآرانیوز، پویش هوشمند تکامل کودک با مشارکت شخصیت‌ها و مراکز مختلف از یکم بهمن تا ۱۵ اسفند ۹۸ به مدت ۴۵ روز در کشور به اجرا در می‌آید که مهمترین اهداف آن، ارتقاء آگاهی خانواده‌های دارای فرزند زیر ۵/۵ سال و شناسایی زودتر کودکان مبتلا به اختلال تکاملی است.

در این پویش، از اپلیکیشن موبایل برای تکمیل و تحلیل نتایج پرسشنامه استفاده می‌شود. این اپلیکیشن بر اساس برنامه ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و یونیسف و مبتنی بر استاندارد‌های وزارت بهداشت، تهیه شده که بصورت رایگان برای خانواده‌ها قابل دسترسی و استفاده است.

دکتر رضا حبیبی مدیرعامل شرکت دانش بنیان دانش، پژوهش و فناوری فرزان در این خصوص گفت: تست سنین و مراحل تکامل (ASQ) از معدود آزمون‌های تشخیصی معتبر جهانی است که سال‌های متمادی در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در ایران، پرسشنامه زیر نظر وزارت بهداشت، به فارسی استانداردسازی شده و علاوه بر جامعیت، از اعتبار بالایی برخوردار است.

وی بیان داشت: این آزمون برای بررسی تکامل کودک از ۲ ماهگی تا ۵ سالگی طراحی شده و حیطه‌های تکاملی اصلی را در کودک، ارزیابی می‌کند. این حیطه‌ها شامل برقراری ارتباط، حرکات درشت، حرکات ظریف، حل مسئله، حیطه شخصی اجتماعی و  موارد کلی می‌باشد.

حبیبی تاکید کرد: والدین می‌توانند با تکمیل این پرسشنامه، از سیر طبیعی تکامل فرزندشان مطمئن شوند و در صورت مشاهده اختلال، به مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: اختلالات تکاملی از شایع‌ترین مشکلات کودکان در دنیا است که میزان شیوع آن در حال افزایش است. آمار دقیقی از اختلالات تکاملی در کودکان ایرانی در دسترس نیست، ولی بر اساس اطلاعات موجود، حدود۱۸ درصد کودکان دارای اختلال تکاملی هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان دانش، پژوهش و فناوری فرزان گفت: پیش بینی می‌شود که از هر ۶ کودک، یک کودک اختلال تکاملی داشته باشد؛ از این میزان، تخمین زده می‌شود که حدود ۵۰ درصد کودکان از جمله مبتلایان به اُتیسم تا سن مدرسه، شناسایی نمی‌شوند.

حبیبی افزود: پدر و مادر‌ها بیشتر به رشد کودک یعنی رشد فیزیکی او مثل قد و وزن توجه دارند و تکامل کودک، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تکامل، طیفی از ویژگی‌های عملکردی کودک شامل رفتار، اخلاق، ارتباط با دیگران، حرکت، درک و فراگیری و ... را شامل می‌شود و با رشد، کاملا متفاوت است. والدین همانطور که به واکسیناسیون و رشد کودک توجه دارند باید به تکامل و پایش تکامل او نیز توجه کنند.

وی ادامه داد: سرعت تکامل کودک، خصوصا در سه سال اول زندگی بسیار زیاد است. در سال‌های اول، هر ثانیه ۷۰۰ تا هزار ارتباط عصبی جدید (سیناپس) در مغز کودک شکل می‌گیرد. پس اختلال در این روند می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را بجا گذارد.

حبیبی، تشخیص زودرس و بموقع اختلال برای سلامت کودک و خانواده را حیاتی اعلام کرد و گفت: عدم تشخیص به موقع و اقدامات به هنگام، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در سنین بعد داشته باشد. به همین دلیل، استفاده از روشی معتبر برای بررسی وضعیت تکامل کودک و شناسایی بموقع اختلال احتمالی، بسیار مهم است.

کلیه خدمات و برنامه‌های این پویش به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. والدین دارای کودک زیر ۵.۵ سال برای استفاده از این خدمت می‌توانند عدد ۵ را به شماره ۱۰۰۰۶۵۴ پیامک کنند یا جهت استفاده از مشاوره تلفنی رایگان، با شماره ۷۱۳۶۷ تماس حاصل کنند.
 
منبع: ایرنا


 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->