آخرین فرصت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه، امروز (۷ آبان ۱۴۰۳) است قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۷ آبان ۱۴۰۳) | ۴ مدل گلابی با ۴ قیمت متفاوت در میادین میوه و تره بار سهم ناچیز ۲ دهک اول از مسکن ملی سهم ناچیز شهرداری مشهد از مالیات بر ارزش افزوده | خیر دولت به مشهد نرسید وزارت جهاد کشاورزی دولت چهاردهم سیاست خودکفایی در تولید گندم را دنبال می‌کند سازمان بورس از بسته حمایتی بازار سرمایه رونمایی کرد (۶ آبان ۱۴۰۳) همه چیز درباره عیدی ۱۴۰۳ کارگران (۶ آبان ۱۴۰۳) فروش خودرو دیگنیتی و فیدلیتی ویژه آبان ۱۴۰۳ شرایط جدید پرداخت وام ودیعه مسکن اعلام شد | چه افرادی مشمول می‌شوند؟ پرسش‌هایی درباره طرح نهضت ملی مسکن از زبان معاون راه‌وشهرسازی خراسان رضوی | از اقساط ماهی ۲۰‌ میلیون تومان تا کم‌وکیف واگذاری واحد‌ها گرانی بنزین در بودجه ۱۴۰۴ نیامده است خیز بورس برای صعود | شاخص کل ۳۰ هزار واحد رشد کرد نرخ امروز طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۶ آبان ۱۴۰۳) افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی (۶ آبان ۱۴۰۳) | ریزش ۵ تا ۶۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ آبان ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها + جدول قیمت تورم سال آینده ۲۸.۳ درصد پیش‌بینی شده است ویدئو | عارف: تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۶ آبان ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان خانه‌دارکردن مردم در بافت فرسوده با وام ارزان‌قیمت اختصاص ۲۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در بودجه ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۶ آبان ۱۴۰۳) | انواع فلفل از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان پول جدید بریکس تحریم‌های ایران را خنثی می‌کند؟ آغاز پیش فروش یک محصول پرطرفدار ایران خودرو + جزئیات ۷۰ درصد متقاضایان در حراج سکه موفق به خرید شدند (۵ آبان ۱۴۰۳) قیمت دلار در بازار تهران به ۶۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد (۵ آبان ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا یکشنبه (۴ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی طی شش‌ماهه اول ۱۴۰۳ چگونه خرج شد؟

  • کد خبر: ۲۹۶۲۶۱
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی طی شش‌ماهه اول ۱۴۰۳ چگونه خرج شد؟
اول به این سؤال که ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده کجا و چطور خرج می‌شود، پاسخ می‌دهیم و در ادامه، از زبان مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی، درباره وضعیت استان در نیمه نخست سال می‌نویسیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بلیت می‌خرید، رستوران می‌روید، محصولات خوراکی و غیرخوراکی می‌خرید، یک وجه مشترک در اغلب فاکتور‌ها می‌بینید؛ ۱۰ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده. حالا این ۱۰ درصد کجا و چطور خرج می‌شود؟ اول به این سؤال پاسخ می‌دهیم و در ادامه از زبان مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی، درباره وضعیت استان در نیمه نخست سال می‌نویسیم. از ۱۰ درصد، ۴ درصد با نام «عوارض بر ارزش افزوده»؛ سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان است.

۶ درصد باقی‌مانده با عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» است که از این میزان یک‌درصد مربوط به بخش سلامت و یک‌درصد ترمیم حقوق بازنشستگان است که به‌طور مستقیم در استان هزینه می‌شود و ۴ درصد باقی‌مانده نیز به خزانه دولت واریز می‌شود. بد نیست این نکته را هم اضافه کنیم که قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ در کشور به مرحله اجرا درآمد و به موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و به‌منظور تأمین منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ به میزان یک‌واحد درصد (از ۹% به ۱۰%) افزایش یافته است.

افزایش ۷۶ درصدی عوارض پرداختی

«مبلغ واریزی عوارض ارزش‌افزوده به حساب شهرداری‌ها در نیمه نخست سال، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۴ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان رسیده است.» این برشی از صحبت‌های مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره عملکرد این اداره کل در تسهیم عوارض ارزش افزوده استان است.

شاکر رضا مریدی در گفتگو با شهرآرا افزود: در شش ماه اول امسال از مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های استان با هدف توسعه و آبادانی شهر‌ها و روستا‌ها به‌طور مستقیم واریز شده که نسبت به سال قبل ۷۶ درصد رشد داشته است. 

او درباره نحوه هزینه‌کرد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأمین درآمد پایدار است. بخش درخورتوجهی از درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مسیر تأمین این درآمد‌ها استفاده می‌شود. همچنین درآمد حاصل از وصول مالیات بر ارزش افزوده در هر منطقه فقط در راستای عمران و آبادانی همان محل صرف می‌شود، پس تلاش شهروندان در تحقق درآمد‌های مالیاتی، رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد داشت. 

ترمیم حقوق بازنشستگان

«در شش ماه نخست امسال از محل مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان خراسان رضوی برای نخستین‌بار پرداخت شد.» مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی، با تأکید بر این موضوع افزود: طبق حکم قانون بودجه کشور در هر سال یک‌درصد از مالیات بر ارزش افزوده صرف ترمیم حقوق بازنشستگان می‌شود. مریدی افزود: برای نخستین‌بار امسال یک‌درصد از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده به حساب اداره کل تأمین اجتماعی استان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان واریز شد. 

به گفته او برای افزایش مستمری بازنشستگان در طرح ترمیم و متناسب‌سازی حقوق آنها قرار شد که یک‌درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و از ۹ درصد قبلی به ۱۰ درصد در امسال افزایش یابد. مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی بر اختصاص یک‌درصد از درآمد ارزش افزوده به بخش سلامت تأکید کرد و افزود: این بخش باعنوان مالیات سلامت به پوشش درمان افراد ساکن در روستاها، شهر‌ها و جامعه عشایری، تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه نیافته، ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج و افراد زیرپوشش نهاد‌های حمایتی خارج از روستا‌ها و شهر‌ها به وزارت بهداشت و درمان تخصیص می‌یابد که نقش مؤثری درطرح تحول سلامت ایفا کرده است. 

به گفته مریدی از ۱۰ درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده ۰.۲۷ درصد مربوط به ورزش‌های همگانی است که در نیمه نخست امسال ۹۸ میلیارد تومان بوده است. این مبلغ به حساب اداره‌کل ورزش‌وجوانان و آموزش و پرورش واریز می‌شود. او درباره علت تفاوت مبلغ یک‌درصد در بخش سلامت و بخش ترمیم حقوق گفت: موضوع ترمیم حقوق از سال ۱۴۰۳ وارد قانون بودجه شده و فقط مربوط به اظهارنامه‌های امسال است، اما بخش سلامت از گذشته در قانون بوده و ممکن است بخشی از آن مربوط به اظهارنامه‌های زمستان سال قبل بوده که امسال وصول شده است.

مالیات بر ارزش افزوده خراسان رضوی، در شش ماهه اول امسال چگونه خرج شد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->