آمریکا: اسرائیل در حمله اخیر خطوط قرمز را نقض نکرده است مصر: جامعه جهانی در جلوگیری از یورش اسرائیل به رفح ناکام ماند حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردن: حمله شهرک نشینان به کاروان کمک‌های غزه جنایت است مشاور اسماعیل هنیه: نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیه: اسرائیل فورا از رفح عقب‌نشینی کند رسانه صهیونیستی: عملیات اسرائیل در رفح محدود است دومین حمله گردان‌های قسام به مواضع صهیونیست‌ها طی چند ساعت گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست سردار فدوی: دولت و سپاه درکنار یکدیگر رفع مشکلات کشور را پیگیری می‌کنند واکنش کانادا به حمله احتمالی اسرائیل به رفح هلاکت یک تاجر اسرائیلی در مصر ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید
سرخط خبرها

تأثیر رویکرد سیاسی مجلس بر انتخابات ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۲۹۶۴۷
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
تأثیر رویکرد سیاسی مجلس بر انتخابات ۱۴۰۰
فعالان سیاسی از تأثیر رویکرد سیاسی مجلس بر تعیین جناح دولت آینده می‌گویند.
ملیحه فلاح/ شهرآرانیوز - پیش از اینکه اصول‌گرایان، پیروز بی‌چون وچرای انتخابات بی‌رقیب مجلس یازدهم شوند، بسیاری از تحلیلگران سیاسی، معتقد بودند که پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ مقدمه‌ای برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ است. حالا اگر این پیش‌بینی‌ها را به اظهارات چهره‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرای پس از انتخابات مجلس اضافه کنید، شاید بتوان گفت که احتمال صحت آن‌ها افزایش می‌یابد.
در همین راستا حسین ا... کرم، رئیس حزب‌ا...، در اظهارنظر تندی درباره کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران، گفته است که در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ رقابت اصلی میان یک نامزد اصول‌گرا و یک نامزد انقلابی خواهد بود. ا... کرم با اشاره به سخنرانی رئیس بنیاد باران درباره آشتی ملی تاکید کرده است که باید شانس داشتنِ هرگونه نامزد در سال۱۴۰۰ را از جریان اصلاح‌طلب سلب کرد. حالا که کمتر از یک سال تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده است و کشور از نیمه دوم امسال به‌صورت جدی وارد مباحث انتخاباتی برای تعیین رئیس دولت سیزدهم می‌شود، به‌سراغ دو نفر از چهره‌های اصول‌گرا واصلاح‌طلب رفتیم تا نظر آن‌ها را درباره انتخابات ۱۴۰۰ و تاثیر مجلس کنونی بر آن و همچنین اظهارات حسین ا... کرم بدانیم.

جناح سیاسی مجلس، در انتخابات اثر چندانی ندارد
در این راستا محمدرضا خباز، نماینده پیشین مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، به شهرآرا از تجربه خود در طول انقلاب گفت و اظهار کرد: برخی کارشناسان می‌گویند اگر مجلس اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا باشد، دولت نیز به همان سمت خواهد رفت، ولی تجربه ما در تاریخ انقلاب اسلامی عکس این موضوع را نشان می‌دهد. او در ادامه به سه دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اشاره کرد و افزود: با وجود اصول‌گرا بودن مجلس پنجم و نامزدی رئیس مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری و حمایت بسیاری از نمایندگان از او، از درون مجلس پنجم، آقای خاتمی پیروز شد. این فعال اصلاح‌طلب در ادامه به مجلس اصول‌گرای نهم و روی کار آمدن دولت اعتدال‌گرای روحانی اشاره و اظهار کرد: بنابراین این مردم هستند که رئیس دولت را انتخاب می‌کنند، نه نمایندگان مجلس.
به گفته او این خواسته ذهنی برخی افراد است که، چون مجلس اصول‌گرا با دوپینگ تشکیل داده‌ایم، پس می‌توانیم دولت را هم از آن خود کنیم، اما این پذیرفتنی نیست و تجربه، عکس آن را نشان می‌دهد. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه رئیس‌جمهور چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب باشد، در وضع کنونی تغییری پذیرفتنی و مورد رضایت مردم به‌وجود نخواهد آمد، مگر اینکه بخواهیم عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم و زیرساخت‌های کشور را تقویت کنیم. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد دوران کاری هر رئیس‌جمهور با بحث‌های سیاسی همراه با درگیری سپری شود، بعد از چهار سال متوجه می‌شود که عمرش بر باد رفته و فرصت خدمت کردن از وی گرفته شده است.

تقسیم‌بندی جدید در نظام سیاسی به انقلابی و غیرانقلابی
از نظر علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم، این حرف‌های سیاسی برای مردم اهمیتی ندارد. در این باره گفت: موضوعی که اکنون برای مردم اهمیت دارد، مسئله معیشت، اقتصاد و مبارزه با فساد است. به گفته این نماینده اصول‌گرا، مردم اکنون از دعوا‌های سیاسی عبور کرده‌اند و ما نیز به‌عنوان مسئول، رسانه یا فعال سیاسی باید از آن بگذریم. عنابستانی درباره روی کار آمدن اصلاح‌طلبان یا اصول‌گرایان در انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: تقسیم‌بندی به این صورت را قبول ندارم. شاید این جبهه‌بندی‌ها زمانی در نظام سیاسی کشور وجود داشت، اما هیچ‌گاه نباید آن را می‌پذیرفتیم.
وی در ادامه افزود: به اعتقاد من، اکنون باید تقسیم‌بندی خود را به‌سمت انقلابی و غیرانقلابی ببریم. نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که انقلابی‌ها چه کسانی هستند، اظهار کرد: همه ۸۰ میلیون نفری که در این کشور زندگی می‌کنند و دلشان برای نظام، مردم و ولایت می‌سوزد، انقلابی هستند و غیرانقلابی‌ها نیز کسانی هستند که رسما بر ضد اهداف انقلاب کار می‌کنند.
او در ادامه با بیان اینکه مجلس حتما در شکل‌گیری یک دولت انقلابی و مدنظر رهبر معظم انقلاب، موثر خواهد بود، افزود: شرط تاثیر مجلس این است که تا زمان انتخابات بتواند به بخشی از وعده‌های خود ازجمله اصلاح ساختار‌های مجلس، ایجاد شفافیت و بازگشت به راس امور عمل کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->