نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین در لیگ برتر | برنامه‌های نکونام برای انتقام ویدیو گل مهدی طارمی به ویتوریاگیمارش ویدیو ضربات پنالتی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و منچسترسیتی| عاقبت تعویض‌های پپ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و بایرن مونیخ| پرواز توخل به نیمه نهایی ترکیب رئال مادرید و منچسترسیتی مشخص شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | بازگشت دی‌بروینه و ثبات در چینش رئال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و العین (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | نوار پیروزی‌های الهلال بالاخره پاره شد! پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

ورزشی مهیج به نام سپک‌تاکرا

  • کد خبر: ۲۹۷۴۵
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
ورزشی مهیج به نام سپک‌تاکرا
سپک‌تاکرا (sepak takraw) ورزشی شبیه والیبال است که به جای دست، از پا برای گذراندن توپ از تور استفاده می‌شود.

طنین همتی/شهرآرانیوز، ورزش سپک‌تاکرا شاید ورزش ناآشنایی برای ما باشد، اما استان خراسان یکی از قطب‌های کشوری این ورزش است.
دراین‌باره گفت‌وگویی داشتیم با سرمربی تیم ورزشی سپک‌تاکرای استان که سابقه هشت ساله در این رشته ورزشی دارد.


بهناز احمدنیا از مقام‌داران کشوری و جهانی این رشته ورزشی، در معرفی رشته گفت: این ورزش شبیه والیبال است، اما با پا انجام می‌شود. ورزش سپک‌تاکرا در زمین بدمینتون برگزار می‌شود و شباهت‌هایی با بازی والیبال دارد.

وی در ادامه درباره جایگاه استانی ورزش سپک‌تاکرا در استان تصریح کرد: اکنون تیم استانی ما فعال است و خوشبختانه هرسال با هدایت هیئت انجمن ورزشی استان به مسابقات اعزام می‌شویم.



احمدنیا افزود: از سال 91 این رشته وارد مشهد شد و استعدادیابی این ورزش انجام شد و نتیجه آن شرکت در مسابقات کشوری بود که زودهنگام در همان سال مقام سوم جوانان را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه مشهد به یکی از پیشروان این ورزش در کشور تبدیل شده است و هر سال بر روی سکو قرار می‌گیرد، بیان کرد: سال 94 باتوجه‌به اینکه این رشته در استان نوظهور بود، با میزبانی مسابقات در مشهد، در لیگ یک و لیگ دو مقام کسب کردیم.

سرمربی تیم ورزشی سپک‌تاکرا گفت: در رده نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان مقام‌های متعددی داریم و اکنون تیم سپک‌تاکرای خراسان رضوی از قطب‌های ورزشی کشور است که هر سال مقام دارد و به مسابقات جهانی هم اعزام می‌شود.

وی افزود: سپک‌تاکرا بخش‌های مختلف دارد. بخش دبل آن دونفره در زمین بازی می‌شود. بخش سه‌نفره آن اصلی‌ترین بخش سپک‌تاکراست. در نهایت بخش چهارنفره داریم که ما در حال آماده‌سازی تیم برای بازی‌های آسیایی 2020 هستیم.

احمدنیا با بیان اینکه اگر حمایت رئیس و نایب رئیس انجمن های ورزشی استان نبود ورود به مسابقات سخت می‌شد یادآور شد: در اردیبهشت‌ماه سال آینده بازی‌های آسیایی داخل سالن داریم که بعد از 14 سال این ورزش به بازی‌های داخل سالن برگشته است، اما هدف بزرگمان بازی‌های آسیایی 2022 چین است.


این سرمربی تأکید کرد: ورزش سپک‌تاکرا آینده خوبی دارد، چون ورزش کم‌هزینه‌ای است و بچه‌هایی که در این رشته استعداد داشته باشند، می‌توانند به‌زودی در سطح حرفه‌ای موفق باشند.



وی افزود: باتوجه‌به اینکه هیئت انجمن‌های ورزشی زمینی را در اختیار این رشته قرار داده است، تمرین‌های آن برای ورزش‌کاران و علاقه‌مندان رایگان است.

احمدنیا ادامه داد: هرکسی که می‌خواهد ورزش حرفه‌ای را انجام دهد و موفق باشد، سپک‌تاکرا باتوجه‌به اینکه رشته نوبنیادی است، ورزش خوبی به حساب می‌آید که می‌تواند در آن موفق شود.

احمدنیا با تأکید بر اینکه سپک‌تاکرا یک ورزش پرهیجان و مفرح است، بیان کرد: این ورزش را می‌توانیم در پارک‌ها و اماکن ورزشی شهرداری گسترش دهیم که افراد زیادی جذب آن شوند.

وی افزود: باید در بخش استعدادیابی آن کمک شود تا بتوانیم این ورزش را وارد محلات شهرداری کنیم که مسابقات در آن برگزار شود و بتوانیم حداقل افراد زیادی را وارد این رشته کنیم تا از این ورزش هیجان‌انگیز لذت ببرند.

آشنایی بیشتر با رشته ورزشی سپک تاکرا

ورزش سپک تاکرا 500 سال قبل توسط خانواده‌ای سلطنتی در مالزی پایه‌گذاری شد که البته آن زمان یک بازی درباری و سلطنتی به شمار می‌آمد.

نام این ورزش از دو زبان، سپک (Sepak)در زبان مالزیایی به معنی ضربه زدن و تاکرا (Takraw)در زبان تایلندی یعنی توپ گرفته شده است. هنگامی که این ورزش متولد شد تا حد زیادی شبیه ورزش ژاپنی Kemari بود.


عده‌ای به شکل دایره می‌ایستادند و با چوب به توب ضربه می‌زدند و ساعت‌ها به این بازی می‌پرداختند. به همین دلیل بسیار شبیه بازی کماری بود که بازیکنان یک دایره بزرگ تشکیل می‌دادند.ساعت‌ها بدون آنکه توپ با زمین تماسی پیدا کند به آن ضربه می‌زدند و تا زمانی که توپ به زمین می‌خورد جزو امتیازات آن گروه محاسبه می‌شد.



بازیکنانی که این ورزش را انجام می دهند و بالاخص سرویس می‌زنند پای محوری‌شان را روی دایره سرویس که در زمین تعبیه شده قرار می‌دهند (در این حالت پا باید کاملا ثابت باشد) بازیکنانی که در نیم دایره کناری در چپ و راست زمین (نیم دایره‌ای به شعاع 90 سانتی متر که با خط وسط زمین و خطوط کناری مرتبط بوده) ایستاده‌اند به انتخاب توپ را برای سرویس زننده پرتاب می‌کنند و او به توپ ضربه می‌زند.

پس از انداختن توپ برای بازیکنی که سرویس می‌زند، 2 بازیکن دیگر دوباره به موقعیت دفاعی خود باز می‌گردنند.
هنگامی که بازی با ضربه سرویس آغاز می‌شود، مهاجم تیم می‌تواند از یک بار تا 3 بار به توپ ضربه بزند. شما می‌توانید هنگام بازی از سر، پشت سر، پاها و هر جایی از بدنتان به غیر از بازوها از سر شانه تا انتهایی‌ترین قسمت انگشتانتان استفاده کنید.

انواع سپک تاکرا:

در حال حاضردر کل دنیا 3 نوع سپک تاکرا انجام می‌شود:
هوپ تاکرا: شبیه بسکتبال؛ با حلقه ای که از سقف آویزان است و5 بازیکن که زیر حلقه هستند باید طی مدت30 دقیقه با ضربات پا توپ را وارد حلقه کنند

دبل تاکرا: با دونفر بازیکن که روبروی هم قرار می‌گیرند

سپک تاکرای ساحلی: روی شن و ماسه ساحلی مانند والیبال ساحلی که با 4 بازیکن انجام می‌شود.


امتیازات بازی
هر تیمی که بتواند 2 ست از 3 ست بازی را از آن خود کند برنده مسابقه خواهد بود. هر ست 15 امتیاز دارد که در ست سوم تنها کسب 6 امتیاز برای پیروز شدن تیم مقابل کفایت می‌کند.


دو نوع توپ در این ورزش مورد استفاده قرار می گیرد که یک نوع آن غالبا از مواد پلاستیکی و مشتقاتش (فایبر گلاس) تشکیل می‌شود و نوع دیگر سال‌ها پیش از نوعی خیزران و بامبو بوده که اکنون منسوخ شده. توپی که از پلاستیک ساخته شده توسط انجمن آسیایی سپک تاکرا به عنوان توپ رسمی (در دو نوع مردان و بانوان) مسابقات شناخته شده است.
وزن توپ بین 170 تا 190 گرم است و سایز محیطی آن 40 سانتی متر می‌باشد. توپی کوچکتر از توپ هندبال و کمی بزرگتر از توپ سافت بال.


نکات مهم بازی
هر بازیکن می‌تواند تا آنجا که قدرتش را دارد بالا بپرد و ضربه‌ای که به توپ می‌زند در آن صورت شبیه حرکات آکروباتیک است. گفته می‌شود سرعت توپ در سپک تاکرا گاها به 140 کیلومتر در ساعت هم می رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->