کاهش چشمگیر خطر ابتلا به آلزایمر با مصرف منظم گردو هشدار وزارت بهداشت درباره پشه آئدس دستورالعمل نظارت بهداشت محیط در محرم و صفر ۱۴۰۴ ابلاغ شد هشدار به مراکز همسریابی: در صورت ورود به حیطه صیغه‌یابی و چندهمسری، مجوزتان باطل می‌شود تاکسی حرارتی! جاعل و کلاهبردار ۱۱ هزار میلیارد ریالی به کشور برگردانده شد صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی طوفان گردوخاک (۲۸ تیر ۱۴۰۴) ۸ فوتی و ۱۵ مصدوم در واژگونی اتوبوس در محور فیروزآباد – کوار (۲۸ تیر ۱۴۰۴) وزیر علوم خبر داد: شهادت ۲۰ استاد و دانشجو در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد: تهیه دستورالعمل برای مصدومان احتمالی هسته‌ای | شهادت ۱۰۶۰ غیرنظامی در جنگ ۱۲ روزه وظیفه نظارتی مدیران بر دوره‌های توانمندسازی معلمان از مهر ۱۴۰۴ تکیه دوره‌های توانمندسازی معلمان بر ۳ محور اساسی مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی خبر داد: برقراری پرواز فوق‌العاده ویژه زائران حسینی در مسیر‌های نجف و بغداد جزئیات دوره توانمندسازی معلمان اعلام شد گزینش داوطلبان دانشگاه فرهنگیان در چه مرحله‌ای است؟ (۲۸ تیر ۱۴۰۴) درخواست رئیس پلیس راهور از مردم درخصوص معرفی امدادخودرو‌های متخلف اقشار متوسط دیگر توان سفر رفتن ندارند! تأکید مشاور وزیر آموزش و پرورش بر تقویت تجهیزات آموزشی | چینش کلاس‌ها تغییر خواهد کرد وزیر آموزش و پرورش: سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ با کیفیت بالای آموزشی آغاز خواهد شد کنترل فشار خون با کدام ورزش میسر است؟ کاهش سن «سکته قلبی» در کشور حکم اعدام ۳ متجاوز به عنف در گرگان اجرا شد (۲۸ تیر ۱۴۰۴) تمام کودکان اتباع بهزیستی دارای اقامت مجاز هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای گرم تا پایان هفته آزمون تیزهوشان، آزمونی برای اعتماد عمومی چهره زنانه سالمندی در ایران | بیش از ۷۵ درصد از سالمندان در شهر‌ها زندگی می‌کنند روشن‌بودن طولانی‌مدت صفحه‌نمایش‌، سلامت چشم‌ را به خطر می‌اندازد مهلت ثبت‌نام دانشگاهیان جهت تشرف به پیاده‌روی اربعین امروز (۲۸ تیر ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد مصرف منظم ماست پروبیوتیک، خطر دیابت نوع ۲ را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد
سرخط خبرها

لزوم مهارت‌آموزی در رشته‌های غیر فنی دانشگاهی

  • کد خبر: ۳۰۲۹۸
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
لزوم مهارت‌آموزی در رشته‌های غیر فنی دانشگاهی
نظام آموزشی در رشته‌های غیر پزشکی نتوانسته است خود را با نیاز بازار وفق دهد

طنین همتی/ شهرآرانیوز، نیاز به مهارت‌آموزی در کنار ادامه تحصیل امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و اینکه هر کدام به‌تنهایی موفق نخواهد بود. این درحالی است که در کشور بین گذراندن دوران تحصیل و کسب مهارت همچنان فاصله است. چقدر خوب است در کنار رشته‌هایی که کاربردی نیست، رشته‌های فنی حتی نامرتبط با رشته تحصیلی مهارت‌آموزی شود.

 

معاون آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان دراین‌باره گفت: در بحث اشتغال، بیشتر دانشگاه‌ها فعالیتشان دانش و پژوهش است. دانش‌آموختگان دانشگاه بعد از اینکه وارد بازار می‌شوند، صنعتگر ما، کارآفرین ما تنها به مدرک تحصیلی اکتفا نمی‌کنند و از آن‌ها کار فنی می‌خواهند که این فاصله بین تحصیلات دانشگاهی ما با نیاز صنعت و نیاز جامعه است.

 

رضا خراسانی ادامه داد: بعضی کشورها این فاصله را با اجرای آموزش دوگانه کم کردند، به این معنی که دانشجو همراه با تحصیل در دانشگاه مهارت‌های فنی را در مراکز فنی می‌گذارند.

 

وی با اشاره به اینکه مشابه این طرح در کشور طرح نظام پزشکی است، تصریح کرد: چطور دانشجوی پزشکی بعد گذراندن طرح، دارو برای نوزاد یک ماهه تجویز می‌کند، اما این مهارت‌آموزی برای دانش‌آموخته مهندسی در کنار رشته تحصیلی‌اش در دانشگاه انجام نمی‌شود؟!


وی با اشاره به اینکه این اشکال را باید در نظام آموزشی‌مان جست‌وجو کنیم، افزود: نظام آموزشی در رشته‌های غیر پزشکی نتوانسته است با نیاز بازار خود را وفق دهد.

 

خراسانی یادآور شد: ایجاد مهارت در افراد جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان به‌عنوان 2 مأموریت اصلی سازمان آموزشی کشور است که متولی آموزش‌های مهارتی در کشور نیز هست. افرادی که دانش‌آموخته می‌شوند و از مسیر تحصیل خارج می‌شوند، برای ورود به بازار کار باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند.


وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و به‌تبع آن اداره فنی و حرفه‌ای استان دوره‌هایی را اجرا می‌کند که این دوره‌ها کوتاه‌مدت، تخصصی و معطوف به اشتغال است.

 

وی افزود: مبنای آموزشی ما استانداردهای بین‌المللی اداره کار جهانی را دارد و کسانی که این استانداردهای آموزشی را ایجاد کردند، از استادان دانشگاهی و مربیان متخصص فنی و حرفه‌ای و از صاحبان مشاغل هستند.

 

وی یادآور شد: 70 درصد استانداردهای ما کار عملی است و تنها 20 درصد آن مطالب تئوری است. مسلما فردی که در این استانداردها آموزش می‌بیند، توانمند خواهد شد و می‌تواند شاغل شود.

 

وی ادامه داد: ما بر اساس 2 شیوه ویژه کار می‌کنیم، یکی مهارت‌آموزی در محیط واقعی که فرد ضمن اینکه آموزش‌های تئوری می‌بیند، آموزش‌های عملی را در واحد صنفی تجربه می‌کند و شیوه دیگر آموزش دوگانه است که فرد چند روز در هفته در مرکز آموزش ماست و در کنار درس دانشگاه، واحد صنعتی دوره عملی را هم تجربه می‌کند.

 


وی درباره ارتباط فنی و حرفه‌ای با دانشگاه گفت: از 103 تفاهم‌نامه‌ای که داریم، حدود 20 تا 25 تفاهم‌نامه آن با دانشگاه‌هایمان است. از دانشگاه‌ها درخواست کردیم دوره‌های کارآموزی دانشجو در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گذرانده شود تا ضمن کسب مهارت، مدرک مهارتی و بین‌المللی هم دریافت کنند.


خراسانی تصریح کرد: طرحی در محل دانشگاه‌ها داریم به نام pmc (مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره‌ای شغلی) که این طرح اجباری نیست و دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با دوران تحصیل از این امکان استفاده کنند. آن‌ها بر اساس نیازی که دارند دوره‌های مهارتی و فنی را می‌گذرانند، به این صورت که دانشجو ضمن اینکه درس می‌خواند، در دوران بیکاری دوره مهارتی را هم می‌گذراند.

 

وی ادامه داد: در رشته‌های مهندسی سعی کردیم این خلأ مهارتی را کم کنیم، اما در رشته‌های نظری این مشکل را داریم، یعنی فردی که ریاضی محض می‌خواند، تصورش این است که این مهارت‌ها به دردش نمی‌خورد، اما در تمام دنیا هر فرد با هر رشته‌ای، مهارت‌آموزی را در کنار رشته تحصیلی‌اش تجربه می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->