رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد ۲ هفته آینده در شورا

  • کد خبر: ۳۰۳۵۰
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد ۲ هفته آینده در شورا
به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد، بسیاری از اختلافات حوزه شهرسازی و ترافیک در طرح تفصیلی جنوب غرب برطرف شده است.
علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - بخش‌های تخصصی و پژوهشی در شورای شهر این روز‌ها در‌حال بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب هستند تا قصه طولانی این طرح سرانجام تمام شود و در‌قالب لایحه برای بررسی و تصویب به صحن علنی شورای شهر برسد.
بیش از یک‌ماه پیش محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد، در جلسه علنی پارلمان شهری، در‌قالب تذکری، از شهردار و مدیریت شهری خواست طرح‌های هفت‌گانه تفصیلی مشهد را هر چه زودتر ارائه کنند.
از همان زمان، مدیران حوزه شهری به‌ویژه در حوزه شهرسازی، با تمرکز بر تهیه و ارائه طرح‌های هفت‌گانه تفصیلی، فعالیت‌های خود را برای تهیه این طرح‌ها افزایش دادند؛ به طوری‌که بازدید‌های روزانه و هفتگی در دستور‌کار قرار گرفت و طرح‌هایی برای این مهم بررسی شد ;i علاوه‌بر پاسخ‌گویی به نیاز‌های امروز شهر، زیرساخت‌های مناسب را نیز برای آینده مشهد فراهم کند.
در‌راستای این اقدامات، حتی محمدرضا حسین‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد، چندی پیش اعلام کرد که طرح‌های هفت‌گانه تفصیلی مشهد به‌صورت مستمر و تا پایان سال به شورای شهر ارائه خواهد شد.
حالا یکی از این طرح‌ها در حوزه جنوب غرب مشهد در دست بررسی است و مسئولان تصمیم‌گیر شهر هم در‌صدد چکش‌کاری و تدوین اصولی این طرح هستند. در‌این‌راستا هفته گذشته چهل‌و‌پنجمین و چهل‌و‌ششمین نشست کارگروه تخصصی‌پژوهشی شهرسازی شورای شهر مشهد با موضوع «بررسی اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب» برگزار شد تا ابعاد این طرح از دیدگاه کارشناسان و تطبیق با اصول شهرسازی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد، آذر‌ماه سال قبل در جلسه‌ای ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. طرحی که از شمال به بزرگراه امام‌علی (ع)، از شرق به بزرگراه کلانتری و آزادی، از جنوب به ارتفاعات جنوبی و از غرب به محدوده شهری می‌رسد، بر‌اساس آنچه در طرح جامع آمده، برای ۶۰۲‌هزار نفر از شهروندان تنظیم شده است. از‌جمله نقد‌هایی که در گذشته به طرح تفصیلی جنوب غرب وارد می‌شد، این بود که مشخص نیست در این طرح تا چه‌اندازه تغییرات جمعیتی مدنظر قرار گرفته است؛ برای مثال مناطق‌۹ و ۱۱ که در محدوده طرح قرار دارند، نباید با هم در‌نظر گرفته شوند؛ زیرا جمعیت منطقه‌۹ دو‌برابر شده و جمعیت منطقه‌۱۱ تغییری نکرده است؛ ضمن آنکه منطقه‌۹ شهرداری مشهد، کانون مهاجرپذیری شهر است و نوع الگو‌های سکونت و افراد نیز در این مناطق متفاوت است، اما این موضوعات در طرح درنظر گرفته نشده‌اند.
نقد‌ها فقط این نکات نبود؛ یکی دیگر از نقد‌ها این بود که در چشم‌انداز این طرح‌ها مباحث خوبی بیان شده، اما درباره اینکه چگونه باید به این موضوعات رسید، نقشه راهی ارائه نشده است؛ زیرا به‌عنوان مثال در طرح گفته شده است که منطقه نودره تجمیع و بازسازی شود، اما نقشه راهی برای این موضوع داده نشده است. چه‌بسا پیش از این، قلعه آبکوه و بسیاری دیگر از مناطق شهری هم تحت‌تأثیر این اتفاق قرار گرفته، اما هنوز به جایی نرسیده‌اند. به‌طور‌کلی نقد‌ها به طرح جنوب غربی، جدی و شایان‌توجه بود.

جنوب غرب، با دستور کار بررسی اختلافات
آخرین وضعیت طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد را از رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر جویا شدیم. مهدی‌نیا به شهرآرا این‌گونه توضیح داد: طی چند روز اخیر ۲ جلسه با موضوع طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غربی مشهد برگزار شده و در این جلسات، بیشتر اختلافات بین حوزه شهرسازی و ترافیک و حمل‌و‌نقل به بحث و بررسی گذاشته شده و خوشبختانه بسیاری از این اختلافات برطرف شده است.
مهدی‌نیا اضافه کرد: طی روز‌های آینده نیز جلسات دیگری را با همین محور برگزار و بیشتر درباره موضوع بلندمرتبه‌سازی و دفترچه ضوابط گفتگو خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه «امیدواریم با انجام اصلاحات، این طرح هرچه زودتر به صحن علنی شورا ارسال شود»، ادامه داد: طرح تفصیلی جنوب غرب مربوط‌به حوزه شهرداری‌های منطقه ۹ و ۱۱ است و امید است پس از بررسی‌های مختلف تا ۲ هفته آینده این طرح به صحن شورا برود.
مهدی‌نیا تأکید کرد: اگر شهرداری، دیگر طرح‌های تفصیلی را هم ارسال کند، می‌توانیم آن‌ها را نیز در اسرع وقت بررسی کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->