قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انواع ورق روغنی و ورق گالوانیزه رنگی و کاربرد آن

  • کد خبر: ۳۰۳۹۱
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
  • ۲
انواع ورق روغنی و ورق گالوانیزه رنگی و کاربرد آن
ورق روغنی و ورق گالوانیزه رنگی از پرکاربردترین انواع ورق هستند.

ورق روغنی و ورق گالوانیزه رنگی به دلیل نوع تولید آن ها که به کمک نورد سرد انجام میشود در درسته ورق های سرد قرار می گیرند. در این مطلب به بررسی این دو محصول و عوامل تاثیر گذار بر قیمت آنها می پردازیم.

 

ورق روغنی

این محصول را می توان معروفترین و پر کاربردترین نوع ورق های سرد دانست. ورق روغنی از کاهش ضخامت ورقی که با نورد گرم تولید شده است بوجود می آید. فرآیند نورد سرد در دمای پایین انجام میشود به همین دلیل به نورد سرد معروف است. در این فرآیند به دلیل بالا بودن میزان اصطکاک از انواع روانساز  یا لوبریکنت استفاده میشود. این روانسازها باعث کاهش اصطکاک بین غلتک نورد و ورق می شود. سطح ورق تولید شده براق، روغنی و روشن است به همین علت با نام ورق روغنی شناخته می شود.

 

قیمت ورق روغنی به دلیل فرآیند تولید دشوار تر از قیمت ورق گرم معمولی مثل ورق سیاه بیشتر است.

 

نورد سرد فرآیندی به مراتب دقیق‌تر است و خواصی که در محصول ایجاد میکند متفاوت است. دمای این فرآیند حداکثر ۲۰۰ درجه سانتیگراد است به همین دلیل تغییر شکلی که روی ورق روغنی انجام میشود به نوعی کار سرد است. این کار سرد باعث تنش شدید در دانه‌های فولاد میشود به همین دلیل محصول ریز دانه است و خواص مکانیکی خاص خود را دارد.

معروف‌ترین گرید‌های ورق روغنی، ورق روغنی معمولی (st۱۲)، نیمه کشش (st۱۳) و فوق کشش (st۱۴) است. با توجه به ساختار ریز دانه این محصول چقرمگی، شکل پذیری و استحکام ورق روغنی بالاتر است و با اعمال فرآیند‌های سطحی مشخصی برای کاربرد‌های مثل ورق بدنه خودرو استفاده می‌شود. ورق روغنی به صورت رول و در ضخامت‌های ۰۳/۰ تا ۳۰ میلیمتر و در عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر از کارخانه خارج می‌شود.

ورق روغنی در مقایسه با ورق‌های گرم ضخامت کمتری دارد و این به دلیل استفاده از فرآیند نورد سرد است که این امکان را در دقت ابعادی بالایی فراهم می‌کند. از معروفترین کارخانه‌های مجهز به خط نورد سرد و تولید کننده ورق روغنی میتوان به فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس قزوین، فولاد غرب آسیا و فولاد درخشان اشاره کرد. برای آگاهی از قیمت ورق روغنی به وبسایت آیرومارت و بخش مورد نظر این محصول مراجعه کنید.
 

ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی محصولی است که از گالوانیزه کردن ورق روغنی و در ادامه رنگ آمیزی آن به روش مشخصی تولید می شود. به همین علت قیمت ورق گالوانیزه رنگی بر پایه قیمت ورق روغنی تعیین می شود. گالوانیزه کردن ورق روغنی معمولا به روش غوطه وری انجام می شود. به این منظور سلسله مراتب مشخصی طی می شود. فرآیند با اسید شویی ورق سرد شروع میشود. این مرحله به منظور حذف آلودگی و چربی های سطحی ورق انجام می شود تا چسبندگی لایه محافظ روی و در ادامه چسبندگی رنگ به آن بدون ایراد انجام شود.

 

بعد از اسید شویی شست وشو با آب انجام میشود و بعد به روش غوطه وری ورق گالوانیزه تولید می‌شود. فلز روی بر سطح این ورق باعث افزایش مقاومت به خوردگی آن می‌شود. به منظور گالوانیزاسیون ورق وارد یک وان از فلز روی مذاب می‌شود و از سمت دیگر خارج می‌شود تا یک لایه محافظ روی آن شکل بگیرد. اکنون ماده اولیه تولید ورق گالوانیزه رنگی فراهم شده است.

رنگ آمیزی به یکی از روش‌های پودری یا مایع انجام میشود. رنگی که روی ورق گالوانیزه رنگی قرار میگیرد با یک کد معرف به نام کد رئال یا RAL شناخته می‌شود. این کد ۴ رقمی معرف رنگ مشخصی از ورق گالوانیزه رنگی است. برای مثال کد ۹۰۱۶ نشان دهنده ورق رنگی سفید است که یکی از پر کاربرد‌ترین محصولات است.

از فواید پوشش رنگ ورق گالوانیزه رنگی علاوه بر ظاهر زیبا میتوان به مقاومت بیشتر به خوردگی و رطوبت و طول عمر بیشتر اشاره کرد. یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این محصول تولید ورق شیروانی یا سقف است. از انواع فرم داده شده این محصول در ساخت سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. از دیگر کاربرد‌های ورق گالوانیزه رنگی تولید ساندویچ پنل‌ها به عنوان عایق‌های حرارتی است.

تولید کنندگان معتبری در داخل کشور مشغول به تولید این محصول هستند. ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد بهمن، هفت الماس قزوین و کارخانه ورق رنگی سمنان از معرف‌ترین تولید کنندگان داخلی ورق رنگی گالوانیزه هستند. این محصولات عموما در ضخامت‌های ۱۶/۰ تا ۸/۰ میلیمتر راهی بازار می‌شوند. محصول فابریک کارخانه به صورت رول ورق خارج می‌شود. برای مشاهده قیمت به روز ورق گالوانیزه رنگی به وبسایت آیرومارت مراجعه نمایید.

جهت ثبت سفارش، استعلام آخرین قیمت‌های این محصولات و مشاوره با کارشناسان این محصول با شماره زیر تماس حاصل کنید.


 صفحه اینستاگرام:  iromartco 

 کانال تلگرام:  iromart

آدرس: تهران - نلسون ماندلا - بالاتر از میرداماد - تابان غربی - پلاک ۳۶ - واحد ۲۰
تلفن تماس: ۴۵۳۰۶-۰۲۱
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آهن رسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
0
با سلام وقتتون بخیر ممنون از مطلب آموزنده اتون لطفا در این باره که ایا شوره ورق گالوانیزه خطرناک است یا نه هم مطالبی تهیه کنید. با تشکر.
آهن رسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
0
سلام ممنون از سایت آموزنده و خوبتون لطفا در مورد میلگرد هم مطلب بگذارید.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->