۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند
سرخط خبرها

بازگشـت رکـود به‌ صنعت ساختمان

  • کد خبر: ۲۴۱۸۵
  • ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
بازگشـت رکـود به‌ صنعت ساختمان
نگاهی به بازار مسکن مشهد در سال ۹۹ که با شیوع کویید ۱۹ احتمالا ساخت‌و‌ساز در آن کاهش خواهد یافت
مسعود سلطانی - شهرآرانیوز؛ رکود در بازار مسکن از اردیبهشت سال ۹۸ آغاز شد و تا آغاز زمستان سال گذشته ادامه پیدا کرد. تعداد معاملات در بازار مسکن بر‌اساس گزارش‌های بانک مرکزی و اطلاعاتی که فعالان صنف مشاوران املاک اعلام می‌کردند، طی ۹‌ماه نخست سال‌۹۸ کاهش ۴۹‌درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال‌۹۷ داشت.

البته این روند نزولی در معاملات که بیانگر رکود بازار مسکن است، از پایان فصل پاییز متوقف شد و شیب صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری‌که تعداد معاملات مسکن پایتخت در آذر‌ماه‌۹۸ نسبت‌به ماه قبل ۴۱‌درصد افزایش یافت و این روند صعودی در دی و بهمن نیز ادامه پیدا کرد.

البته بازگشت رونق به بازار مسکن دوامی نداشت و با شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم و هم‌زمان که اغلب بازار‌ها دچار رکود شدند، دفاتر مشاوران املاک نیز در مدت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعطیل بودند. بدون تردید سازندگان مسکن و افرادی که قصد ساخت‌و‌ساز دارند با شیوع این ویروس، برنامه‌های کاری خود را با شدت کمتری پیگیری کرده‌اند. سؤال این است که وضعیت رکود بازار مسکن که از اسفند ۹۸ آغاز شده و فروردین ۹۹ ادامه پیدا کرده است، چقدر ادامه خواهد یافت؟


کرونا و بلاتکلیفی اقتصاد مسکن
عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان‌رضوی دراین‌باره به شهرآرا گفت: به‌علت نامشخص‌بودن سیاست‌های اقتصادی دولت، اکنون تمام بخش‌های اقتصادی سردرگم هستند و حالت بلاتکلیفی بر کل اقتصاد کشور و البته اقتصاد مسکن حاکم است؛ این در‌حالی است که نیاز به مسکن سال‌به‌سال رشد می‌کند.

غلامعلی ثنائی با اشاره‌به وضعیت بازار مسکن در سال‌۹۸ بیان کرد: در نیمه دوم سال گذشته، شاهد افزایش معنادار تعداد معاملات و افزایش ۲۵‌درصدی قیمت واحد‌های مسکونی بودیم.

وی تصریح کرد: البته قدرت خرید مردم در بازار مسکن به‌شدت کاهش پیدا کرده است و بیشتر خریداران مسکن، صاحب‌خانه‌هایی بودند که به‌دنبال تبدیل به احسن‌کردن منازلشان بودند؛ یعنی خانه قبلی خود را می‌فروختند و با کمی پس‌انداز، خانه بهتری خریداری می‌کردند.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان با اشاره‌به سیاست‌های شهرداری مشهد در حوزه ساخت‌و‌ساز گفت: تخفیف‌ها و برنامه‌های تشویقی مدیریت شهری در حوزه ساخت‌و‌ساز موجب شد بازار مسکن وضعیت نسبتا مطلوب‌تری نسبت‌به سایر نقاط کشور داشته باشد، اما معتقدم این سیاست‌ها در مناطق شهرداری و بین‌مدیران میانی به‌درستی اجرا نشد، وگرنه شاهد نتایج بهتری در حوزه ساخت‌و‌ساز در ماه‌های پایانی سال بودیم و چه‌بسا پروانه‌های ساخت بیشتری هم صادر می‌شد.
ثنائی با اشاره به توقف پروژه‌های ساختمانی در روز‌های نخست سال و هم‌زمان با شیوع کرونا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از هفته سوم فروردین، فعالیت کارگاه‌های ساختمانی دوباره آغاز شده است. البته شاید کارگاه‌ها با ظرفیت صددرصد مشغول نباشند، اما کار‌ها دوباره روی ریل اجرا قرار گرفته است.

صدور پروانه ساختمانی در سال‌۹۹ کاهش می‌یابد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد نیز معتقد است در سال‌۹۹ با رکود تورمی در صنعت ساختمان مواجه خواهیم بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر، محمدهادی مهدی‌نیا در‌این‌باره گفت: رکود تورمی در صنعت ساختمان را برای بازار مسکن در سال‌۹۹ پیش‌بینی کرده بودیم، اما اکنون این رکود به دلیل کرونا تشدید خواهد شد. کاهش صدور تعداد پروانه‌های ساختمانی در مقایسه با سال گذشته اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها نیز همچون سایر بخش‌های کشور، متأثر از شرایط جدید ناشی از ویروس کرونا هستند، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا سبب کاهش تقاضا و فعالیت‌های ساخت‌وساز مسکن می‌شود؛ لذا مستقیم روی وضعیت درآمدی شهرداری اثر می‌گذارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تصریح کرد: این رکود به‌معنی کاهش قیمت مسکن نیست و منظور از رکود، کاهش تراکنش‌های بازار و خرید و فروش و تولید مسکن است.

مهدی‌نیا گفت: این رکود روی تقاضای صدور پروانه اثر منفی خواهد گذاشت و پیش‌بینی می‌شود که تعداد تقاضای پروانه در سال‌۹۹ کمتر از سال‌۹۸ باشد.

در سال‌۹۸، تعداد ۸۶۰۰ پایان کار ساختمانی به مساحت ۸ میلیون و ۸۹۱‌هزار و ۲۷۰‌مترمربع در شهر مشهد صادر شد که این ارقام نسبت‌به سال‌۱۳۹۷ در تعداد پایان‌کار ساختمانی ۲۷‌درصد و در مساحت آن ۱۵‌درصد کاهش یافته است. همچنین سال گذشته، ۷۱۳۴‌پروانه ساختمانی به‌مساحت زیربنای ۸ میلیون و ۴۲۸‌هزار و ۸۲۵‌مترمربع در کلان‌شهر مشهد صادر شد که در مقایسه با سال‌۱۳۹۷ در تعداد پروانه صادره ۱۳‌درصد رشد، اما در مساحت آن ۴ درصد کاهش داشت.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->