سرخط خبرها
سرپرست شهرداری منطقه ۸ از پیشگیری تخلفات ساختمانی در سه ماهه اول امسال خبر داد

۲۲۰ تخلف ساختمانی در منطقه ۸

  • کد خبر: ۳۰۶۵۲
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
۲۲۰ تخلف ساختمانی در منطقه ۸
ساخت و ساز‌های اصولی، ضابطه‌مند و رعایت قوانین شهرسازی، عامل حفظ کیفیت سیمای بصری شهر می‌شود.

حمیده صفائی - دبیر شهرآرامحله

سرپرست شهرداری منطقه ۸ از پیشگیری ۲۲۰ تخلف ساختمانی در سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: ساخت و ساز‌های اصولی، ضابطه‌مند و رعایت قوانین شهرسازی عامل حفظ کیفیت سیمای بصری شهر و مانع از مشکلات شهری در آینده می‌شود.
امیدرضا رحمانیان ادامه داد: تخلفات ساختمانی می‌تواند ضربه مهلکی بر پیکر طرح‌های گسترده توسعه شهری وارد کند و چهره شهر را دگرگون کند. بهترین راه برای رفع آن، عامل پیشگیری و نظارت بر تخلفات ساختمانی و در چارچوب قوانین عمل‌کردن به مسائل پیش آمده است.
وی با اشاره به بافت قدیمی و تاریخی این منطقه به‌ویژه ناحیه یک که هویت شهر مشهد را در خودش دارد توضیح داد: نباید از اجرایی‌شدن ضوابط و قوانین شهرسازی و رعایت حریم‌ها که به پیشرفت منطقه و شهر کمک خواهد کرد، مغفول ماند بلکه باید با جدیت برخورد کنیم. اقدامات پیشگیرانه می‌تواند از نابسامانی‌های بصری شهر پیشگیری کند.
رحمانیان با اشاره به اینکه توسعه شهری مناسب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف شهرداری همواره توجه شده است و ساخت و ساز هرگونه بنا داخل محدوده شهری مستلزم رعایت اصول و مقررات خاص مهندسی و شهرسازی است ادامه داد: بر این اساس اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و ساز‌های شهرداری منطقه ۸ در سه ماهه اول امسال با بیش از ۲۲۰ نمونه از این تخلفات برخورد کرده است.
وی با اشاره به تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ مبنی بر گله از همسایگانی که ساخت و ساز دارند، یادآور شد: مدیریت شهری همیشه در تلاش است تا فرآیند توسعه و پیشرفت شهر و خدمات‌رسانی مطلوب به مردم از راه قانونی هموار شود و با نظارت مستقیم بر ساخت و سازها، از رشد ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و مغایر با پروانه جلوگیری شود. مردم چشم و گوش ما در شهر هستند و در صورت اعلام هر تخلفی در این زمینه وارد عمل می‌شویم و موضوع را بررسی می‌کنیم.
سرپرست شهرداری منطقه ۸ ضمن اشاره به کاهش چشمگیر این تخلفات طی سه ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل گفت: در برخورد با ساخت وساز‌های بدون پروانه یا مغایر با پروانه، مراحل صدور اخطاریه، پلمب ملک، جمع‌آوری لوازم، معرفی متخلفان به مراجع قضایی، تخریب پی و شفته غیرمجاز و تنظیم لایحه و ارسال به کمیسیون ماده صد انجام می‌شود.
رحمانیان افزود: در سه ماهه نخست امسال تعداد ۲۲۰ اخطاریه برای تخلفات، ۱۲۱ نمونه جلوگیری از تخلف ساختمانی، ۱۰ نمونه جمع‌آوری ابزار و مصالح، پنج نمونه پیگیری فک پلمب و تحویل به مراجع قانونی، ارسال ۱۳۴ پرونده به کمیسیون ماده صد، ۱۲۶ نمونه رسیدگی به مشرفیت و مزاحمت و ۴۰۱ نمونه کنترل پروانه، نظیر احداث طبقات غیرمجاز، واحد غیرمجاز، پیش‌روی طولی و ارتفاع غیرمجاز از جمله اقدامات انجام شده است.
وی بیان کرد: به منظور جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیراصولی، اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و ساز‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی شهرداری، اصلی‌ترین واحد مقابله و جلوگیری از این‌گونه تخلفات شهری محسوب می‌شود و در مواقعی که تخلف شامل نقض مقررات شهرداری و شهرسازی است، واحد نظارت باید بر اساس مقررات و ضوابط حاکم با این نمونه‌ها برخورد کند.
رحمانیان با اشاره به برخی مشکلات ناشی از ساخت و ساز‌های غیرمجاز اضافه کرد: ساخت و ساز غیرمجاز علاوه‌بر نازیبایی بصری شهر موجب مشکلات بهداشتی، مشکلات ترافیکی و ایجاد بنا‌های غیرمستحکم خواهد شد که در نهایت مسیر توسعه شهری را مسدود خواهد کرد. در بحث نظارت بر این امر باید با دقت و تخصص وارد شد و اجرای دقیق آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها را انجام داد.
سرپرست شهرداری منطقه ۸ با تأکید براینکه اقدامات انجام شده برای بهبود و ارتقای محیط شهری است، بیان کرد: داشتن شهری زیبا با سازه‌های مستحکم و مقاوم، امری است که فقط با همکاری و همیاری شهروندان محقق خواهد شد.
وی ضمن درخواست از شهروندان مبنی بر اینکه طبق ضوابط قانونی اقدام به ساخت و ساز کنند، ادامه داد: توجه به ساخت و ساز‌های اصولی، ضابطه‌مند و رعایت قوانین شهرسازی، باعث حفظ کیفیت سیمای بصری شهر می‌شود که این مهم به همراه آگاه‌سازی شهروندان و پیشگیری از ساخت و ساز‌های بدون مجوز و استحکام و رعایت استاندارد‌های ایمنی، اولویت و سیاست کاری شهرداری منطقه ۸ است.
سرپرست شهرداری منطقه ۸ تأکید کرد: بی‌توجهی متخلفان ساختمانی به مسائل ایمنی و جان و مال مردم در ساخت و ساز‌های غیرمجاز، یکی از موضوعاتی است که مدیریت شهری این منطقه به آن توجه دارد و برای سامان‌دهی و ایمن‌سازی ساختمان‌های در حال ساخت و به‌منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات برای شهر و شهروندان، با هرگونه ساخت‌وساز غیراصولی و بدون مجوز با جدیت برخورد خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->