سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مسیری برای تشرف به حرم

  • کد خبر: ۹۹۹۲
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
مسیری برای تشرف به حرم
بهسازی بازارچه سراب با محوریت پیاده‌مداری
صفائی
دبیر شهرآرا محله
از زمستان سال گذشته بحث بهسازی و زیباسازی بازارچه سراب در دستورکار قرار گرفت و پس از انجام مطالعات به مشاور واگذار شد، تا این مسیر براساس پیاده‌مداری بازسازی شود. برخلاف تمام خیابان‌های شهر که اوج ترافیکشان ظهر و هنگام غروب است، ترافیک این خیابان حدود ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ صبح برای پیداکردن جای پارک است که بیشتر این افراد طلاب، دانشجویان و کسبه خیابان‌های امام خمینی و خسروی هستند که هزینه‌ای برای الیت پرداخت نکنند. از طرفی مشکلات کسبه و نازیبایی‌های این بازارچه و تاریخچه هویتی آن سبب شد تا طرح بهسازی آن کلید بخورد و فاز اول آن از شنبه اجرا شود.

۵ فاز برای اجرای طرح
شهردار منطقه با اشاره به اجرای پروژه بهسازی بازارچه سراب گفت: این بازارچه یکی از خیابان‌های قدیمی و هویتی شهر مشهد است که وضعیت فعلی آن مناسب مردم مشهد و شهر امام رضا (ع) نیست و نیاز به بهسازی داشت که در حال حاضر پروژه سامان‌دهی و بهسازی بازارچه سراب به طول ۴۰۰ متر و اعتبار ۳۸ میلیارد ریال درحال اجراست. علی شیرازی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه از سمت خیابان امام خمینی عملیاتی شده است، توضیح داد: از ابتدای آبان‌ماه کار آغاز شده و فوندانسیون سایبان‌ها و سکو‌ها را در دو قسمت، کنار دیوار بیمارستان و کتابخانه حفاری کرده‌اند، این پروژه در طول ۶ ماه به پایان خواهد رسید. وی ادامه داد: اجرای پروژه در بازارچه سراب طی ۵ فاز انجام می‌شود تا حداقل مزاحمت را برای کسبه داشته باشیم و بحث حیات روزانه بازار تعطیل نشود. از ابتدای خیابان امام خمینی تا کوچه باغ عنبر اولین فاز اجرایی ماست. خودرو‌ها می‌توانند از خیابان‌های آیت‌ا... شیرازی و دیالمه به بازارچه دسترسی داشته باشند. فاز‌های بعدی هم همین‌طور خواهد بود تا ورود و خروج ماشین‌ها را نبندیم. فقط بین دو کوچه‌ای که پروژه در حال اجرای است مزاحمت داریم. وی با اشاره به اجرای هم‌زمان زیرساخت‌ها بیان کرد: تمام شرکت‌های خدماتی آب، برق، گاز و... و جمع‌آوری آب‌های سطحی هم‌زمان با ما کار می‌کنند و قبل و بعد از ما دیگر کسی کاری انجام نمی‌دهد.
شیرازی ادامه داد: ایجاد پاتوق‌های شهری، نمایی از مظهر قنات سناباد، استفاده از مصالح با رنگ‌های اسلامی ایرانی، ایجاد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و حذف تداخلات وسایل نقلیه و شهروندان از اهداف مهم این پروژه است. وی با اشاره به خانه‌های تاریخی این محدوده گفت: در این بازارچه خانه‌های مقبل‌السلطنه، ظریف، حسن‌زاده و انبار کمالی به چشم می‌خورندکه جزو ظرفیت‌های محله به حساب می‌آیند. همچنین حضور صنف تابلوسازان در این کوچه به‌نوعی آن را برای مردم شناخته‌تر می‌کند، اما با تمام این تفاسیر این خیابان مسیر تردد و پارک خودرو‌های بسیاری است که به‌نوعی برای ساکنان و کسبه مشکل‌ساز شده است. شیرازی با اشاره به مشکلات این بازارچه مانند تداخلات موتورسیکلت با عابر پیاده، نازیبایی مکان، نبود فضای سبز، خطر برخورد مردم با بولارد‌ها به‌دلیل نور کم معابر و سیم‌های برق که نمای نازیبایی را ایجاد کرده‌اند، گفت: این وضعیت نیاز به سامان‌دهی دارد تا با احیا و نقش عملکردی آن حس تعلق و زیباسازی محیطی را ایجاد کنیم.

بازارچه‌ای پیاده محور
معاون اجرایی شهرداری منطقه ۸ نیز درباره این پروژه توضیح داد: این بازارچه محل اتصال خیابان سعدی به بولوار آیت‌ا... طبسی است که به‌نوعی می‌توان آن را مسیر تشرف به حرم مطهر رضوی دانست، همین موضوع اهمیت ویژه‌ای به آن می‌دهد. امیدرضا رحمانیان ادامه داد: این محور جایگزینی ندارد که بخواهیم پیاده‌محور شود و باید پیاده‌مدار باشد. ما باید به فکر ساکنان این محدوده که در کوچه‌های بن‌بست آن زندگی می‌کنند هم باشیم. عرض این خیابان از ۷ تا ۳۲ متر متغیر است. در طرح بهسازی آن یک خیابان ۳.۵ متری درنظر گرفته شده است تا علاوه بر خودرو‌های سواری، ماشین‌های امدادی هم بتوانند از این مسیر عبور کنند. وی با اشاره به نیاز‌های کسبه برای دسترسی آسان به برخی امکانات گفت: برای کسبه ۸ بارانداز به‌صورت زیگزاگ در نظر گرفته شده است که مدیریت آن را در اختیار خودشان می‌گذاریم. همچنین با توجه به نیاز آن‌ها یک جای پارک موتورسیکلت در نظر گرفته‌ایم. رحمانیان با اشاره به فضای پارکینگ بیمارستان شاهین‌فر گفت: این قسمت به فضای شهری تبدیل می‌شود که در آن سایبان و مکان تفرجگاهی آماده خواهد شد. همچنین ۲ غرفه فروشگاهی درنظر گرفته‌ایم. نام این مکان سراب است که برگرفته از محل تلاقی نهر و رود بوده است به همین دلیل ۲ آب‌نما به طور نمادین در این فضا احداث می‌شود. وی با بیان اینکه با وجود نبود فضای سبز در این مسیر تک درختانی را درنظر گرفته‌ایم که به محله جان دهند، افزود: در مسیر‌های عابر پیاده به ناتوانان جسمی‌حرکتی هم توجه کرده‌ایم. حدود ۱۲۰۰ متر مسیر ویلچر را در نظر گرفته‌ایم.

پوسته جداره بازار دست‌نخورده می‌ماند
مشاور طرح درباره مصالحی که در این پروژه استفاده خواهد شد نیز گفت: سطح معبر به صورت تایل‌فرش با مصالح جدید به شکل آجر‌های قدیمی ۲۰ در ۲۰ پلیمری خواهد بود. این مصالح به سبک قدیم، اما با استقامت زیاد است که بتوانند وزن خودرو‌های عبوری را تحمل کنند. محمدعلی مهتدی تبریزی گفت: همچنین تایل‌های پیاده‌رو با رنگ اسلیمی اسلامی مانند رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، اُکر خواهد بود. ما در امتداد ورودی حرم هستیم و پایه چراغ‌های برق با معبر طبرسی یکی می‌شود. در واقع این فضا مسیر زیارتی و تفرجگاهی است تا مردم بتوانند به‌عنوان پیاده‌راه هم از آن استفاده کنند. پوسته جداره بازار هم دست‌نخورده باقی خواهد ماند تا هویت قدیم خود را حفظ کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->