تقدیر فرماندار مشهدمقدس از مدیریت تأمین کالا‌های اساسی در فروشگاه‌های شهرما خدمات‌رسانی شهرداری مشهد در ۳ حوزه خدمات‌شهری، فرهنگی و حمل‌ونقل در اربعین ۱۴۰۴ تأکید قلندرشریف بر استفاده تخصصی از نیروها و عملیاتی‌شدن برنامه‌ها در جهت تأمین منابع شهرداری مشهد قاضی‌زاده هاشمی: بهسازی و تعریض جاده میامی در تابستان شروع خواهد شد شهردار مشهد مقدس: لندفیل مهندسی-بهداشتی دفع زباله‌های بیمارستانی، استانداردترین مرکز در کشور و منطقه است + فیلم بهره‌برداری از سه کارخانه در حوزه پسماند تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد احمد الشرع: سوریه از جنگ نمی‌ترسد و آماده جنگیدن است | تجزیه کشور را نمی‌پذیریم بهره‌برداری از سالن ورزشی چندمنظوره شهید زاهدی در مشهد | لندفیل مهندسی-بهداشتی دفع زباله‌های بیمارستانی به بهره‌برداری رسید نخستین تیزر فیلم‌ «زن و بچه» با بازی پریناز ایزدیار و پیمان معادی + فیلم هشدار سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره ۱۶۹ ساختمان ناایمن رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مقدس: افتتاح سالن چندمنظوره «شهید زاهدی»، گامی به سوی توسعه ورزشی در روستا‌های محور مشهد-میامی است برگزاری اردوی تیم ملی فلوره در مشهد مقدس مراسم نکوداشت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مشهد برگزار شد (۲۵ تیرماه ۱۴۰۴) پیشنهاد ارائه طرحی درخصوص احداث نخستین دهکده گردشگری ویژه دهیاری‌های کشور ادامه فعالیت عمرانی خط ۳ مترو مشهد، با وجود کمبود منابع مالی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: دولت باید اختیارات لازم را به مدیران محلی واگذار کند شهردار مشهد مقدس خبر داد: افتتاح مجموعه ورزشی به همراه لندفیل مهندسی بهداشتی ویژه دفع پسماند‌های بیمارستانی امکان استفاده نوجوانان ۱۵ساله مشهدی از دوچرخه‌های بایدو فراهم شد تأکید فرماندار مشهد بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن آلودگی هوای کلانشهر مشهد، برای دومین روز پیاپی (۲۵ تیر ۱۴۰۴) علیزاده: انتظار داریم شهرداری مشهد با قوت بیشتری در تامین منابع مالی پروژه‌های شهری عمل کند
سرخط خبرها

مترو، نیازمند نگاه ویژه دولت در تأمین منابع مالی و قطعات یدکی برای قطار‌ها

  • کد خبر: ۳۱۰۴۹۹
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
مترو، نیازمند نگاه ویژه دولت در تأمین منابع مالی و قطعات یدکی برای قطار‌ها
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد می‌گوید که تأمین منابع مالی و قطعات یدکی برای قطارها، از اصلی‌ترین چالش‌های شرکت‌های مترو در کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برای کلان‌شهر‌های شلوغ و پرترافیکی مثل مشهد، ساخت و توسعه خطوط مترو برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا و... از نان شب هم واجب‌تر است؛ اما سؤال این است که آیا شهرداری‌ها به‌تنهایی می‌توانند هزینه ۴‌هزار‌میلیارد‌تومانی ساخت هر کیلومتر را از منابع داخلی خودشان تأمین کنند؟

پاسخ این سؤال قطعا منفی است و برای همین هم در یکی‌دو دهه گذشته قوانین زیادی برای حمایت از توسعه خطوط مترو تصویب و ابلاغ شده است که در آنها دولت موظف شده است به شهرداری‌ها برای ساخت مترو کمک کند؛ مثلا در قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه نیمی از هزینه توسعه برای قطار‌شهری باید از سوی دولت پرداخت شود یا براساس قانون بودجه هرساله کشور، شهرداری‌ها می‌توانند برای ساخت و توسعه مترو اوراق مشارکت منتشر کنند که تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های قطار‌شهری به نسبت ۵۰‌درصد دولت و ۵۰‌درصد شهرداری‌هاست و تضمین این سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

به این مجموعه باید اصل‌۴۴ قانون اساسی را اضافه کرد که در آن بر کمک دولت به توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی تأکید شده است؛ با‌این‌همه، اما در سال‌های پیش‌رو دولت‌های مختلف آن‌طور که باید و شاید کمک‌حال شهرداری‌ها برای ساخت مترو نبوده‌اند و به‌عنوان نمونه با بودجه دولتی در سال گذشته در مشهد و تهران بیشتر از چهل متر مترو نمی‌شد ساخت و دولت به‌غیر از اوراق مشارکت تقریبا کمک دیگری به مدیریت شهری نکرده است. 

مسئله کمک دولت به شهرداری‌ها برای ساخت و توسعه و حتی تأمین لوازم یدکی مترو مهم‌ترین موضوعی بود که در آخرین نشست اعضای اتحادیه قطارشهری‌های کشور مطرح شد و هم‌زمان همه کلان‌شهر‌ها خواستار حمایت دولت برای تسریع پروژه‌های مترویی در کشور شدند.

مسئله مالی مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های مترو است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در نشست اعضای اتحادیه قطارشهری‌های کشور یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی قطارشهری‌های کشور را مسئله مالی دانست و بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسات طرح و بررسی دستاورد‌های شهر‌های مختلف در‌خصوص مترو و چالش‌های پیش روی قطارشهری‌های کشور است؛ اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین مسائل و مباحثی که در حوزه مترو مطرح است و شهر‌ها با آن درگیر هستند، تأمین منابع مالی است که باید این مشکلات حل‌و‌فصل شود.

برای تأمین قطعات یدکی مشکل داریم

کیانوش کیامرز با بیان اینکه تأمین قطعات و لوازم یدکی یکی دیگر از چالش‌های پیش رویِ شرکت‌های بهره‌برداری است، افزود: جدا از مسائل مالی، یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلاتی که شرکت‌های بهره‌برداری مترو با آن مواجه هستند، بحث تأمین قطعات یدکی قطارهاست که برای این مسئله مهم هم باید چاره‌اندیشی شود.

از ظرفیت‌های شهرداری و دولت باید برای تسریع ساخت مترو استفاده شود

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در شهرداری‌ها و دولت برای راه‌اندازی و سرعت بخشیدن به مترو وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و از طرف دیگر با برگزاری جلسات و هم‌اندیشی با شورای شهر و شهردار‌های کلان‌شهرها، می‌توانیم سرعت بیشتری به توسعه حمل‌و‌نقل ریلی بدهیم و به اهداف اتحادیه برای این صنعت پاک، سریع و ارزان برسیم.

دولت و مجلس از طرح‌های مترویی کشور حمایت کنند

مدیرعامل اتحادیه قطارشهری‌های کشور هم با اشاره به جزئیات مسائلی که در این نشست از اتحادیه به بحث و بررسی گذاشته شد، بیان کرد: نشست‌های خوبی درباره مسائل و موضوعات مرتبط با قطارشهری برگزار شد و همچنین در این نشست از اتحادیه قطارشهری‌های کشور مسائلی مثل اوراق مشارکت، تأمین مالی مترو و وجود منابع مالی پایدار بررسی شد و در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم.

اردشیر احمدزاده با تأکید بر لزوم حمایت دولت و مجلس از پروژه‌های مترویی در کشور برای تسریع آنها، تصریح کرد: برای رفع مشکلات مرتبط با مترو نیازمند حمایت‌های دولت و مجلس هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->