به گزارش شهرآرانیوز؛ آبانماه دو سال قبل بود که تفاهمنامه تولید ریل ملی برای مترو مشهد میان شهرداری مشهد و شرکت ذوبآهن اصفهان به امضا رسید. تا پیش از آن، ریل خطوط مترو از کشورهای اسپانیا، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی خریداری میشد.
از پنج سال قبل شرکت ذوبآهن اصفهان حدود مطالعات و تحقیقات برای تولید ریل مترو در داخل کشور را آغاز کرد و در نهایت سال۱۴۰۰ موفق به تولید ریل ملی قطارشهری شد و مدیریت شهری مشهد با سه هدف مقابله با تحریمها، صرفهجویی در هزینههای اتمام قطارشهری و همچنین حمایت از تولیدات ملی، تفاهمنامهای برای خرید این ریلها امضا کرد.
دیماه همان سال نیز ریلگذاری قطار ملی آغاز شد و آنگونه که متخصصان قطارشهری مشهد اعلام کردهاند کیفیت بسیار خوب ریلهای ملی باعث شده است دغدغهای از بابت کیفیت اجرای ریلها با محصولات داخلی وجود نداشته باشد.
اکنون خبر رسیده که قرار است پلهبرقیهای تولید داخل نیز بهعنوان دومین محصول ملی، در خط۳ قطارشهری مشهد مورد استفاده قرار گیرند و مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با توضیح دراینباره به شهرآرا میگوید: اولین محموله پلهبرقیهای ملی که دارای کیفیت ممتازی است، وارد مشهد شده است و تا پایان هفته نصب پلهبرقیهای ملی برای خط۳ مترو مشهد آغاز میشود.
کیانوش کیامرز ادامه میدهد: برای بهرهبرداری از سه ایستگاه فاز اول خط۳ حداقل به پنجاه دستگاه پلهبرقی نیاز است. محموله اول شامل هشت پلهبرقی است و محمولههای بعدی نیز با فواصل مشخص و بهزودی وارد مشهد میشود.
وی با بیان اینکه تا ۲۰بهمن عملیات بارگیری و تخلیه پلهبرقیها بهطور کامل انجام خواهد شد، میافزاید: این محصول دارای بالاترین استاندارد ملی و جهانی است و امیدواریم با اتکا به تولید ملی باعث رشد و شکوفایی تولیدات داخلی و بالا بردن توان شرکتهای ایرانی در صنعت مترو و جلوگیری از خروج ارز از کشور شویم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه شرکت تولیدکننده پلهبرقی در محدوده پرند تهران قرار دارد، میگوید: در مقایسه با نمونههای خارجی، این محصول هیچ کمبودی ندارد و هیچ تفاوتی از نظر کیفیت با محصولات مشابه خارجی احساس نمیشود.
وی اضافه میکند: با خرید محصول تولیدی داخل، علاوه بر اطمینان خاطر از کیفیت تولید، دغدغهای برای واردات قطعات یدکی، گارانتی و سرویسهای دورهای نیز نداریم. تا پیش از این مشکلاتی برای واردات قطعات محصول تولیدی خارجی داشتیم.
کیامرز میگوید: خوشبختانه شرکت تولیدکننده داخلی، سابقه صادرات موفق نیز داشته؛ ضمن اینکه بخشی از پلهبرقی خط۷ مترو تهران را نیز همین شرکت تأمین کرده است.
همچنین شهردار مشهدمقدس نیز در گفتگویی با اشاره به بهره برداری از فاز نخست خط سه قطارشهری تا پایان امسال، خاطرنشان کرد: ساخت سه ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه مسافربری امام رضا (ع) به صورت شبانهروزی ادامه دارد؛ یکی از ملزومات مورد نیاز ایستگاهها، پلهبرقی است که خرید آنها انجام شد.
محمدرضا قلندرشریف ادامه داد: برای بهرهبرداری از سه ایستگاه فاز اول خط ۳، حداقل به ۵۰ دستگاه پلهبرقی نیاز است که با تلاشهای انجام شده، اکنون پارت اول پلهبرقیها وارد و تا پایان هفته، نصب آنها آغاز خواهد شد.
وی افزود: پلهبرقیهای خریداری شده برای فاز اول خط ۳ تولید ملی بوده و دارای استانداردهای جهانی هستند.
شهردار مشهدمقدس گفت: اکنون در خط ۲ تنها یک ایستگاه در انتهای مسیر تحت عنوان ایستگاه «سلامت» باقیمانده که تمام تلاش ما این است تا پایان امسال ایستگاه مذکور را وارد چرخه مسافرگیری کنیم.
او در پایان اظهار داشت: در خصوص تأمین مالی پروژههای خطوط مترو نیز خوشبختانه با فروش اوراق مشارکت بخشی از پول مورد نیاز تأمین شده است.