داوود همتیان در گفتوگو با شهرآرانیوز، با اشاره به ساخت تجهیزات و قطعات قطارشهری مشهد اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در مسیر بهروزرسانی، تعمیر و نگهداری خطوط مترو در کشور ازجمله مشهد، تغییرات نرخ ارز است؛ زیرا هزینه تهیه لوازم یدکی و مصرفی بهشدت افزایش یافته و بهرهبرداری را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات نیز ناشی از تحریمهای ظالمانه است که تأمین برخی قطعات و لوازم خاص را که از خارج کشور تأمین میشوند، دشوار کرده است.
سرپرست شرکت بهرهبرداری قطارشهری مشهد ادامه داد: با تکیه بر دانش بومی و توان متخصصان داخلی، قطعات مترو را بومیسازی کردهایم که از این راه، صرفهجوییهای میلیاردی حاصل شده است.
همتیان با بیان اینکه مهندسی ارزش در صنعت مترو آورده بسیاری ایجاد میکند، گفت: دستگاه ترولی وظیفه حمل تجهیزات خطوط ریلی را دارد که به دست مهندسان در مترو ساخته شده است. ارزش ریالی مشابه خارجی این دستگاه حدود ۲۰ میلیارد تومان است؛ در حالی که مهندسان قطارشهری مشهد فقط با مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان این دستگاه را بومیسازی کردهاند.
وی افزود: از ابتدای بهرهبرداری تاکنون، ۴ دستگاه ترولی ساخته شده است که سهم خط یک و دو هرکدام، دو دستگاه است.