کاظم کلانتری/ شهرآرانیوز؛ میانههای اسفند سال پیش آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از فعالشدن ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان برای مشترکین اینترنت خانگی خبر داد؛ طرحی که قرار بود به درخانهماندن مردم کمک کند اما مثل تمام برنامهریزیهای لحظهای مشکلاتی که ممکن است برای مردم بهوجود بیاید پیشبینی نشد؛ کاهش شدید سرعت اینترنت به دلیل استفاده زیاد کاربران مشکل اولیه بود؛ شرکت ارتباطات زیرساخت برای حل این مشکل ظرفیت شبکه ارتباطی اپراتورها را افزایش داد؛ اما کسانی که اینترنت یکی از ارائهدهندگان اینترنت خانگی را نداشتند هم میخواستند از قافله عقب نمانند و اشتراک جدید خریدند؛ با این حال تصور اینکه تمام آنها مشکل خط تلفن و اینترنت نداشته باشند کمی سادهانگارانه است. آیا مأمورین مخابرات یا شرکتهای ارائهدهنده اینترنت میتوانستند در آن زمان کوتاه و با شیوع ویروس کرونا برای حل مشکل به خانه مشترکین مراجعه کنند؟ دورکاری و قوانین فاصلهگذاری اجتماعی و قرنطینه مشکلات را دوچندان میکرد؛ بااینحال این طرح تا ۷ فروردین هم تمدید شد اما هنوز مشکل برخی از مشترکین باقی بود: آنها پورتی دریافت نکرده بودند.
گفتهاند قرار نبوده است تماس بگیرید!
برای پپگیری مشکل این مشتری با حسنپور، روابط عمومی مخابرات استان خراسان، تماس گرفتم و پیگیریهایم هم مربوط به مشکلات مشترکین اینترنت مخابرات بود؛ اما آنها استفاده از تلفن و پاسکاری بین خودشان را خوب بلدند. به شکل مشخص سؤالم مشکلاتی بود که مشتریها با سرویسهای اینترنت خانگیشان داشتهاند؛ پاسخ روابط عمومی مخابرات استان این بود که با مسئول مربوط باید صحبت کنیم، و یا مشکلات را مکتوب برایشان بفرستم تا آنها هم مکتوب برایم بفرستند. اینکه سخنگوی مخابرات ما را به مسئول دیگری ارجاع بدهد عجیب نیست؛ عجیب این است که در تماس با آنیکی مسئول چنین چیزی بشنوید: «گفتهاند قرار نبوده است شما تماس بگیرید!» باید اینجا بفهمیم که اصولا مخابرات آنقدرها هم از ارتباط تلفنی خوشش نمیآید. پس بعد از چندبار تماس و جواب نامشخص پیام مکتوب برایشان میفرستم؛ به همان شیوهای که علاقه دارند: در واتساپ؛ مکتوب و مفصل. یکی از مسئولین در جواب مینویسد: «پاراگراف دوم که از مخابرات تعریف کرده» میگویم: «شما به دنبال تعریف هستید؟!» مینویسد: «شما همه مشکلات را می خواهید به مخابرات ارتباط دهید.» با حجم زیادی از تعجب مینویسم: «هرکدام به مخابرات مربوط نیست بفرمایید. ما منتشر میکنیم.» در آخر مینویسد: «من اجازه ندارم در واتسآپ جوابگویی کنم و اطلاعات بفرستم. لطف بفرمایید از طریق آقای حسنپور ریاست روابط عمومی و امور بینالملل مخابرات منطقه خراسان رضوی موارد ارسال بفرمایید. کتبی پاسخ ارسال می کنیم خدمتتون.»
چرا سارقان تا این حد به کابل و جعبههای تلفن مخابرات علاقه دارند؟
بگذارید اینجا یک پرانتز باز کنم و از مشکل برخی از مشترکین خط ثابت بگویم؛ اینروزها و بعد از شیوع کرونا کابلهای تلفن بازار خوبی برای سارقان داشته است. طبق گفته اروجی، مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی، طی دوماه گذشته با شیوع کرونا و شرایط اقتصادی حدود ۴۰ کیلومتر از کابلهای مخابرات روی دیوارها، حدود ۵۰۰ کلهپست و ۲۵ صندوق کافوهای کنار معابر سرقت شده است. فقط چندتا از پیامهای مخاطبین «شهرآرا» را بخوانیم:
«بیش از۳ماه از دزدیدن جعبه تلفن میگذره و هر چی هم زنگ زدیم مخابرات متأسفانه گفتن تو نوبت هستین ولی خوب هنوز بعد از گذشت ۳ماه از دزدیدن جعبه هنوز درست نشده. شهرک شهید رجایی/ حر۹/داخل شهید معقول۴۰/ شهید غلامی ۶.»
*
«با سلام و خسته نباشید. متاسفانه چندروزی هست که تلفن ساکنین آپارتمان قطع شده و با اینکه با خرابی تلفن مخابرات مشهد هم تماس گرفتیم متأسفانه هنوز مشکل حل نشده و جعبه فیوز خطوط هم درب ندارد که بر اثر بارندگی کلیه خطوط قطع میشود تصویر پیوست که به ناچار توسط خود مشترکین توسط پلاستیک پوشانیده شده. آدرس: قاسم اباد/ جاهدشهر/ گلهای.۶»
*
«کابلهای تلفن ثابت منطقه طبرسی شمالی ۱۳ رو دزد برده. هیچکس هم به داد ما نمیرسه.»*
«با سلام وخسته نباشید، حدود یکماه بیشتره کابل تلفنهای پورسینای ۶۲ و چند کوچه دیگر را دزدیدهاند ولی مخابرات اصلا هیچ کاری انجام نداده. لطفا پیگیر باشید.»
*
«مخابرات چرا کاری نمیکنه تا کابلهای تلفن رو اینهمه سرقت نکنند. این مشکل هر یکیدو ماه برای بولوار طبرسی شمالی ۱۳ اتفاق میافته. پلیس شبها اصلا تو معابر فرعی گشت نمیزنه. قانون بذارن سرقت کابل برق و تلفن اعدام و قطع دستها. ببینید کی جرئت میکنه کابل سرقت کنه.»*
«بیشتر از دو ماه میشه که کابلهای تلفن منطقه سخاوتِ شهرک ثامن رو دزدیدن با تماسهای مکرری هم که داشتیم هنوز مخابرات برای اصلاح کابلها نیامده.»
یک هفته از زمانی که سوالهایم را برای آقای حسنپور فرستادهام میگذرد و هنوز پاسخ مکتوبی دریافت نکردهام. دوباره با روابط عمومی مخابرات استان تماس میگیرم و جویای پاسخ مکتوبشان میشوم. میگویند: «مهندس! مشکل را رفع کردهایم. الان هم در جلسه هستم.» بعد از چند ساعت این پیام را برایم میفرستند: «در خصوص سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی جلسات مختلفی با نیروی انتظامی انجام شده و صورتجلساتی تنظیم شده و همکاریهای خوبی انجام شده است. شبکه تلویزیونی استان هم موضوع را کنکاش کرده است؛ ازجمله برنامه «اشاره» و «گزارش پنج» که چندی پیش از شبکه استانی پخش شد.»
بوق ممتد مخابرات یا مهندس! پشت فرمان هستم
دوباره با حسنپور تماس میگیرم تا شاید جلسهشان تمام شده باشد. میخواهم درباره طرح VDSL و مشکلات ADSL بپرسم. پاسخ میدهند: «مهندس! پشت فرمان هستم.» بعد تلفن را قطع میکنند و دوباره بوق ممتد مخابرات. یادم میآید که «اصلا قرار نبوده تماس بگیرم.» بعد از چند دقیقه آقای حسنپور این پیامها را برایم میفرستند:
«سرویس vdsl در استان خیلی وقته راه اندازی شده در حال حاضر بیش از ۵۵۰۰ پورت در مشهد دایر است.
شرکت مخابرات ایران به منظور ارائه سرویسهای باکیفیت بهتر به کاربران اینترنت مخابرات، طرح «سرینو» با حداقل سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار داده است.
اینترنت پرسرعت مبتنی بر استاندارد (VDSL (Very high bit rate subscriber line یکی از استانداردهای رایج جهانی XDSL میباشد. عملکرد VDSL، در اغلب موارد مشابه ADSL است.
متقاضیان در صورت تمایل میتوانند با تماس با شماره ۲۰۲۰ درخواست خود را برای سرویس VDSL ثبت کنند.»