سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها
آذری جهرمی در صحن علنی مجلس:

مانع بزرگی به نام مخابرات ایران انحصار ذاتی دارد

  • کد خبر: ۳۱۲۷۶
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
مانع بزرگی به نام مخابرات ایران انحصار ذاتی دارد
وزیر ارتباطات گفت: مانع بزرگی به نام مخابرات ایران انحصار ذاتی دارد و امروز نمی‌گذارد شبکه ارتباطی پیش برود. کانال زیرزمینی که جزو انفال عمومی است با خصوصی‌سازی به مخابرات واگذار شده است. شما این را برگردانید تا مسئله توسعه شبکه حل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدجواد آذری جهرمی در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه 1399) مجلس شورای اسلامی گفت:  خصوصی‌سازی علیرغم رقم زدن اتفاقات مهم و دستاوردهای مهم، اشکالاتی هم داشته که باید برطرف شود. بحث واگذاری کانال‌های زیرزمینی و سیم مسی به نوعی باید مورد اصلاح قرار گیرد تا راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود. در توسعه شبکه ارتباطی درون استانی یا باید مجوز داده شود که دولت ورود کند یا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز شود.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: تکیه بر شرکت مخابرات ایران که جا دارد از تلاش‌های این شرکت در ایام شیوع کرونا تشکر کرد، اشتباه است و باید این بار مسئولیت را تقسیم کنیم، همچنین در مناطق روستایی مشکلات بروز کرد، با وجود پوشش اینترنت پهنای باندهای موجود کفاف روستاییان را نمی‌داد و باید این موضوع مورد توجه قرارگیرد.

 

وزیر ارتباطات ادامه داد: وزارت ارتباطات در لایحه دسترسی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه در حال حاضر تمام شهرهای کشور یعنی 1242 شهر را مورد پوشش قرار داده است، همچنین با مدنظر قرار دادن ماده 67 برنامه ششم توسعه که برای اجرای عدالت ارتباطی که ذیل عدالت اجتماعی تعریف شده است، توسعه دسترسی های روستایی مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون ظرفیت روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات به عدد 89 درصد رسیده است و تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه هستند.

 

وی تاکید کرد: در سال 92 در حدود 300 هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن باند، به شبکه ملی دسترسی داشتند و این عدد هم اکنون به یک عددی حدود 70 میلیون شهروند ایرانی رسیده است. از وابستگی که یکی از موضوعات مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است، امروز به لطف فعالیت درخشان شرکت های نوآور ایرانی به خودکفایی رسیده ایم و ما در شرایطی که علی رغم همه تحریم های بین المللی و به زعم برخی فشارهای حداکثری، شکوفایی حداکثری داشتیم و این گواهی ما نیست.

 

وی تاکید کرد: شبکه بین المللی مخابرات در گزارش خود که سال گذشته منتشر شد، جمهوری اسلامی ایران را علی رغم فشارها و تحریم های بین المللی دارای بالاترین نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه معرفی کرد و در دنیا ایران موفق شد رتبه دوم را کسب کند.البته کرونا و شیوع آن مجال خوبی برای محک زدن وضعیت ما در توسعه زیرساخت ها بود و ما در یک بازه زمانی 10 روزه با رشد 150 درصدی و یا به عبارتی 2.5 برابر شدن استفاده از شبکه ارتباطی مواجه شدیم.

 

آذری جهرمی بیان کرد: آمارهایی که ما پیش بینی می کردیم در خرداد 1400 به نتیجه برسد، ظرف 10 روز نمود پیدا کرد و محقق شد.

 

وی با بیان اینکه امری که قرار بود در خرداد 1400 به نتیجه برسد ظرف 10 روز نمود پیدا کرد، ادامه داد: همه امورات کشور روی این بستر قرار گرفت، از آموزش، بهداشت، بانکداری و بنگاهداری؛ حتی در ماه رمضان با وجود محدودیت‌ها برای حضور مردم در اماکن مذهبی، از ظرفیت فضای مجازی استفاده شد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به دعوت رهبر معظم انقلاب و بر پایه فضای مجازی، ایران یکپارچه همدل شد و خاطره خوش از کمک‌های مومنانه ایرانیان در ماه رمضان در ذهن همه شکل گرفت البته در کنار این نکات ضعف‌هایی هم پدیدار شد، مشخص شد که ما باید در ارتباطات سابق به هر شرایط انحصار موجود را بشکنیم و راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم.

 

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها از توسعه خدمات و IT خبر داد و گفت: سال 92 مجموعا 400 اپلیکیشن ایرانی داشتیم که توسط جوانان ایرانی بر روی گوشی‌های موبایل توسعه داده شد و امروز به 345 هزار اپلیکیشن رسیده، امروز مثال‌هایی از کاربردهایی که مردم نقاط دور از مرکز در ایران توانسته‌اند کسب و کار خود را از طریق همین نرم‌افزارها تقویت کنند، در حال گسترش است، از پیرمردی که در قائنات زعفران خود را به خارج از کشور صادر می‌کند، تا آن مادری که در خراسان دستمال‌های حوله‌ای تولید شده خود را در مازندران یا خوزستان به فروش می‌رساند.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه حمایت از کسب و کارهای خرد در دستور کار است، بیان داشت: این مهم در دستور کار قرار گرفته است تا جوانان شهرستانی با رقابت با پایتخت‌نشینان از فرصت برابر برخوردار باشند. طرح نوآفرین با همین هدف در وزارت ارتباطات پیاده سازی شده و هم اکنون 5 هزار شرکت نوپا از تسهیلات این موضوع برخوردار شده‌اند.

 

آذری جهرمی با اشاره به توسعه پیام‌رسان‌های بومی گفت: اقدامات خوبی انجام شده است، در ایام کرونا 8 میلیون دانش‌آموز، والدین و معلمین با وجود همه مشکلات نرم افزار شاد را به عنوان پیام‌رسان آموزشی نصب و استفاده کردند. پیام‌رسان بومی دیگر با سرمایه‌گذاری 2 اپراتور بزرگ کشور فعال شده و هم اکنون با رشد متوسط 4 ماهه 32 درصد به عدد نصب 9.9 میلیون کاربر رسیده که رشد قابل توجهی است البته کافی نیست و باید تقویت شود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق و مدون اظهار داشت: مهمترین برنامه در نیمه مرداد امسال افتتاح خواهد شد، در نظر داریم مرکز داده خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات در همین راستا افتتاح شود.

 

آذری جهرمی با اشاره به فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم و پیام رسان های داخلی، عنوان کرد: این مهم باید به یک قانون و دستورالعمل شفاف تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر لایحه ای از طریق دولت تهیه شده که مدتی در کمیسیون لوایح منتظر مانده و به زودی در دولت به سرانجام خواهد رسید.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات الزام و تسهیل ارائه خدمات به مردم از طریق پیام رسان های بومی را نیازمند مساعدت قانونی مجلس دانست و یادآور شد: در برخی از مقاطع موانع قانونی در این خصوص وجود دارد و در برخی موارد دیگر انحصارطلبی ها باید شکسته شود که در برابر این موارد مقاومت وجود دارد.

 

وی از همت و ابتکارعمل نمایندگان مجلس به دلیل پیشنهاد راه اندازی کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال تقدیر و اضافه کرد: از همین فرصت استفاده و پیشنهاد می کنم که این کمیسیون به صورت دائمی در مجلس تشکیل شود چرا که می تواند کمک مناسبی برای وزارت ارتباطات باشد.

 

آذری جهرمی ادامه داد: دولت الکترونیک نیز رو به توسعه است و در حال حاضر سازمان ملل در گزارش سالانه خود ایران را با 20 پله رشد در رده بندی کشورهای دنیا معرفی کرده و مجلس شورای اسلامی نیز در بحث تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز بالاترین نمره را به وزارت ارتباطات داد که مهم ترین پروژه ما در این زمینه دولت الکترونیک بود.

 

وی وجود کرونا را موجب مشخص شدن ضعف ها و قدرت هایی در وزارت ارتباطات دانست و افزود: چنانچه اراده باشد می توانیم به 24 میلیون شهروند از طریق پیامک یارانه دهیم و این یعنی زیرساخت ها در این زمینه آماده است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیوستن قوه قضائیه به دولت الکترونیک را اقدام ارزشمندی برشمرد و یادآور شد: طی هفته های اخیر قبوض گاز حذف و الکترونیکی شد، 13.7 میلیون نفر سهام عدالت خود را بدون مراجعه حضوری و تنها از طریق تلفن همراه دریافت کردند. صدور بیمه نامه شخص ثالث تماما الکترونیکی شد و ماهانه 65 میلیون استعلام در وزارت ارتباطات صورت می گیرد که ایفای نقش نظارتی مجلس برای ما در این حوزه راهگشا است.

 

وی تعداد ماهواره های ساخته شده توسط وزارت ارتباطات را در سال 92، سه مورد، تا پایان سال 96، 7 مورد و تا پایان سال 98، 15 مورد برشمرد و اضافه کرد: برنامه داریم 18 ماهواره تولید داخل تا پایان سال 99 تولید داشته باشیم.

 

آذری جهرمی تصریح کرد: مطابق با برنامه تنظیمی پیشرفت پروژه ماهواره ای 82 درصد است که بودجه اختصاصی در سال 98 به این حوزه با وجود تمامی مشکلات نسبت به کل دوران دولت یازدهم تا 2 برابر افزایش داشته است.

 

وی اضافه کرد: برنامه صلح آمیز فضایی در وزارت ارتباطات در حال پیگیری است و اخیرا نیز ظرفیت نیروی هوافضای سپاه به این حوزه اضافه شده است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت حوزه پست بانک در کشور نیز، گفت: با توجه به گستردگی این حوزه و نیروی انسانی درگیر 2 شرکت بزرگ در این عرصه ضرر ده بودند که امسال به سوددهی رسید. این حوزه با 15 هزار شعبه در سطح کشور گسترده ترین شبکه بانکی کشور را دارد که تاکنون در 2500 روستا مستقر شده است.

 

آذری جهرمی با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات سه لایه دارد، گفت: خدمات، محتوا و زیرساخت لایه‌های شبکه ملی اطلاعات هستند که باید با یکدیگر به صورت همزمان رشد پیدا کنند. زیرساخت در حوزه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری است، اگر در فضای مجازی بحث حمل و نقل مطرح شد دیگر وزارت ارتباطات مسئولیت آن را برعهده ندارد و جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی است.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: همچنین اگر بحث پرداخت‌های مالی در فضای مجازی بیان شود، وزارت ارتباطات نمی‌تواند در حوزه وظایف بانک مرکزی ورود کند بر همین اساس اگر جرم و جنایتی در فضای مجازی صورت گیرد ما مسئول بررسی آن نیستیم و این مسائل بیانگر پیچیدگی فضای مجازی است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: تمامی سوالات شما از من به جا است اما باید از اشخاص دیگری بپرسید، بیان موضوع نسبت ترافیکی که یکی از دغدغه‌های دکتر قالیباف هم بود برای ما بسیار اهمیت دارد و باید پرسید نسبت ترافیکی در کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و اطلاعات درست می‌شود که این موضوع وابسته به تولید محتوا است.

 

وی افزود: محتوا باید ساخته و بر روی پلت‌فرم داخلی به گردش درآید، وزارت ارتباطات برای حمایت از محتوا ورود می‌کند و می‌خواهد بحث تلویزیون‌های اینترنتی را حمایت کند اما به ما می‌گویند به این موضوع ورود نکنید، پس چگونه باید داده بالا برود.

 

آذری جهرمی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در حوزه کودک کارهایی را انجام دهیم و برای رفع نگرانی در حوزه فرهنگ ورود کنیم اما در دادگاه از من شکایت کرده و می‌گویند حق ندارید در بحث محتوا ورود داشته باشید، ما متخصص محتوا نیستیم اما در برخی قسمت‌ها برای رفع دغدغه‌ها به صورت آتش به اختیار ورود می‌کنیم که با اعتراضات گسترده‌ای مواجه می‌شویم.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مسئله فضای مجازی بسیار پیچیده بوده و نیازمند مشارکت حداکثری است، تأکید کرد: بحث فیبر نوری و خدمات ثابت موضوع مهمی است که اگر همین مسئله رفع مشکلات خصوصی‌سازی توسط  مجلس شود بسیاری از مشکلات هم حل خواهد شد. ما دو بار در مجلس قبلی برای حل این مشکل لایحه‌ای را ارائه کردیم اما به دلیل مسائلی موفق به حل این موضوع نشدیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با حل این مشکل دیگر بخش خصوصی هم نیاز به پول دولت ندارد، نمی‌توان بر سر راه آنها مانع ایجاد کرد و گفت پیش بروید، یکی از موانع مخابرات ایران است که انحصار ذاتی دارد و اجازه نمی‌دهد شبکه پیش برود. کانال زیرزمینی را واگذار کرده‌ایم در صورتی که این کانال جزو انفال عمومی محسوب می‌شود. ذیل خیابان مربوط به کسی نیست که دولت واگذار می‌کند اما در خصوصی‌سازی واگذار شده بنابراین ابتدا باید این را برگردانند تا مسئله حل شود.

 

وی بیان کرد: بحث مهم فضای مجازی و انحصار یک شبکه اجتماعی خارجی بسیار اهمیت دارد، دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به جا است و باید بر روی آن کار کرد و در مرحله اول ما ورود می‌کنیم اما بقیه هم باید از این وزارتخانه حمایت کنند.

 

آذری جهرمی اظهار کرد: اینستاگرام امروز به دلیل سیاست‌های ما به یک قطب تبدیل شده زیرا همه پلت‌فرم‌های دیگر از دسترس خارج شده‌اند، اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما شهید قاسم سلیمانی را می‌بندد آنها دولت‌های تروریستی در قالب کت و شلوار هستند، اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، آیا ما تعامل و ارتباط با بغداد را خالی می‌کنیم؟ این یک نگاه دیگر است، آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان ‌ساز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را نباید ببینیم؟ کسی موافق بی‌دینی نیست.

عضو کابینه دولت دوازدهم خطاب به دهنوی، نماینده مردم تهران تأکید کرد: شما را برای حضور در سازمان فضایی کشور دعوت می‌کنم  آنجا یکسری جوان ایستاده‌اند و از زندگی و بورس‌های خارج از کشور خود گذشته‌اند و در آنجا مشغول کار هستند. پرتاب موشک هم جزو وظایف وزارت ارتباطات نیست، قطعا باید شبهات رفع شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما کسانی که مخالف پیشرفت فضایی کشور بوده‌اند را دعوت کردیم و این سازمان را به آنها نشان دادیم که بعد مقاله‌های حمایتی نوشتند بنابراین اصرار من برای تشکیل یک کمیسیون مشترک به دلیل همین مسائل و شبهات موجود بوده زیرا اقتصاد آینده دنیا بر روی همین فضای مجازی شکل می‌گیرد و دو جزوه دیگر با عنوان‌های اقدامات وزارت ارتباطات در مواجهه با کرونا و پیشرفت دولت الکترونیک تقدیم نمایندگان می‌شود./

منبع: خانه ملت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->