معمای گم شدن ۲۰۰ کیلو مواد مخدر راز قتل قاچاقچی را افشا کرد نقشه ناکام قتل همسر سابق برای حضانت فرزند! فهرست سیاه تبهکاران سایت دیوار در مشهد فاش شد اسامی محصولات و خوشبوکننده‌های غیرمجاز اعلام شد(۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) واژگونی خودرو در سبزوار یک کشته و ۵ مصدوم برجای گذاشت (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) آیا مدارس مشهد در روز شنبه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) تعطیل است؟ ۲ کشته و ۲ مصدوم در پی تصادف مرگبار پژو و کامیون در نیشابور (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) سه علت اصلی سقط جنین در کشور باران و لغزندگی برخی جاده‌های شمالی خراسان رضوی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) جان باختن یک چوپان بر اثر سقوط از ارتفاعات شهرستان قوچان خراسان رضوی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) تصادف زنجیره‌ای در بزرگراه کلانتری مشهد | ۶ مصدوم به بیمارستان منتقل شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) ادامه روند رسیدگی قضایی پرونده حادثه انفجار بندر شهید رجایی افزایش قیمت داروی راپامیون صحت ندارد واکنش پلیس به حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی تلاش ناکام قاچاقچیان برای ربودن کتیبه باستانی در حریم تخت جمشید حادثه هولناک در پیست آزادی | برخورد خودروی مسابقه با عکاس و فیلمبردار + فیلم تصادف زنجیره‌ای در جاده شاندیز| یک تن کشته و ۴ نفر مصدوم شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۷۶۰ متهم به سرقت و معتاد متجاهر در مشهد دستگیر شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) تأکید استاندار خراسان رضوی بر گسترش نهضت عدالت آموزشی بدون تشریفات ۲۵ مصدوم در پی آتش سوزی یک کارخانه در شهرک صنعتی توس مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: امروز شاهنامه متنی برای یکایک شهروندان جهان است پلنگ زخمی البرز تلف شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان در کلانشهر مشهد صادر شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون حمایت از خانواده مجلس: باید به سمت ترویج داشتن فرزند سوم و چهارم حرکت کنیم مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت گیاهان دارویی استاندار خراسان رضوی بر ضرورت حمایت از خانواده‌ها در طرح جوانی جمعیت تأکید کرد آیا گوش‌ها هم آلرژی می‌گیرند؟ خوراکی‌هایی که باعث افزایش اشتها و پرخوری می شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | احتمال بارش باران در مشهد طی فردا رئیس ستاد ملی جمعیت کشور: کمک مالی به خانواده‌ها در سال اول زندگی نوزادان، مشوقی برای افزایش نرخ فرزندآوری است وزیر بهداشت تأکید کرد: جوانی جمعیت، نیازمند عزم ملی و همکاری بین‌دستگاهی است
سرخط خبرها

حاشیه‌ای بر نخستین هواپیماربایی تاریخ ایران

  • کد خبر: ۳۱۲۰۶
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
حاشیه‌ای بر نخستین هواپیماربایی تاریخ ایران
رضا سلیمان نوری - پژوهشگر تاریخ
موضوعات تاریخی از موضوعات جذاب‌اند. فرقی هم ندارد در چه حوزه‌ای باشند، چه درباره زندگی باشد و چه مرگ، چه درباره زمین باشد و چه آسمان، این جذاب بودن وجود دارد و همه می‌خواهند درباره آن بیشتر بدانند. درست به همین دلیل نخستین بودن هم خاص است و امتیاز محسوب می‌شود و جوامع مختلف می‌خواهند آن را به نام خود ثبت کنند. مثال بارزش ماجرای نخستین خلبان ایرانی است که همه در اینکه کلنل محمدتقی خان پسیان اولین ایرانی بود که یک هواپیما را هدایت کرد اتفاق نظر دارند. تبریزی‌ها او را از خود می‌دانند، چون زاده این شهر است و مشهدی‌ها هم همین نظر را درباره‌اش دارند، چون در این شهر آرمیده است. ماجرای نخستین هواپیماربایی تاریخ ایران هم تا حدی مشابه همین ماجراست، با این تفاوت که از سویی هواپیماربایی در جهان کاری نادرست تلقی می‌شود و از دیگر سو در این رخداد ردپای گروهی دیده می‌شود که اندکی بعد از انقلاب اسلامی به مخالفت با نظام حاکمیت کشور پرداختند و تعدادی از مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند. کمتر گروهی در بین مردم عادی وقوع آن را برای خود افتخار می‌دانند. با وجود این نخستین هواپیما‌ربایی ایران داستانی جالب هم دارد که کمتر کسی بدان پرداخته است. داستانی که کامل‌ترین روایت از آن را محسن نجات‌حسینی، دانش‌آموز اسبق عسکریه مرحوم عابدزاده در مشهد و فوق لیسانس مهندسی شیمی دانشکده فنی به هنگام وقوع این رخداد و دکتری رشته فیزیک پرتو‌های یون‌ساز از دانشگاه استکهلم کنونی ارائه کرده است؛ روایتی که برای همیشه به یادگار ماند. بخش مهمی از کتاب «برفراز خلیج» که خاطرات او در هنگام همراهی با گروه مسلحی است که در آن دوران خود را سازمان مجاهدین خلق می‌خواند، بدان اختصاص یافته است. بر اساس این روایت اصل ماجرای نخستین هواپیماربایی تاریخ ایران، که حدفاصل عصر ۳۱ خرداد تا ساعات اولیه نخستین روز تیر ۱۳۴۹ رخ داد، یک واکنش از سوی سران سازمان مسلح متبوع وی، که هنوز در سطح جامعه شناخته شده نبودند، برای جلوگیری از در اختیار ساواک قرار گرفتن ۶ عضو بازداشت‌شده این سازمان در دبی بود؛ ۶ عضوی که نجات حسینی یکی از آنان بود. او روایت می‌کند برای انتقال آن‌ها هواپیمای جت دوموتوره در نظر گرفته شده بود که علاوه بر ۶ بازداشتی و ۲ پلیس همراه تعدادی مسافر دیگر شامل ۲ پاکستانی و ۳ ایرانی هم داشت. ۳ ایرانی که به ظاهر کارگر بودند و قصد بازگشت به وطن داشتند و در اصل نیرو‌های اعزامی سازمان بودند برای نجات بازداشتی‌ها و به عبارت بهتر انجام نخستین هواپیماربایی تاریخ کشور. علی ملازاده، حسن ملازاده و مسعود حمیدی بعد‌ها از سوی ساواک به عنوان عوامل این هواپیماربایی معرفی شدند و نامشان در تاریخ ثبت شد و کسی هم به دنبال واقعی بودن یا نبودن این نام‌ها نرفت تا اینکه نجات‌حسینی کتابش را نوشت و واقعیت این هواپیماربایی را نقل کرد؛ واقعیتی که نشان از عکس‌العملی بودن این هواپیماربایی داشت. اصلی که تقریبا در همه هواپیما‌ربایی‌های گروه‌های مسلح چپ از ایران گرفته تا فلسطین و‌... مهم‌ترین اصل برای وقوع این عمل بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->