تولد صدسالگی «راج کاپور» در جشنواره هند آغاز بلیت فروشی اجرا‌های سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی (رضوان) + جدول زمان‌بندی استقبال منتقدان از «هیأت منصفه شماره ۲» کلینت ایستوود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ
سرخط خبرها

الگوهای محیط‌های ارتباطی آنلاین

  • کد خبر: ۳۱۲۱۷
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
الگوهای محیط‌های ارتباطی آنلاین
یونس شکرخواه - استاد ارتباطات
شاید باورنکردنی به‌نظر برسد، اما لی‌اوت (Layout) یا همان الگو یا چینش عناصر گوناگون در یک سایت، از صفحه خانگی تا صفحات مقوله‌ها و زیرمقوله‌ها، نقشی بسیار کلیدی در اوج‌گرفتن یا سقوط وبگاه ایفا می‌کند. لی‌اوت یا همان الگو را می‌توان ساختار سایت خواند. بین میزان قدرت الگو و میزان ارتباط و تعامل کاربران با الگو رابطه مستقیم وجود دارد. اگر الگو خوب باشد، کاربران زمان بیشتری به‌حضور در سایت اختصاص می‌دهند. لی‌اوت خوب سریع‌ترین راه‌های دسترسی به اطلاعات را به کاربران می‌دهد. لی‌اوت از نگاه توسعه‌دهندگان وب همان پوسته سایت است که در برابر مشتری (کلاینت) قرار می‌گیرد. عده‌ای این پوسته را رابط کاربری (UI) می‌نامند و عده‌ای دیگر تجربه کاربری (UX). طراحی یوآی به‌عنوان پوسته یا محیط ارتباطی به این دلیل است که دارایی یا محصولات و خدمات شما هرچه هست دیده شود و لذا می‌شود گفت کارکرد یوآی نمایش است، اما هدف یوایکس انتقال حس مورد نظر سایت به کاربران.
الآن چند نوع الگو در جهان طرف توجه هستند. ۱. الگوی اف: این مدل بر اساس هیت‌مپ (نقشه گرمایی) به‌دست آمده است. جهت حرکت چشم کاربران در صفحه خانگی به‌صورت حرف انگلیسی «F» یا حرف «E» است و لذا سایت‌ها مطالب را در صفحه خانگی بر اساس یکی از این دو حرف می‌چینند. این الگو خاص وبسایت‌های خبری است.
۲. الگوی زیگزاگی: این الگو شبیه حرف «Z» است و حاکی از حرکت چشم کاربران از چپ به راست و سپس به‌صورت مورب و دوباره از راست به چپ است و بیشتر به کار سایت‌هایی می‌آید که فرم‌هایی برای پرکردن دارند و به‌عبارت بهتر از یک یا چند کارکرد خاص برخوردار است. صفحه ورود به فیسبوک نمونه بارز رفتار «Z» است.
۳. الگوی مجله‌ای: ترکیبی از الگو‌های غالب است؛ ترکیبی از عکس، عکس‌های بندانگشتی، تیتر و متن و اتکا به الگوی «F» مناسب سایت‌های خبری.
۴. الگوی شبکه‌ای: این الگو بر توزیع برابر اطلاعات در صفحه خانگی استوار است و به کاربر فرصت توقف در موارد مورد نظرش را می‌دهد. الگوی شبکه‌ای هم برای سایت‌های خبری بد نیست.
۵. الگوی عکس سراسری: الگوی ویژه تک‌مضمونی‌ها و تک‌محصولی‌هاست. نیاز به عکس‌های درجه‌یک دارد که با متن‌ها و تیتر‌های کوتاه روی عکس اصلی همراه می‌شود. اگر از عکس‌های پرقدرت برخوردار نیستید، هرگز طرف این الگو نروید؛ کسی روی اسب مرده شرط نمی‌بندد. حواستان باشد که عکس‌ها باید روی موبایل هم پرقدرت به‌نظر برسند.

۶. الگوی نامتقارن: الگوی مورد قبول اکثر برندها‌ست. عکس‌ها در این الگو باید کنتراست داشته باشند. پایه این الگو بر پویایی، کشمکش عناصر موجود در صفحه و بر کنتراست رنگ‌ها و هایلایت‌ها استوار است و هر نقطه صفحه می‌تواند نقشی چشم‌ربایانه ایفا کند.
۷. الگوی تک‌ستونی: سادگی و گردش آسان در صفحه ویژگی این مدل است. دارایی‌های شما در این مدل پشت سر هم به‌نمایش درمی‌آیند. این مدل در وبلاگ‌ها بیشتر دیده شده است؛ و در توییتر نیز روش جاری است. هنوز می‌توان به الگو‌های دیگر هم اشاره کرد، اما در جمع‌بندی بحث باید افزود که سایت‌ها را می‌توان به ۳ گونه محتوایی، شخصی و فروش محصول و نرم‌افزار تقسیم کرد. بهترین الگو‌ها برای محتوایی‌ها این دو الگو هستند: الگوی اف و الگوی مجله‌ای. بهترین الگو‌ها برای شخصی‌ها دو الگوی تک‌ستونی و زیگزاگی هستند. برای فروشندگان نیز الگوی زیگزاگی بهترین انتخاب است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->