سرخط خبرها

قیافه فردای شبکه‌های اجتماعی

  • کد خبر: ۳۰۳۴۵
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
قیافه فردای شبکه‌های اجتماعی
یونس شکرخواه - استاد ارتباطات
سود و زیان شبکه‌های اجتماعی حالا با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر عمیق و فراگیر آن بر زندگی مردم در سطح جهانی آشکارتر و ملموس‌تر از همیشه شده است. به‌دیگر سخن، فهم مردم از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است. در این یادداشت کوتاه، تلاش بر این است که به رگه‌هایی از قیافه فردای این شبکه‌ها اشاره شود. به‌طرز گریز‌ناپذیری زبان و مفاهیم این یادداشت به‌دلیل نوبودن مضامین و فرایند‌ها ساده نیست و حتی می‌توان گفت هر محور برای بهتربازشدن بحث می‌تواند به موضوع یک رساله دانشگاهی تبدیل شود. تجارب حرفه‌ای و شخصی من در عرصه رسانه‌های نوین خبر از چشم‌انداز‌های زیر می‌دهد. به‌گفته می‌افزایم که آنچه مورد اشاره قرار می‌گیرد، از تقدم و تأخر برخوردار نیست؛ طرح می‌شود، چون امکان وقوع دارد:
امنیت و حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر طرف توجه قرار خواهد گرفت. دورکردن دست طرف‌های سوم از جمع شبکه‌ها و کاربران با همین قصد شتاب گرفته است.
روند جاری حاکی از آن است که در آینده میزان عکس و ویدئو بیشتر از متن خواهد شد.
خدمات ویژه بیشتر ارائه خواهد شد و برای ندیدن آگهی‌ها هم درخواست پول خواهد شد و این یعنی فراگیرترشدن اقتصاد مبتنی بر پلتفرم‌ها.
بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی فردا هم بر اساس سنجش موقعیت نفوذگران شبکه‌ها نظیر سلبریتی‌ها صورت خواهد گرفت و پیام‌های امری و دستوری در زمینه فراخوانی مخاطبان به واکنش فوری در پذیرش محصولات و خدمات اوج بیشتری خواهد داشت.
تکیه به صفحات محلی به‌ویژه از سوی برند‌ها برای حفظ و تسهیل آورده‌های مالی بیشتر می‌شود.
الگوی رفتاری هم در شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر از متن خواهد شد و این یعنی توجه به ذائقه مصرف مهم‌تر از تولید می‌شود و بنابراین توجه به دانلود بیشتر از توجه به آپلود خواهد شد. معنی دیگر این فرایند این است که توجه فزاینده به جمعیت‌شناسی و الگو‌های رفتاری مخاطب خواهد شد.
روند مهم دیگر این است که سیال‌شدن تحولات و دشواری پیش‌بینی تحولات باعث خواهد شد تولیدکنندگان محتوا، اعم از حرفه‌ای‌ها و کاربران عادی، به‌سوی مطالب با عمر کوتاه و حداکثر با عمر روزانه بروند.
شبکه‌های اجتماعی فردا از نظر نمایش تجربه‌ها و تکیه بر حامل‌ها، قیافه‌های موبایلی و کمتر دسک‌تاپی خواهند داشت.
تلاش برای آسان‌سازی درک پشت‌صحنه شبکه‌های اجتماعی از جنبه کارکرد‌های پلتفرم‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها برای قرارگرفتن در دسترس موتور‌های جست‌وجو مشهودتر خواهد شد.
همسایگی پیوسته با هوش مصنوعی هم در طالع شبکه‌های اجتماعی قابل دیدن است. این اتفاق یعنی تکیه به واقعیت افزوده در کنار واقعیت مجازی و به‌تدریج جایگزین‌سازی واقعیت افزوده.
روند بزرگ دیگر استفاده از چت‌بات‌ها (دستورات صوتی به‌جای متنی) است، به‌عنوان یک یافته رایج از طریق هوش مصنوعی.
تکیه به برچسب‌ها برای مقابله با فیک‌نیوز‌ها یا همان اخبار جعلی که انگار دارند حضور خود را به حضوری پیوسته تبدیل می‌کنند، بیشتر و بیشتر می‌شود؛ و بالاخره آرزوی کسب اعتماد مخاطبان در اندازه اعتماد آن‌ها به موتور‌های جست‌وجو کماکان رؤیای دوردست شبکه‌های اجتماعی خواهد ماند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->