مجید نژادحسین در گفتوگو با شهرآرانیوز، در خصوص اقدامات کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد از ابتدای دوره ششم، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی شهرداری مشهد ۲۷ همت بوده که حدود ۱۲.۵ همت مربوط به کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک است.
وی با بیان اینکه در ابتدای دوره ششم باید برخی پروژههای عمرانی را که همکاران ما در شورای پنجم سیاستگذاری و هدفگذاری کرده بودند و شروع شده بود، تکمیل میکردیم، عنوان کرد: یکی از پروژهها رمپ چپگرد بزرگراه پیامبراعظم(ص) به بزرگراه آیتالله هاشمیرفسنجانی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومن بود که از اردیبهشت ۱۴۰۰ شروع و در اسفند ۱۴۰۱ تمام شد. تأمین اعتبار این پروژه در شورای ششم انجام شده است.
نژادحسین افزود: پروژه بعدی تقاطع چهارسطحی آزادگان با هزار میلیارد تومان اعتبار بود که حدود ۷۴۸ میلیارد تومان یعنی ۷۵ درصد از این اعتبار در شورای ششم تأمین شد. بازگشایی بولوار بصیرت با ۲۶ میلیارد تومان اعتبار از دیگر پروژههایی بود که اردیبهشت ۱۴۰۱ شروع و شهریور ۱۴۰۱ نیز تمام شد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در این دوره رخ داد، بازگشایی معابر داخلی پادگان لشکر ثامنالائمه(ع) بود. این بازگشایی منجر به بازگشایی چهار معبر در اراضی پادگان شامل خیابان ۴۵متری ارشادالرضا(ع)، معابر نامجو و بازگشایی معابری بود که خیابان نامجو را به شهید فیاضبخش متصل میکرد. در این استحصال، هفت هکتار کاربری فرهنگی، ۵۰ هکتار کاربری فضای سبز و نیز کاربری آموزشی و ورزشی اضافه شد.
وی ادامه داد: پروژه بعدی، تقاطع غیرهمسطح خلیجفارس با ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار بود که ۵۳ میلیارد آن در شورای پنجم و ۱۱۷ میلیارد در شورای ششم تأمین اعتبار شد. بحث تأمین اعتبار این پروژه مهم بود. دوربرگردان غیرهمسطح آزادی به جانباز با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان که فروردین ۱۴۰۰ شروع شد و اسفند ۱۴۰۰ یعنی تقریباً پنجشش ماه بعد از استقرار همکاران ما در شورا به پایان رسید، از دیگر پروژهها بود. پروژه دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی نیز از آبان ۱۴۰۱ شروع شد و اسفند ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید که اعتباری حدود ۱۰۵ میلیارد تومان داشت.
نژادحسین اضافه کرد: تعریض پل دهرود با ۳۲ میلیارد تومان اعتبار از مرداد ۱۴۰۲ شروع شد و فروردین ۱۴۰۳ به پایان رسید. شروع تعویض پل شهرک شهید باهنر نیز اسفند ۱۴۰۱ و پایان آن خرداد ۱۴۰۳ بود. یکی از مصوباتی که پس از کشوقوسهای فراوان در شورای شهر به تصویب رسید، زیباسازی زیرگذر حرم امامرضا(ع) بود. بودجه زیباسازی حرم مطهر رضوی مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان بود که با بودجه شهرداری و شورای شهر انجام شد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه یکی از پروژههای دردستاحداث، ایوان سلام در پایانه مسافربری امامرضا(ع) است، تصریح کرد: این پروژه با اعتبار ۱۴۸ میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۳ به بهرهبرداری خواهد رسید. تقاطع غیرهمسطح میدان شهید فهمیده با اعتبار ۴۱۸ میلیارد تومان از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد. تا پایان شورای ششم، یکی از پلها تکمیل شده و پل بعدی نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان خیام ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در بهمن ۱۴۰۲ شروع شده که تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رسید. این پروژه با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان شورای ششم تحویل همکاران ما در شورای هفتم خواهد شد. پروژه تقاطع غیرهمسطح انقلاب اسلامی نیز با ۲۱۳ میلیارد تومان اعتبار در بهمن ۱۴۰۲ شروع شد و صفر تا صد آن تا خرداد ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رسید. بخش شمالی این پروژه تا شب عید و بخش جنوبی آن نیز تا خرداد تکمیل خواهد شد.
نژادحسین گفت: دوربرگردان شرقی ابوطالب پروژه بعدی ما بوده که ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. این پروژه آذر ۱۴۰۳ شروع شده و تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد. تقاطع غیرهمسطح امام حسن مجتبی (ع) که بولوار شاهد را به بولوار شهید فخرایی متصل میکند، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار است و پیشبینی میکنیم که انتخاب پیمانکار تا پایان بهمنماه امسال انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: انتخاب پیمانکار پروژه دوربرگردان و تقاطع غیرهمسطح شاهنامه به بولوار پیامبراعظم(ص) طبق توافقی که با شهردار داشتیم، تا پایان امسال انجام و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. این پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. پایانه اتوبوسرانی شهید مفتح نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۵درصدی تا پایان بهمنماه امسال آماده بهرهبرداری است و پیشرفت فیزیکی آن ۹۵ درصد است.
وی با بیان اینکه اصلاح ۴۳ نقطه حادثهخیز در معابر پرتردد شهر با بودجه هدفگذاریشده انجام خواهد شد، عنوان کرد: این پروژهها شامل اصلاح هندسی در بزرگراه شهید کلانتری، اصلاح هندسی حدفاصل میدان آزادی تا میدان استقلال یا میدان آزادی به سمت میدان جمهوری اسلامی بوده که در حال انجام است.
نژادحسین بیان کرد: اوراق اتوبوس ما ۲۸۰۰ میلیارد تومان و اوراق قطارشهری ۷۲۰۰ میلیارد تومان است. یکی از کارهایی که انجام شد، تصویب خطوط ششگانه بیآرتی در سال گذشته بود. اقدام بعدی انعقاد قرارداد ۵۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس جدید است. ما ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که تا شرایط ایدهآل باید به ۲۵۰۰ دستگاه برسیم. در سال گذشته، قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه در شورا مصوب و به شهرداری ارجاع شد که از ابتدای دوره ششم تا امروز، ۲۱۷ دستگاه اتوبوس جدید به سیستم ناوگان ما اضافه شده است. در حوزه تاکسیرانی، مجوز خرید ۱۳۰ دستگاه ون را از وزارت کشور گرفتیم که تا پایان امسال واگذاری این ۱۳۰ دستگاه ون به شهروندان انجام میشود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در زمینه قطارشهری، برای خط یک پیگیر انعقاد قرارداد خرید ۶۰ دستگاه واگن هستیم که انتخاب پیمانکار انجام شده و در مرحله ارزیابی فنی است. تا شب عید، انعقاد قرارداد خرید ۶۰ دستگاه واگن نهایی و قطعی خواهد شد. تا اسفندماه، ایستگاه سلامت خط دو قطارشهری تحویل خواهد شد.
وی اضافه کرد: درباره خط سه که یکی از پروژههای جدی ماست، باید گفت فاز یک آن تا پایان امسال مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. دستگاه TBM و حفار خط سه در ۲۲بهمن سال گذشته حفاری را از امامت به سمت امیریه انجام داد. خط چهار نیز در حال انجام است که از خواجهربیع شروع شده و الان حدفاصل چهارراه گاز و میدان شهدا قرار دارد.
نژادحسین خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره ششم تاکنون، برای حدود ۱.۴ مترمربع از معابر سطح شهر پیادهروسازی انجام دادیم. امسال نهضت آسفالت هم داریم. تقریباً چهار میلیون مترمربع هدفگذاری کردیم که تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمربع آن را انجام دادیم و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۴، به طور کامل انجام خواهد شد. جمعآوری آبهای سطحی از ۹۰ کیلومتر کال، کانال و مسیل، از ابتدای دوره ششم انجام شده است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای دوره ششم تعداد دوچرخههای بایدو از ۲۰۰ دستگاه به ۱۷۰۰ دستگاه رسیده است، تصریح کرد: در این دوره، حدود ۱۵۰۰ دستگاه دوچرخه اضافه شد. ایستگاههای دوچرخه نیز ۶۰ ایستگاه بود که به ۲۰۰ ایستگاه افزایش پیدا کرد.
وی گفت: پارکینگ «هشتآباد» با حدود ۲۱۰ جایپارک و پارکینگ «توحید» نیز با هزار جایپارک به بهرهبرداری رسید. در حوزه حملونقل پاک، بزرگترین مرکز معاینهفنی شرق کشور در بهمن ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید. بزرگترین توقفگاه خودرو سنگین (شهید مفتح) تا پایان بهمن ۱۴۰۳ آماده بهرهبرداری است. ما در این دوره، مساحت توقفگاههای خود را دوبرابر کردیم.