ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها
رشد نقدینگی هرچند در کوتاه‌مدت موجب تأمین هزینه‌ها می‌شود، اما موتور تورم را روشن می‌کند

پارادوکس نقدینگی

  • کد خبر: ۳۱۳۴۱
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
پارادوکس نقدینگی
پول داغ، تعبیری است که می‌توان با آن بهترین توصیف را درباره نقدینگی موجود در اقتصاد ایران توصیف کرد. برخی از آن با اسم غول نقدینگی یا هیولای نقدینگی یاد می‌کنند و البته این روز‌ها بیشتر تحلیلگران مقصر اصلی نوسانات در بازار‌های مختلف از بورس گرفته تا بازار ارز، سکه، طلا و مسکن را همین غول نقدینگی می‌دانند.
مسعود سلطانی - پول داغ، تعبیری است که می‌توان با آن بهترین توصیف را درباره نقدینگی موجود در اقتصاد ایران توصیف کرد. برخی از آن با اسم غول نقدینگی یا هیولای نقدینگی یاد می‌کنند و البته این روز‌ها اغلب تحلیلگران مقصر اصلی نوسانات در بازار‌های مختلف از بورس گرفته تا بازار ارز، سکه، طلا و مسکن را همین غول نقدینگی می‌دانند.
اینکه نقدینگی از کجا می‌آید مسئله اصلی در اقتصاد ایران است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که در میانه اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شد، ارزیابی کرده بود رقم کسری بودجه امسال دولت، بالغ بر
۱۸۵ هزار میلیارد تومان باشد که رقمی بی‌سابقه برای کسری بودجه دولت محسوب می‌شود.
البته از نشانه‌ها چنین برمی‌آید که دولت و بانک مرکزی برای پرهیز از شیوه‌های رایج همیشگی یعنی دست بردن در منابع بانک مرکزی و ایجاد بدهی به بانک‌ها و بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه به غیرپولی کردن کسری بودجه می‌اندیشد تا تبعات رشد نقدینگی، افزایش پایه پولی و بیدار کردن دوباره غول تورم را تحمل نکند.
واگذاری سهام باقیمانده دولت در شرکت‌های دولتی، توجه به بورس برای کسب درآمد، انتشار اوراق بدهی دولتی، اجرای عملیات بازار باز و گوشه چشمی به افزایش نرخ برابری ارز‌ها در برابر ریال در بازار رسمی همگی می‌توانند بخش‌هایی از برنامه جبران کسری بودجه بدون فشار بر نقدینگی باشند.
تلاش دولت در این زمینه‌ها و واگذاری نخستین صندوق مالی ETF موسوم به دارایی یکم در همین راستا صورت گرفت. دولت صندوقی به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان را عرضه کرد. البته دارایی‌های این صندوق از سوی معامله‌گران مورد استقبال قرار نگرفت و تنها ۶۰۰۰ میلیارد تومان آن به فروش رسید. بااین‌حال رشد ۲ برابری آن ظرف حدود یک ماه جذابیت زیادی برای عرضه‌های بعدی سهام دولت ایجاد کرده است و می‌توان امیدوار بود که در صورت رونق بورس دولت در تأمین کسری بودجه از طریق عرضه سهام در سال جاری موفق باشد.
تأثیر اقدامات دولت در گزارشی که اتاق بازرگانی تهران به نقل از صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده نیز دیده شده است. در این گزارش آمده است که رشد نقدینگی ایران در سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۲.۳ درصد بود که این رقم برای سال ۹۸ به ۳۵.۸ درصد رسید. بااین‌حال در سال ۱۳۹۹ رشد نقدینگی به ۱۹.۵ درصد خواهد رسید که کاهشی ۱۶.۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند.
این گزارش خاطرنشان کرده است که نرخ تورم در ایران نیز از ۴۱.۱ درصد به ۳۴.۲ درصد کاهش خواهد یافت. بااین‌حال صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که نقدینگی در ایران از ۲.۵۵۷ هزار میلیارد تومان به ۳.۰۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران نیز در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۲.۷ درصد افزایش خواهد یافت و به ۱۶.۳ درصد خواهد رسید.
با‌این‌حال یک ترس اساسی برای اقتصاد ایران همچنان وجود دارد. واقعیت این است که عمده برنامه‌های حمایتی دولت از خانوار‌ها و کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا بر پایه سیاست‌های انبساطی و رشد نقدینگی استوار است. صندوق بین‌المللی پول در آخرین پیش‌بینی خود از اقتصاد ایران به کاهش شیب نقدینگی اشاره کرده است.
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش نقدینگی در شرایطی که صادرات نفتی و غیرنفتی کاهش یافته، به افزایش تورم منجر می‌شود. در چنین شرایطی قدرت خرید افراد کاهش یافته و این مسئله به تعمیق فقر منجر می‌شود. در واقع به نظر این افراد رشد بی رویه نقدینگی هر چند ممکن است، مدت کوتاهی در تامین هزینه‌ها کمک کند، با این حال در میان مدت این مسئله به دلیل کاهش ارزش پول ملی خودش را به صورت گرانی بسیاری از کالا‌ها و خدمات و فشار بر دهک‌های پایین جامعه نشان می‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->