اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها
در سال گذشته رقم خورد؛

ثبت ۱۸۹۳ ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم مشهد/ رأی قلع در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای ۴۶۲۰ مترمربع

  • کد خبر: ۳۱۵۱۲
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
ثبت ۱۸۹۳ ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم مشهد/ رأی قلع در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای ۴۶۲۰ مترمربع
در سال گذشته به پرونده‌های پیشگیری از تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در مرحله پی و شفته و دیوار تا ارتفاع نیم‌متری تعبیر می‌شود، تعداد ۱۸۹۳ پرونده به ثبت رسیده است.
لاله سادات کوثری/ شهرآرانیوز- ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، ساخت‌وساز غیراصولی، ساختمان‌های خطری و... این‌ها همه عباراتی است که به ساخت‌وساز‌هایی اطلاق می‌شود که عموما بدون در نظر گرفتن اصول مهندسی و رعایت مسائل ایمنی ساخته می‌شود و بالا می‌رود. این ساخت‌وساز‌ها عموما در ابتدایی‌ترین مسائل زیرسازی ساختمان نظیر پی و فونداسیون با مشکل مواجه هستند و غیراصولی بالا می‌روند و متأسفانه در چند سال گذشته به‌ویژه در حریم شهر نیز به‌صورت قارچ‌گونه رشد کرده‌اند.

بعد مواجهه با بروز این معضل حدود ۱۵ سالی می‌شود که در بدنه شهرداری مشهد اداره نظارت بر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز به وجود آمد تا مهندسان ناظر این اداره با سرکشی و نظارت دوره‌ای در مناطق مختلف از بروز این معضل در دل شهر جلوگیری کنند و به‌عبارتی باعث شوند تا همه ساخت‌وساز‌ها در مشهد براساس ضوابط مهندسی پیش رود.

با گسترش و نفوذ دایره نظارت این اداره تاحدی مشکلات این حوزه مرتفع شد، اما متأسفانه رشد قارچ‌گونه این نوع ساخت‌وساز‌ها کم‌کم از داخل شهر به حاشیه شهر کشیده شد. بدین معنا که بیشتر افراد سودجو با تغییر کاربری و ساخت شبانه به سرعت واحد‌های چند طبقه را در حاشیه شهر بالا می‌بردند، بدون آنکه مهندس ناظری پای این ساخت‌وساز‌ها بوده باشد.

ساختمان‌هایی که یک شبه ساخته می‌شوند
بعد اجرای طرح نظارت بر ساخت‌وساز‌ها و بررسی روند ساخت املاک در مشهد، معضل ساخت‌وساز‌های بدون پروانه و پایان‌کار یا ساخت‌وساز‌هایی که با تغییر کاربری بالا می‌روند از دل شهر به حاشیه شهر کشیده شد. به‌گونه‌ای که در اطراف شهر که این روز‌ها تقریبا یک‌سوم جمعیت شهر را منسوب به حاشیه‌نشینی کرده است، رشد قارچ‌گونه ساخت‌وساز بی‌ضابطه و بدون ایمنی دیده می‌شود. در این ساختمان‌ها به‌دلیل ترس از نظارت، عموما با ۲ یا ۳ برابر حجم کارگر مورد نیاز برای ساخت یک ملک شروع به ساخت و شبانه آجرچینی می‌کنند و آهن‌گذاری‌شان اسکلت ساختمان هم با چند تیر آهنی است.

ساخت‌وساز‌هایی که با یک لرزش فرو می‌ریزند
کارشناسان حوزه ساختمان و عمران معتقدند بیشتر این ساخت‌وساز‌ها غیراصولی است و از فونداسیون درست و مناسبی برخوردار نیست. در اسکلت این ساختمان‌ها عموما تعداد آهن استاندارد به کار برده نشده است و به همین دلیل ممکن است با اندک لرزش زمین یا یک زلزله بسیار پایین فرو بریزد.

دراین‌باره مسعود ایاز مدیرکل نظارت بر ساخت‌وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد معتقد است آنچه در حریم مشهد در سال گذشته به پرونده‌های پیشگیری از تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در مرحله پی و شفته و دیوار تا ارتفاع نیم‌متری تعبیر می‌شود، تعداد ۱۸۹۳ پرونده بوده است.
 
وی با بیان اینکه این تعداد پرونده در حریم شهر مساحتی بیش از ۳۳۵ هکتار را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال گذشته شناسایی و برخورد با بنگاه‌های املاک بدون مجوز نیز ۱۰۰۰ مورد بوده است.
وی ادامه داد: حل‌وفصل دعاوی و رفع اختلاف در دبیرخانه کمیته صیانت تعداد ۱۶۴ فقره پرونده است.
 

بیشتر بخوانید: ساخت‌وساز‌های بی‌رویه، در حاشیه بی‌نظارتی/حریم مشهد، مأمن ویلاسازی‌های غیرمجاز



قلع و جریمه در آرای ماده ۱۰۰
وی افزود: در حریم مشهد آرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها ۳۵ بار اجرا شده است و این آرا مساحتی بیش از ۴۶۲۰ مترمربع را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل نظارت بر ساخت‌وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد اظهار کرد: اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ مناطق شهرداری در مبحث زیربنا‌های خطری نیز در سال گذشته ۲۶۳ مورد به مساحت ۱۶۵ هزار مترمربع بوده است.
ایاز با بیان اینکه تعدیل به حالت اولیه تغییر کاربری‌های غیرمجاز در حوزه اراضی باغ‌ویلا‌ها اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری بوده است، افزود: این موارد نیز در سال گذشته تعداد ۱۱۸۱ مورد با ۷۹۵ هکتار بوده است که با همکاری همه دستگاه‌های عضو کمیته صیانت اجرا شد.
وی ادامه داد: رفع تصرف اراضی ملی و دولتی موقوفات نیز ۲ مورد بوده که با ۱۰۳ هکتار مساحت به ثبت رسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->