شیوع بالای آرتروز زانو در بین ایرانی‌ها | کدام گروه‌های سنی در معرض خطر هستند؟ طرح جدید هلال احمر برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند | توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر در مناطق کم‌برخوردار بازنشستگان نفت، سهامدار پتروشیمی می‌شوند واکسن آبله‌مرغان موجود شد | آیا واکسن بزنیم یا نه؟ آیا کره‌های محلی برای طبخ غذا بهتر است و باعث افزایش چربی خون نمی‌شود؟ بی‌احتیاطی ۳ جوان به قیمت جانشان تمام شد | پا در رکاب چاه، جان در کمین مرگ فرمانده انتظامی سیب و سوران به شهادت رسید دستگیری قاتل پس از ۱۴ سال | انکار دسیسه زنانه برای قتل شوهر ۵ هزار شاکی منتظر تعیین تکلیف پرونده «موبایل موسوی» توصیه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به کارآموزان قضایی: با مردم مهربان باشید و از وسوسه‌های شیطانی دوری کنید سخنگوی آموزش و پرورش: هیچ اتفاقی مانع آغاز مدارس در اول مهر نمی‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۴) | هوای مشهد موقتاً گرم می‌شود یک کشته و ۲۰ مصدوم در تصادف اتوبوس محور تهران به مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) پیگیری جدی مجلس برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی: آمار مبتلایان به سرطان پستان در خراسان رضوی بالاست منشا ۴۰ درصد آلودگی هوای سرخس خراسان رضوی، ترکمنستان است عقیم‌سازی پشه‌ها برای مقابله با تب دنگی | ساکنان برج‌ها هم از پشه آئدس در امان نیستند مشهد، میزبان اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی و فناوری‌های سلامت در زنان و زایمان انتقاد معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش به ساعت محدود ورزش مدارس و تحرک کم دانش‌آموزان هشدار در مورد خطرات چاقی در کودکان ادامه ثبت‌نام مدارس در پایه‌های هفتم و دهم | ثبت‌نام ۸۵ درصد دانش‌آموزان نهایی شده است تأمین ۳.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تا نیمه اول آبان‌ماه زمان واریز حقوق بازنشستگان در شهریور ۱۴۰۴ اعلام شد  تأثیر عفو معیاری بر کاهش انگیزه جرم زندانیان چه بخوریم تا ریه‌های سالمی داشته باشیم؟ تأکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت پرسش مهر: اختصاص یک ساعت از زنگ انشا به این سوال شعار سال تحصیلی جدید و پوستر بازگشایی مدارس رونمایی شد + عکس چرا امسال نباید تزریق واکسن آنفلوانزا را فراموش کنیم؟
سرخط خبرها

پیاده‌راه‌های حیاتی

  • کد خبر: ۳۱۵۴۱۰
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
پیاده‌راه‌های حیاتی
مطلوب‌بودن فضا‌های شهری، ارتباطی عمیق با مهم‌ترین نیاز‌های شهروندان دارد.

درک این مسئله که اجتماعی‌بودن شاید مهم‌ترین عنصر غیرفیزیکی برای حیات انسان است، این موضوع را روشن می‌سازد که شهری برای ما مطلوب خواهد بود که بتواند به نیاز ما برای شکل‌دادن ارتباط مؤثر با سایرین پاسخ دهد.

همچنین خلق چنین‌فضا‌های مطلوبی در حال حاضر با توجه به اهمیتشان به مهم‌ترین هدف شهرسازان بدل شده است. شهروندان در محیط زندگی‌شان نیازمند فضا‌هایی هستند تا بتوانند گفت‌و‌گو کنند، ببینند و ارتباط برقرار نمایند؛ از این رو در دهه هفتاد میلادی پیاده‌راه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

پیاده‌راه‌ها خیابان‌هایی هستند که میزان مداخله وسایل نقلیه در آن حذف یا به‌شدت کاهش یافته است؛ این فضا‌ها یک ابزار برای فعالیت‌های جمعی، افزایش کیفیت محیطی، سلامت اجتماعی و تأثیرگذار در حوزه اقتصاد شهری هستند. در واقع باید گفت خیابان‌ها باید علاوه بر عملکرد شهری از عملکرد‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و... نیز برخوردار باشند که این کارکرد‌ها منجر به شکل‌گیری پیاده‌راه‌ها می‌شود که مهم‌ترین عامل احیای مراکز شهری در شهرسازی نوین هستند.

شکل‌گیری پیاده‌راه‌ها می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات موجود در شهر‌ها کمک نماید. کاهش آلودگی‌های صوتی و محیط‌زیستی که در اثر حضور تعداد بسیاری از خودرو‌ها ایجاد می‌شود، یکی از این مشکلات است که با کاهش وسایل نقلیه به میزان زیادی رفع خواهد شد. همچنین احیای بخش‌های تاریخی شهر از این طریق نیز کارکرد هویتی و فرهنگی دیگریست که از طریق احداث پیاده‌راه‌ها محقق می‌شود.

در دنیای پیش از صنعتی‌شدن، پیاده‌راه‌ها نقش مهمی در شهر‌ها داشتند، اما پس از صنعتی‌شدن این مسئله رو به کاهش رفت و بسیاری از شهر‌ها تحت تأثیر ماشین‌ها شمایل یافتند؛ اما امروزه این نگرش اصلاح شده و در اواخر دهه پایانی قرن بیستم توجه به پیاده‌راه‌ها و محدودکردن تردد موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها جدی‌تر شد. پیاده‌راه در کشور ما موضوع جدیدی نیست و در شهر‌های قدیم ایران بازار‌های بسیاری وجود داشته که هرچند تا حدی با اشکال امروزی پیاده‌راه متفاوت هستند، اما محلی برای ارتباط مؤثر و خرید و فروش و... میان افراد بوده‌اند.

در واقع حرکت پیاده از گذشته دور تأثیر زیادی در شکل‌گیری تمدن‌ها داشته است و امروز پیاده‌ راه رفتن باعث می‌شود بیشترین احساس نزدیکی به محیط، احساس تعلق و درک مناسب از زیبایی‌ها ایجاد شود. چنین فضا‌هایی افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده و احساس اتحاد و همگرایی را در شهروندان ایجاد می‌نماید.

در این بین آنچه قابل توجه به نظر می‌رسد آن است که این پیاده‌راه‌ها با شاخص‌های مناسبی از سوی مدیران شهری شکل بگیرند. یک پیاده‌راه در مرحله نخست باید خوانایی مناسبی برای شهروندان داشته باشد؛ یعنی افراد بتوانند آن مکان را فهم و درک نمایند.

پیاده‌راه‌ها باید عناصر مختلفی در خود داشته باشند و احساس سرزندگی را در افراد ایجاد کنند؛ این مسیر‌ها باید دارای نماد‌های شهری مناسب بوده و امکان حضور همه‌ شهروندان را فراهم آورند. نهایتاً باید گفت نقش اقتصادی، فراغتی، اجتماعی و ادراکی مهم‌ترین کارکرد‌های پیاده‌راه‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->