«قلمه»، جوانه امیدوارکننده طنزپردازان خراسان | آیین اختتامیه یازدهمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد چالش‌های ایفای نقش شهید علی هاشمی در «پسران هور» | از واکنش دختر شهید تا سختی‌های فیزیکی اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی درباره اختتامیه جشنواره تئاتر مهر و ماه دیزنی، «گیسو کمند» را با اسکارلت جوهانسون زنده می‌کند معصومه آقاجانی، بازیگر و دوبلور پیشکسوت در بیمارستان بستری شد پایان فصل اول «۱۰۰» با اجرای هادی حجازی‌فر | فصل دوم به زودی ۷۰ درصد مردم همچنان پای تلویزیون | رقابت نزدیک شبکه سه و آی‌فیلم «استخر» با حضور پسر سروش صحت به پایان فیلم‌برداری رسید فیلم کوتاه «تنبیه» نامزد سه جشنواره معتبر جهانی شد ویدئو | وداع همایون شجریان با مادرش در مشهد طنین موسیقی ایرانی در قلب ایتالیا | شعر و صلح میان دو تمدن جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۵ به «لاسلو کراسناهورکایی» اهل مجارستان رسید مجموعه نمایشی «دو نفره‌ها» در رادیو + زمان پخش انتشار دوبله فیلم «چهار شگفت‌انگیز: اولین قدم‌ها» از فیلیمو مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (جمعه، ۱۸ مهر ۱۴۰۴) برنامه‌های گالری‌های مشهد در روز‌های آتی (۱۷ مهر ۱۴۰۴) انتشار اشعار منتشرنشده «شیموس هینی» برنده نوبل پرواز بر فراز کلمات | درباره ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و راهکار‌هایی که شما را ترغیب به خواندن می‌کند
سرخط خبرها

سه پرده و سه چالش | درباره «مرد آرام» فیلمی از بهنوش صادقی

  • کد خبر: ۳۱۵۸۸۷
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
سه پرده و سه چالش | درباره «مرد آرام» فیلمی از بهنوش صادقی
سینمای اجتماعی ایران، همواره تلاش کرده تا بستری برای پرداختن به مسائل و چالش‌های روز جامعه باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی مهدی هاشمی، در همین راستا حرکت می‌کند و سعی دارد با دست گذاشتن بر روی یک موضوع ملتهب، تأثیرگذار ظاهر شود.

«مرد آرام» را می‌توان در قالب یک ساختار سه پرده‌ای بررسی کرد. در پرده اول، فیلم ساز مخاطب را با یک موضوع حساس و تکان دهنده غافل گیر می‌کند و نوید اثری جسورانه را می‌دهد. اما این هیجان اولیه در پرده دوم فروکش می‌کند؛ جایی که روایت، درگیر یک مثلث عشقی کلیشه‌ای می‌شود و اثر را از نفس می‌اندازد. در پرده سوم، داستان به سمت یک دوئل و پایانی قابل حدس پیش می‌رود که بیشتر از آنکه در خدمت فیلم باشد، به یک پیام مستقیم و شعاری تبدیل می‌شود.

فیلم به وضوح تلاش می‌کند تا با طرح مسائل مهاجران افغانستانی و دفاع از حقوق زنان، پیامی اجتماعی ارائه دهد؛ اما مشکل اینجاست که فیلم ساز بی دلیل قصه را پیچیده می‌کند و شخصیت هایش را در شرایطی آزمایشگاهی قرار می‌دهد. در نتیجه، خود فیلم ساز هم پشت دست انداز‌هایی که بر سر راه مخاطبش ایجاد کرده است، گیر می‌کند.

از منظر اجرایی، دوربین «مرد آرام» موقر و بی ادعاست و تلاشی برای خودنمایی ندارد. این سادگی در خدمت روایت قرار دارد؛ درست مثل سایر عناصر فنی که اغلب استاندارد به نظر می‌رسند. بازی‌های «مرد آرام» نیز یکدست و همگون نیستند. مهدی هاشمی اجرایی متوسط ارائه می‌دهد و پویا نوروزی نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

شگفتی فیلم اما، بازی باورپذیر و تمیز شمیلا شیرزاد است؛ همان دختربچه فیلم سینمایی «خورشید» که حالا قد کشیده و توانسته با حضور پرقدرتش در «مرد آرام» نقطه قوت فیلم جدید بهنوش صادقی باشد. عملکرد شمیلا در این فیلم چنان جالب توجه است که می‌تواند به عنوان نامزد دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره امسال مطرح شود.

«مرد آرام» در ابتدا نوید اثری متفاوت و پرکشش را می‌دهد، اما در میانه راه، در دام کلیشه‌ها می‌افتد و در پایان نیز با انتخابی شعاری، تأثیرگذاری اش را از دست می‌دهد. اگر فیلم ساز می‌توانست در روایت خود از پیچیدگی‌های غیرضروری پرهیز کند و پایانی پخته‌تر را تدارک ببیند، شاید «مرد آرام» می‌توانست اثری ماندگارتر در سینمای اجتماعی ایران باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->