سرخط خبرها

ساخت دستگاه تولیدکننده پرتو فرابنفش برای مبارزه با ویروس کرونا

  • کد خبر: ۳۱۸۷۰
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
ساخت دستگاه تولیدکننده پرتو فرابنفش برای مبارزه با ویروس کرونا
دستگاه تولیدکننده پرتو فرابنفش به همت پژوهش‌سرای ملاصدرا در مشهد و با هدف مبارزه با ویروس کرونا و بهبود شرایط محیطی در مکان‌های آموزشی ساخته شد. مهدی‌زاده مقدم، سازنده این دستگاه با اعلام این مطلب گفت: زندگی پس از کرونا شرایط و روابط جدید خود را می‌طلبد که در این میان مهم‌ترین بخش آن همدلی و کمک همه جامعه در ایستادگی و مبارزه با این ویروس کشنده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دستگاه تولیدکننده پرتو فرابنفش به همت پژوهش‌سرای ملاصدرا در مشهد و با هدف مبارزه با ویروس کرونا و بهبود شرایط محیطی در مکان‌های آموزشی ساخته شد.
مهدی‌زاده مقدم، سازنده این دستگاه با اعلام این مطلب گفت: زندگی پس از کرونا شرایط و روابط جدید خود را می‌طلبد که در این میان مهم‌ترین بخش آن همدلی و کمک همه جامعه در ایستادگی و مبارزه با این ویروس کشنده است.
امیرحسن مهدی‌زاده مقدم افزود: استفاده از تجهیزات جدید ضدعفونی‌کننده محیطی، روش‌های شناسایی و آموزش‌های برخط در کنار ساخت و تولید فیلم و وسایل کمک‌آموزشی مستقل از مهم‌ترین بخش‌های این مبارزه در حیطه آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی به دلیل برخورداری از شرایط آزمایشگاهی خاص و نیز رسالت آموزشی خود در بیان مفاهیم آزمایشگاهی و تجربی به دانش‌آموزان، در خط مقدم این وظیفه خطیر قرار گرفته‌اند و پژوهش‌سرای ملاصدرا از این قاعده مستثنا نبوده است.
مهدی‌زاده مقدم خاطرنشان کرد: در این راستا با پیگیری‌های مدیر ناحیه ۳ آموزش و پرورش، سرکار خانم درسنی و آقای شعیبی به عنوان معاونت آموزشی ناحیه، تحقیقات لازم در زمینه تولید و تبدیل آموزش‌های درسی به شیوه‌های مجزا و بدون نیاز به مربی، ویژه دانش‌آموزان علاقه‌مند به فناوری‌های نوین انجام شد و با هدف آموزش آزمایشگاهی و از راه دور نمونه محصولات و آموزش‌های ویژه‌ای برای استفاده دانش‌آموزان در دوران پساکرونا تهیه و تولید شد.
مدرس ستاد نانو کشور در استان افزود: این دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف فناوری‌های نوین طراحی و تولید شده است که مهم‌ترین بخش آن فناوری نانو است و دانش‌آموز بدون نیاز به حضور مربی و فقط با بهره‌گیری از فیلم‌ها و فلش‌کارت‌های بسته‌های آموزشی نانوفناوری قادر به یادگیری مفاهیم و آزمایش‌های این رشته در محیط خانه خواهد بود.
وی ادامه داد: بر این اساس دانش‌آموز با مشاهده ملموس محصولات و نتایج فناوری نانو گام به گام به سمت یادگیری دلایل و ویژگی‌های این محصولات پیش می‌رود و با زندگی در این سیاره جدید یاد می‌گیرد که در این فناوری باید چگونه فکر کرد، چگونه ساخت و در کل باید چگونه مخترع بود.
مهدی‌زاده مقدم از ساخت دستگاه تولیدکننده پرتوفرابنفش نیز خبر داد و گفت: علاوه بر طراحی برنامه آموزشی سیاره نانو و بهبود شرایط آموزشی دانش‌آموزان به‌عنوان دومین ابتکار عملی و ویژه در دوران کرونا، دستگاه‌های ویژه و تولیدکننده پرتو فرابنفش به‌طور خاص توسط جمعی از همکاران و دبیران متخصص پژوهش‌سرا در مبارزه با ویروس کرونا و بهبود شرایط محیطی در مکان‌های آموزشی طراحی و تولید شد.
وی در ادامه بیان کرد: این دستگاه‌ها با تولید پیوسته پرتوفرابنفش و ازون در محیط‌های آلوده، امکان حذف آلودگی‌های ویروسی و باکتریایی را در محیط‌های خاص به وجود می‌آورد.
مدرس ستاد نانو کشور در استان افزود: این دستگاه پس از آزمایش‌های ویژه آنتی ویروسی و دریافت تأییدیه از مرکز ویروس‌شناسی پژوهشکده بوعلی دانشکده علوم‌پزشکی مشهد برای بهره‌گیری و استفاده در اختیار درمانگاه‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و به ویژه مراکز آموزشی مورد نظر قرار گرفته است.
مهدی‌زاده مقدم یادآور شد: پرتو فرابنفش ناحیه C تابشی باعنوان UVC قادر است با تولید امواج قدرتمند به DNA ویروس حمله کرده و با شکستن این ساختار امکان تکثیر و تولید را از آن سلب کند، علاوه بر آن ازون ساخته شده در محیط به دلیل فعالیت بسیار زیاد قادر است با ساختار ویروس ترکیب شده و آن را به روش دیگری از محیط حذف کند.
وی افزود: با توجه به مرکزیت پژوهش‌سرای ملاصدرا در زمینه نانوفناوری و نیاز جامعه به تولید ماسک‌های مبتنی بر نانوالیاف، کارشناسان آزمایشگاه نانوفناوری در سومین اقدام کارآمد خود ضمن ساخت پایه نانوالیاف مبتنی بر ترکیبات نایلون و پلی‌پروپیلن در آزمایشگاه این مرکز، اطلاعات و مشاوره‌های لازم را در زمینه ساخت لایه نانوالیاف بر روی ماسک‌های معمولی و میکرومتری در اختیار مراکز تولید ماسک‌های ضدویروس قرار داده‌اند.
مهدی‌زاده مقدم ادامه داد: از این طریق مراکز می‌توانند با افزایش کیفیت ماسک‌های میکرومتری خود و افزایش جذب ویروس، امنیت بیشتری را برای مصرف‌کنندگان و کادر درمانی و مدافعان سلامت کشور فراهم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->