کشف ۲۵ تن خوراک دام قاچاق در مشهد پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | روند بازار صعودی می‌ماند؟ دیجی‌کالا در مسیر پذیرش و عرضه در بورس قرار دارد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) رشد سهام در بازارهای جهانی | جهش قیمت نفت و سقوط نرخ طلا رکورد ورود پول حقیقی به بورس در ۱۳ ماه اخیر شکسته شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت روز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | فونیکس FX به ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان رسید قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | رشد ۱۷ میلیونی ساینا اتوماتیک خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی از مناطق جنوبی استان آغاز شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت ۴ قلم کالای اساسی تعیین شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۱۳۷ هزار مبارزه با آفت سن گندم در خراسان رضوی، از ابتدای سال تاکنون (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) سرازیر شدن ۵.۵ همت پول حقیقی به بورس | جهش حدود ۸۰ هزار واحدی شاخص کل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز طرح نظارت بر محصولات لبنی و برنج در خراسان رضوی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه سوخت از مرداد امسال به کارت‌های بانکی منتقل می‌شود جلوگیری از ترخیص ۹۰ درصدی پارچه‌های نساجی ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه داخل لغو شد؛ نگرانی از تکرار دهه ۹۰ | زیپ و تله موش در راه ایران؟ رئیس‌کل بانک مرکزی: امسال حتماً حذف چهار صفر از پول ملی را عملیاتی می‌کنیم گفت‌و‌گو با ۴ کارگر خراسانی حاضر در دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | رنج‌هایی که گفتنی شد افت بیش از ۲۰۰ هزار تومانی نرخ طلا در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) دولت به دنبال سود بیشتر از افزایش نرخ ارز نیست | هیچ ارزی نباید از دید بانک مرکزی مخفی بماند قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۸۳ هزار تومان معاون وزیر راه: میانگین دوره انتظار خانه‌دارشدن ۲۷ سال است بررسی قیمت حبوبات در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | لوبیا چیتی را بیشتر از این قیمت نخرید قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد چرایی صف‌های طولانی وام ازدواج در بانک‌ها آیا حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد؟ رکود دست از سر بازار مسکن برنداشته است | خالی‌بودن بازار مسکن از خریدار و فروشنده (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت عمده‌فروشی میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | خیار و گوجه کیلویی چند است؟
سرخط خبرها

دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۱۹۵۳۲
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی
«منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند.

فرض کنید یک‌میلیون نفر وجود دارند که اگر بتوانند هماهنگ شوند و دست به کنش جمعی بزنند، هرکدام هزار دلار و درمجموع یک‌میلیارد دلار به دست می‌آورند؛ درحالی‌که هزینه کل این کار صد‌میلیون دلار است. حال اگر این عایدی یک‌میلیارد‌دلاری و هزینه صد‌میلیون‌دلاری ثابت بماند، اما گروهی متشکل از پنج شرکت بزرگ باشد که هرکدام دویست‌میلیون دلار نفع می‌برند، وضعیت متفاوت خواهد بود.

 هر یک از اعضای این گروه ممکن است انتظار داشته باشد که دیگران کل هزینه را بپردازند تا او بدون پرداخت هزینه، از کالای جمعی بهره‌مند شود. بااین‌حال، حتی اگر یکی از این پنج عضو کل هزینه را بپردازد، همچنان ۱۰۰ میلیون دلار سود خواهد برد. بنابراین، هزینه چانه‌زنی میان پنج عضو چندان زیاد نخواهد بود و دیر یا زود توافقی برای تأمین این کالای جمعی شکل می‌گیرد.

این استدلال «منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند. این تحلیل می‌تواند در توضیح چرایی ناکامی خراسان رضوی در افزایش سهم خود از بودجه کشور مفید باشد. بر اساس آمار منتشرشده، سهم خراسان رضوی از بودجه استان‌های کشور در سال آینده ۵.۵‌درصد خواهد بود. این رقم در سال۱۴۰۳ حدود ۵.۳‌درصد بوده است. 

این میزان نه با جمعیت ۸‌درصدی استان در کشور، نه با نقش آن در میزبانی زائران و نه با درآمدی که از آن حاصل می‌شود (با سهم ۹۵‌درصدی بخش خصوصی از صنایع آن، عمدتا در مقیاس خرد و متوسط) همخوانی دارد. با‌این‌حال، هر سال این انتقاد‌ها مطرح می‌شود و نمایندگان استان در مجلس وعده افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را می‌دهند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. چرا این مسئله رخ می‌دهد؟ 

مهم‌ترین دلیل این وضعیت، خرد‌بودن واحد‌های اقتصادی خراسان رضوی است. براساس آمارها، بیش از ۵‌هزار واحد تولیدی صنعتی در این استان فعالیت دارند که بیشتر آنها کوچک هستند. در سایر بخش‌های اقتصادی استان، مانند خدمات و کشاورزی نیز بیشتر واحد‌ها در مقیاس متوسط و خرد فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که عایدی واحد‌های اقتصادی استان از افزایش بودجه در‌برابر هزینه‌های قانونی پیگیری این مسئله، چندان نباشد و درنتیجه انگیزه کافی برای پیگیری این موضوع شکل نگیرد. 

در مقابل، استان‌هایی که دارای واحد‌های بزرگ صنعتی، به‌ویژه شرکت‌های خصولتی هستند، به‌دلیل آنکه منافع افزایش سهم بودجه در بین تعداد کمتری از واحد‌های اقتصادی توزیع می‌شود، انگیزه بیشتری برای پیگیری دارند؛ اما چگونه می‌توان اجماع لازم برای افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را ایجاد کرد؟

پاسخ را می‌توان در انگیزه‌گزیده مثبت و منفی یافت. انگیزه گزیده مثبت بر پایه پاداش عمل می‌کند. وقتی افراد یا واحد‌های اقتصادی در قبال کنش‌های خود پاداش دریافت کنند، انگیزه آنها برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. انگیزه منفی باعث می‌شود افراد برای جلوگیری از ضرر، منفعل نمانند. به‌عنوان‌مثال، جریمه مالیاتی نوعی انگیزه منفی است که افراد را به مشارکت فعال‌تر ترغیب می‌کند.

 بر‌این‌اساس، اگر سازوکاری تدوین شود که واحد‌های متوسط و خرد خراسان رضوی از انگیزه‌های مثبت برای پیگیری افزایش سهم استان از بودجه برخوردار شوند و در مقابل واحد‌هایی که در این فرایند مشارکت نمی‌کنند، سهم کمتری از امتیازات به‌دست‌آمده داشته باشند، زمینه لازم برای پیگیری جمعی و مطالبه‌گری در‌جهت افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه فراهم خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->