بازار سوت‌وکور مهد‌کودک‌ها

  • کد خبر: ۳۲۱۷۵
  • ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
بازار سوت‌وکور مهد‌کودک‌ها
به‌دلیل استقبال نکردن خانواده‌ها، فقط ۲۸ درصد از مهد‌های استان خراسان رضوی بازگشایی شده‌اند.
لیلی رحمانی/شهرآرانیوز - مراکز آموزشی جزو فضا‌هایی هستند که به دنبال شیوع کرونا، تعطیلی شان زودتر از دیگر مراکز و مکان‌ها و بازگشایی شان دیرتر از بقیه اتفاق افتاد. این موضوع شامل مهد‌های کودک به عنوان یکی از آسیب پذیرترین این مکان‌ها نیز می‌شود؛ مراکزی که هم باز بودنشان دغدغه ایجاد می‌کرد و هم تعطیلی شان، بسیاری از خانواده‌ها و به ویژه مادران شاغل را با مشکلاتی روبه رو کرد. درواقع از روزی که خبر آغاز به کار ادارات و بیشتر مشاغل به گوش رسید، لزوم بازگشایی مهد‌ها نیز بیشتر احساس شد و این ماجرا تا آنجا پیش رفت که بازار مهد‌های غیر رسمی و زیرزمینی، داغ و نگرانی‌ها از این موضوع بیشتر شد. ازسوی دیگر، شرایط به گونه‌ای بود که تعداد زیادی از مهد‌های کودک در استان به دلیل مشکلات مالی درخواست لغو مجوز را مطرح کردند؛ موضوعی که باعث نگرانی از احتمال کمبود مهد‌های کودک در سال آینده شد. درنهایت با دستور رئیس جمهور در بیست و چهارم خرداد، مهد‌های کودک، مجاز به بازگشایی ۵۰ درصدی ظرفیت خود، مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند.
همان زمان سعید بابایی، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، با توجه به وضعیت متفاوت شهر‌ها گفته بود دستورات لازم برای حضور کودکان کمتر از ۴ سال در مناطق سفید به این صورت است که در این شهرها، مهد‌های کودک باید با نصف ظرفیت فعالیت کنند و برای کودکان ۵ و ۶ سال فعالیت، آزاد است. در مناطق زرد نیز مهد‌ها باید با نصف ظرفیت برای کودکان کمتر از ۴ سال فعالیت کنند و برای کودکان ۵ و ۶ سال فعالیت با نصف ظرفیت و با اولویت مادران شاغل باشد. در مناطق با وضعیت قرمز نیز برای کودکان کمتر از ۴ سال، فعالیت با یک سوم ظرفیت و برای کودکان ۵ و ۶سال مشابه مناطق زرد باشد.
حالا ۲ هفته از اجرای این دستور می‌گذرد و با آنکه سازمان بهزیستی از طرفی طرفدار بازگشایی مهد‌ها بود و از سوی دیگر، از افزایش درخواست خانواده‌ها برای سپردن فرزندانشان به این مراکز و افزایش بیش از ۵۰ درصدی حضور در این مکان‌های حساس ابراز نگرانی می‌کرد، گویا پیش بینی‌ها چندان هم درست از کار در نیامده و با وجود درخواست‌های والدین برای باز شدن درِ مهد‌های کودک، هنوز بازار مهد‌ها سوت و کور است.

استقبال سرد والدین
آنچه بر این سخنان صحه می‌گذارد، سخنان معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی است. غلامحسین حقدادی در گفتگو با شهرآرا از استقبال نکردن والدین از موضوع سپردن فرزندانشان به مهد‌های کودک گفت و افزود: تاکنون فقط ۲۸ درصد از مهد‌های استان اقدام به بازگشایی کرده اند که این مسئله ناشی از استقبال نکردن خانواده‌ها بوده است.
وی در این باره تأکید کرد: انتظار داشتیم شاهد حضور چشمگیر والدین برای سپردن فرزندانشان به این مراکز باشیم، اما این موضوع محقق نشده است.
به گفته او همین تعداد از مهد‌های کودک استان نیز با کمترین میانگین میزان ظرفیت خود یعنی حدود ۶ کودک در حال فعالیت هستند.
خراسان رضوی با داشتن ۱۰ درصد جمعیت کودکان کشور و دارا بودن ۱۳۰۰ مهد کودک، رتبه نخست را از حیث تعداد مهد‌های کودک دارای مجوز در کشور دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->