معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

سقف نرخ مصوب افزایش اجاره‌بها در مشهد ۲۰ درصد تعیین شد

  • کد خبر: ۳۲۲۰۳
  • ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
سقف نرخ مصوب افزایش اجاره‌بها در مشهد ۲۰ درصد تعیین شد
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۷ کلان‌شهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج سقف افزایش اجاره‌بها تا ۲۰ درصد و در شهر تهران تا ۲۵ درصد تعیین شده است و مشمول مستأجری می‌شود که به تعهداتش عمل کرده باشد و به‌عنوان «مستأجر بد» در نظام قضایی شناخته نشود.

 به گزارش شهرآرانیوز، بعد از ده‌ها جلسه در ستاد اقتصادی دولت و با کمک نمایندگان دستگاه قضا و نمایندگان اقتصادی دستگاه‌ها مربوطه، سرانجام جزییات مصوبه حمایتی مستاجران روز گذشته اعلام شد که به اعتقاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه‌ای متعادل است که نه حقوق واقعی مالک و نه مستأجر در آن تضعیف نشده و به نفع هر دو طرف تنظیم شده است.

 

«محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای سامان‌دهی بازار اجاره، گفت: بر اساس مصوبه جدید افزایش نرخ اجاره در تهران تا ۲۵ درصد و در کلان‌شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت به غیر از تهران تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

وی گفت: ۷ کلان‌شهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج شهر‌هایی هستند که بر اساس سر شماری سال ۹۵ بالای یک ملیون نفر جمعیت دارند و مالکان در این شهر‌ها می‌توانند اجاره بها را تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت:در سایر شهر‌ها سقف اجاره بها تا ۱۵ درصد تعیین شد.

 

محمودزاده در خصوص اینکه چه مستأجرانی مشمول سقف نرخ‌های اعلام شده، می‌شوند؟ گفت:اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد به نحوی که باعث ضررو زیان مالک شده باشد مشمول مصوبه جدید قرار نمی‌گیرد و باید ملک را تخلیه کند. بعضی از مالکان این سؤال را دارند که ما مستأجر بد داریم و شما از تمدید اجباری قرارداد‌ها صحبت می‌کنید، اگر مستأجری به تعهداتش عمل نکرده باشد، با رأی قضایی مشمول تخلیه بوده و شامل این مصوبه نمی‌شود.

 

وی گفت: همچنین اگر مالکی در حین اجاره ملک، به صورت رسمی و نه قولنامه‌ای خانه خود را فروخته باشد، مستأجر باید بعد از دو ماه ملک را تخلیه کند.

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: از سوی دیگر، اگر مستأجر به نرخ‌هایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده، تمکین نکند، موجر می‌تواند حکم تخلیه برای وی صادر کند؛ به این معنا که اگر در تهران، مستأجر افزایش اجاره‌بهای ۲۵ درصدی را نپذیرد، موجر می‌تواند وی را ملزم به تخلیه ملک خود کند، اما اگر موجر بیش از ۲۵ درصد از مستأجر طلب کند، مستأجر می‌تواند از پرداخت آن سر باز زده و از تخلیه ملک خودداری کند.

 

معاون وزیر راه هم چنین در پاسخ به این سؤال که بسیاری از بنگاه‌های املاکی کد رهگیری برای مستأجران صادر نکرده اند و قرارداد‌ها بسته شده است، گفت: از امروز تمام معاملات مسکن باید کد رهگیری داشته باشند و مستأجرانی که کد رهگیری ندارند به دفاتر املاک مراجعه کرده و بدون هیچ وجهی کد رهگیری را دریافت کنند.

 

محمودزاده اضافه کرد: بعضی از دفاتر املاکی که از صدور کد رهگیری شانه خالی می‌کنند می‌خواهند مالیات ارزش افزوده خود را پرداخت نکنند و به مالک و مستأجر ربطی ندارد، بنگاه‌های املاکی با صدور کد رهگیری مجبور می‌شوند این مالیات را پرداخت کنند و هدف وزارت راه از صدور کد رهگیری برنامه ریزی مسکن است و اینکه تشخیص دهیم کدام ملک خالی است یا کدام خانواده در کجا زندگی می‌کند؟

 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی این مصوبه و قدرت مستأجران در مقابل موجران، گفت؟ ضمانت اجرایی این مصوبه آن است که هیچ مرجع قضائی حکم تخلیه برای مستأجر را ندارد؛ این مصوبه برای شورای عالی امینت بوده و فراتر از مصوبه مجلس است.

 

محمودزاده تأکید کرد: این مصوبه نه حقوق مالک را تضییع می‌کند و نه حقوق مستأجر را فراموش کرده است بلکه مصوبه متعادلی محسوب می‌شود.

 

وی گفت: مصوبه ذکر شده اقدامات فوری دولت برای مدیریت سریع وضعیت بازار مسکن بوده و پیشنهادهای میان‌مدت نیز برای سامان‌دهی ریشه‌ای مشکل اجاره‌بها تهیه شده است.

 

محمودزاده ادامه داد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی وظیفه جدیدی را ابلاغ کرد که بر اساس آن، قرار است بانک مرکزی بسته تأمین مالی طرح اقدام ملی مسکن و کل حوزه مسکن به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد دهد، جلسات متعددی هم در سطوح کارشناسی و مدیریتی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برگزار شده است. این بسته به زودی تهیه و به ستاد (ستاد اقتصادی دولت) ارائه می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->