عراقچی: اکنون شدیدا به وحدت جهان اسلام نیاز است ترامپ خواستار دعای شهروندان برای آمریکا شد مهاجرانی: تاکید دولت بر استفاده از ظرفیت اجماع‌سازی برای حل مسائل کشور با همکاری سایر قواست توافق عراق و ایران در ۱۴ بند برای بهبود گذرگاه‌های مرزی نشست مجازی سران بریکس با حضور پزشکیان آغاز شد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) ۵۸ نماینده خواستار استیضاح وزیر کار شدند وزرای امور خارجه ایران و مصر گفت و گوی تلفنی انجام دادند اسامی ۲۱ نهاد مسئول در پرونده انفجار در بندر شهید رجایی + جزئیات سفیر ایران در چین: تهران و پکن ظرفیت توازن بخشی اقتصادی در دو سوی قاره آسیا را دارند پزشکیان: نسل «Z» متفاوت از ما نیست، ما از آنها عقب مانده‌ایم عارف: باید از مانع‌تراشی‌های سنتی در مسیر فناوری عبور کنیم وزیر علوم: تبادل دانشجو میان ایران و ارمنستان گسترش خواهد یافت آیا صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان، خلأ قانونی دارد؟ جنایت فوتبالی اسرائیل | بمباران باشگاه فوتبال جلوی چشم یوفا + فیلم پزشکیان سالروز استقلال تاجیکستان را به امامعلی رحمان تبریک گفت رئیس‌جمهور فردا ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ به مجلس می‌رود رئیس جمهور: از ظرفیت بریکس و شانگهای استفاده کنیم جوزپ بورل: سرنوشت اروپا به‌عنوان رعیت آمریکا، شوم است وزیر امور خارجه روسیه: دیدار پوتین، شی و مودی، غرب را به لرزه درآورد اژه‌ای: دولت همت بیشتری به خرج دهد تا اقلام اساسی زیست مردم، از طریق کالابرگ تخصیص یابد | معرفی مقصران انفجار بندر شهید رجایی + فیلم گروسی: امکان دستیابی به نتیجه با ایران در روز‌های آینده وجود دارد عملیات ضد صهیونیستی در قدس اشغالی | ۵ صهیونیست کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند + فیلم بیستمین جلسه شورای عالی راهبری برنامه هفتم پیشرفت به ریاست عارف برگزار شد آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برای خروج آمریکا از منطقه پیشنهاد داد سران «بریکس» با حضور پوتین و شی نشست مجازی برگزار خواهند کرد ایران و عراق با هدف حل مشکلات گذرگاه‌های مرزی نشست مشترک برگزار کردند
سرخط خبرها

مذاکره با آمریکا؛ تأملی بر تجربه‌ها و چالش‌ها

  • کد خبر: ۳۲۶۰۷۷
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
مذاکره با آمریکا؛ تأملی بر تجربه‌ها و چالش‌ها
اصل مذاکره، مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است؛ اما نه تحت شرایط تحمیلی و تهدید‌هایی که آمریکا همواره بر ایران اعمال کرده است.

اصل مذاکره، مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است؛ اما نه تحت شرایط تحمیلی و تهدید‌هایی که آمریکا همواره بر ایران اعمال کرده است. مذاکره زیر سایه تهدید نظامی و فشار‌های استکباری، فاقد اصالت تعامل و گفت‌وگوی برابر است.

عملکرد آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، همواره با بدعهدی و رفتار غیراخلاقی همراه بوده است. اوج این بدعهدی را می‌توان در مسئله برجام مشاهده کرد. پس از سال‌ها مذاکره، اتلاف‌وقت، هزینه‌های هنگفت و رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک که درنهایت به امضای برجام ختم شد، ترامپ به‌محض ورود به کاخ سفید، وعده‌های خود به طرفدارانش را عملی و این توافق بین‌المللی را پاره کرد؛ اما به این نیز بسنده نکرد و تحریم‌های کمرشکن علیه ایران آغاز شد.

این تجربه تاریخی، امروز پیش‌روی مسئولان و ملت ما قرار دارد و باید از آن درس گرفت. با‌این‌حال، در دولت آقای پزشکیان، برخی اصلاحطلبان تمایل دارند مسیر مذاکرات با آمریکا را مجدد آغاز کنند. موضوع مهم این است که هنوز نمی‌دانیم این مذاکرات قرار است با چه رویکردی، چه ادبیاتی و بر سر چه موضوعاتی صورت گیرد. آمریکایی‌ها چه خواسته‌هایی دارند؟ آیا می‌خواهند بر سر مسائل موشکی، مقاومت منطقه‌ای، نفوذ راهبردی ایران و برنامه غنی‌سازی هسته‌ای مذاکره کنند؟ امتیازاتی که ازسوی ترامپ در مثال‌هایی نظیر لیبی مطرح شده، حاکی از فشار به ایران برای عقب‌نشینی است؛ اما موضع رهبر معظم انقلاب و ملت ایران کاملا روشن است: پذیرش چنین‌شروطی ممکن نیست.

در‌حال‌حاضر، مذاکرات غیرمستقیم به‌عنوان یک تاکتیک هوشمندانه موردتوجه قرار گرفته است. این استراتژی می‌تواند فرصتی برای راستی‌آزمایی آمریکایی‌ها و مشخص‌کردن اهداف واقعی آنان باشد. آیا آمریکا می‌خواهد ایران را با تهدید نظامی، لشکرکشی و تبلیغات جنگی، به تفکیک تأسیسات هسته‌ای و ارائه امتیازات دیگر وادار کند؟ پاسخ ایران به این فشار‌ها کاملا مشخص است: ایستادگی، مقاومت و عقب‌نشینی‌نکردن از اصول.

در‌این‌میان، عجله ترامپ برای مذاکره مستقیم، قابل‌توجه است. این تناقض میان تأکید آمریکا بر مذاکره غیرمستقیم و اصرار بر مذاکره مستقیم، سؤالات مختلفی را به میان آورده است. ترامپ با پذیرش مذاکرات غیرمستقیم، عقب‌نشینی کرده است؛ اما تأکید وی بر مذاکره مستقیم، چه معنایی دارد؟ آیا می‌خواهد ایران را در مقابل امر واقع قرار دهد؟ آیا هدف، به‌چالش‌کشیدن نتانیاهو یا فشار بر ایران برای پذیرش امتیازات بیشتر است؟

از‌سوی‌دیگر، نماینده ویژه ترامپ در امور خاورمیانه، ویتکوف، دیدگاه متفاوتی مبنی بر حل مسئله از طریق دیپلماسی مطرح کرده است؛ اما پرسش کلیدی این است که آیا لابی‌های صهیونیستی در داخل کابینه و کنگره اجازه خواهند داد این دیدگاه به سیاست عملی تبدیل شود؟ راه‌حل میانی و تحقق معادله برد-برد چقدر قابل‌تصور است؟

به‌طور‌کلی، چشم‌انداز مذاکره با آمریکا همچنان تاریک و مبهم به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه هزینه‌های نظامی و سیاسی تحمیل فشار‌های این‌چنینی بر ایران برای آمریکایی‌ها سنگین‌تر از تعامل و مصالحه باشد و آنان به‌سمت یک راه‌حل قابل‌قبول برای دو‌طرف حرکت کنند. سیاست قوی و استراتژیک ایران تاکنون نشان داده که مذاکره در فضای برابر و به دور از تهدید، تنهاگزینه‌ای است که می‌تواند به نتیجه‌ای عادلانه منجر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->