محسن زنگنه در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، اظهار کرد: این مذاکرات به درخواست آمریکا و مستند به نامه ترامپ به رهبر معظم انقلاب است. درواقع پیش از نامه رهبر انقلاب، رؤسای قوا به عدم مذاکره و نتیجهبخشنبودن آن تأکید کردند؛ بنابراین کسی که تمام تلاش خود را برای مذاکره به کار گرفت، آمریکا بود.
وی افزود: ترامپ در بخش پایانی نامه خود، ایران را در صورت عدم قبول مذاکره، تهدید به حمله نظامی به تأسیسات هستهای کرده بود. این تهدید نیز دلیلی دیگر بر اصرار آمریکا به مذاکره است؛ چون مذاکره برای آمریکا مهم است، از همین رو قصد داشته از حربه تهدید به حمله نظامی استفاده کند تا ایران را برای قبول مذاکرات تحت فشار قرار دهد.
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: آمریکا نامه را توسط امارات به ایران ارسال نمود و خواستار میانجیگری امارات بود، اما ایران جواب نامه را از طریق عمان فرستاد و با عدم قبول میانجیگری امارات، عمان را به عنوان کشور واسط اعلام نمود و باز آمریکا، چون به دنبال مذاکره بود، شرط ایران را پذیرفت و از خواسته خود عقبنشینی کرد.
زنگنه تصریح کرد: تأکید ترامپ در نامه و در سخنان خود بر مذاکره مستقیم بود. رهبر معظم انقلاب بر عدم مذاکره مستقیم تأکید و تنها مذاکره غیرمستقیم را با شروطی قبول کردند. این یعنی ما آمریکا را صالح و مقبول برای آنکه مقابل ما بنشیند، نمیدانیم. کسی که زیر میز مذاکره زده و به تعهدات خود عمل نکرده، شایسته مذاکره مستقیم نیست، اما آمریکا به این شرط ایران باوجود رجزخوانیهای ترامپ، تمکین کرد. یعنی تا همین جای کار ایران ۳ بر هیچ جلو است؛ نتیجهای که رسانههای غربی تلاش میکنند آن را بپوشانند.
وی تأکید کرد: برد ۲۰۰۰ کیلومتری موشکهای ایران یک ابزار بازدارنده قوی در برابر خنثیسازی تهدیدات آمریکاست، اما در کنار آن، پایگاههای آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، آذربایجان و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا نیز در تیررس موشکهای کمبرد و با قدرت تخریبکنندگی بالا قرار دارند؛ بنابراین کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی، عاملی بازدارنده در مقابل حمله آمریکا به جمهوری اسلامی ایران هستند.
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: بخش قابلتوجهی از بدنه حاکمیتی آمریکا معتقدند ایران با دستیابی به سلاح هستهای، یک قدم فاصله دارد ولی به جهت فتوای رهبری و راهبرد، به سمت آن نرفته است؛ اما قطعاً حمله نظامی آمریکا به ایران، میتواند ایران را برای تغییر راهبرد خود و برداشتن قدم نهایی برای دستیابی به بمب اتمی ترغیب و تحریک نماید. همین امر هم موجب شده تا حمله نظامی به ایران باوجود تهدیدات ظاهری ترامپ، جایی در واقعیت راهبردهای آمریکا نداشته باشد.
وی با بیان اینکه، مذاکرات غیرمستقیم فارغ از آنکه در دو هتل مجزا یا در دو اتاق مجزا با وساطت عمان صورت گیرد یا در یک اتاق برگزار شود، روح و فلسفه آن مهم است که نشان از بیاعتمادی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا دارد، گفت: لذا اگر این راهبرد، آمریکا را به تکریم ایران و اصلاح ادبیات متکبرانه و تغییر رویکرد استکباری آمریکا و قبول حقوق هستهای ایران وادار نماید، اهداف ایران از مذاکره غیرمستقیم محقق شده و در آن صورت میتواند تغییر راهبرد ایران در شیوه مذاکره هم در دستور مسئولین ارشد قرار گیرد و این تناقضی با راهبرد فعلی ایران نخواهد داشت.
زنگنه ادامه داد: تجربه تاریخی نشان داده که راهبرد ترامپ در مقابل ایران، معطلنمودن امور کشور است. در دوره گذشته ریاست جمهوری ترامپ، آنچه بیش از پارهکردن برجام به کشور آسیب زد، گرهزدن امور کشور به مذاکرات و معطلنمودن امور کشور بود و به همین جهت هم رسانههای غربی تلاش دارند تا به مذاکرات ضریب رسانهای داده و بهنوعی با تحلیلها و برنامههای خود، همه مسائل کشور را به نتیجه مذاکرات موکول نمایند. این نگرانی وجود دارد که بخشی از بدنه اجرایی کشور در این دام افتاده و تصمیمگیریهای اساسی و اقدامات زیربنایی را به تأخیر بیفتند.
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان گفت: در نهایت باید گفت که اولاً مذاکره درخواست آمریکاییها بوده و ثانیاً با توجه به قبول همه شرایط ایران، حمله نظامی به ایران مورد خواست آمریکا نیست. ثالثاً آمریکا با بزرگنمایی مذاکرات توسط رسانههای همسو قصد ضریبدهی به مذاکرات را داشته است؛ بنابراین پیشبینی میشود با طولانینمودن زمان مذاکرات، نظام تصمیمگیری کشور را دچار اختلال نماید. پس مهمترین اولویت کارگزاران و تصمیمگیران ارشد کشور باید حرکت پرشتاب کشور در مسیر توسعه و پیشرفت باشد و از هرگونه تأخیر در تصمیمگیری و پیشبرد اهداف و برنامههای کشور پرهیز نمایند.