رئیس شورای شهر مشهد: خانواده، سلول اصلی جامعه است | لزوم برنامه‌ریزی بر اساس مبانی اسلامی برای پیشرفت زنان موحدیان: برای تحقق اهداف و پروژه‌ها، شهرداری مشهد را حمایت خواهیم کرد تأکید بر ادامه مسیر خدمت‌رسانی و تلاش برای تحقق اهداف ۴۷ پروژه شهری مشهد ناصحی: باید به اطلاع‌رسانی پروژه‌های شهری توجه ویژه شود| روزنامه شهرآرا شایسته تقدیر و توجه ویژه است شهردار مشهدمقدس: مدیریت شهری برای افتتاح ۴۷ پروژه با تأکید بر پیوست رسانه‌ای، برنامه‌ای ویژه دارد شهروندخبرنگار | درخواست تغییر ایستگاه های خط ۳۷  اتوبوسرانی مشهد + پاسخ «علی قناویزچی» به عنوان مشاور شهردار مشهد در توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی منصوب شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) کمیته مشترک اقتصادی مشهد-صنعا-غزه تشکیل شد| تمرکز بر پروژه‌های بازسازی در طرح خواهرخواندگی نصب ۳۴ هزار مترمربع چمن مصنوعی توسط شهرداری مشهد در ٣٠ زمین ورزشی انجام بیش از ۳۱۵ میلیون سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سال ۱۴۰۳ سرپرست روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) مشهد و دردسر‌های یک روز واحد برای تعطیلی شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی شهردار مشهد مقدس: تعامل و همراهی ایجادشده در استان برای خدمت صادقانه، جای شکر دارد + فیلم جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ | تمدید اعتبار کالابرگ‌ها تا خرداد ماه فرماندار مشهد: سال ۱۴۰۴ نقطه عطفی در هم‌افزایی و انسجام مدیریتی شهر مشهد است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: فرصت خدمت به امام‌رضا(ع) را قدر بدانید، این فرصت نباید صرف حاشیه شود معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رضایتمندی زائران و مجاوران از برنامه‌های استقبال از بهار، امسال افزایش چشمگیری یافته است ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) انجام بیش از ۷میلیون و ۲۴۱هزار سفر از طریق مترو مشهد در اسفند ۱۴۰۳
سرخط خبرها

شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی

  • کد خبر: ۳۲۶۳۰۶
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۴
  • ۲
شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی
طبق گفته مشاور عالی استاندار خراسان رضوی، باید شرکت فرودگاه‌های راه و شهرسازی مکان نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سال‌هاست که پروژه «شهر فرودگاهی» در مشهد مطرح شده است، یعنی از اوایل دهه ۹۰، اما با فراز و فرود‌های مختلف در این زمینه، سال ۹۸ دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. هر بار پیگیری رسانه‌ها درخصوص آخرین وضعیت این طرح از مسئولان، به انجام مراحلی، چون جانمایی و راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در مکان موردنظر ختم شد.

«ساخت شهر فرودگاهی، قطار سریع‌السیر مشهد- تهران و آزادراه حرم تا حرم» سه پروژه‌ای است که حتی در جلسه قرارگاه خدمات سفر سال ۱۴۰۲ نیز بر آن تأکید شد که این موضوعات جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بوده است؛ باوجوداین، اکنون ششمین سال از طرح مجدد این پروژه گذشته و اکنون گام بعدی پروژه شهر فرودگاهی مشهد در گرو تصمیم مسئولان ملی است.

«طبق آخرین پیگیری‌ها، اکنون این موضوع در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی وزارت راه و شهرسازی است. قرار بود این شرکت براساس نتایج نهایی بازسنجی که انجام شده بود، تدقیق نقطه نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند، اما به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات دولت و شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه قدری تأخیر ایجاد کرده است.» این را مشاور عالی استاندار و مسئول پیگیری پروژه‌های کلان و طرح‌های ویژه خراسان به شهرآرا اعلام کرد.

جواد خدایی افزود: استاندار خراسان رضوی دستور ویژه داده است که در فروردین یا اردیبهشت ماه جاری پیگیری جدی از شرکت فرودگاه‌ها صورت بگیرد تا مرحله نهایی انجام شود و آن‌زمان می‌توان درخصوص این پروژه اطلاعات دقیق‌تری مطرح کرد.

نباید مانع توسعه فرودگاه فعلی مشهد شویم

او در خصوص اینکه آیا ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد؟ اظهار کرد: اشکالی که در یکی دو دهه گذشته وجود داشته، این بوده است که فرودگاه مشهد را توسعه ندهیم، زیرا می‌خواهیم یک فرودگاه جدید بسازیم و این امر موجب شده بود که محدودیت‌هایی ایجاد شود. به همین دلیل در زمان وزیر اسبق راه و شهرسازی، رستم قاسمی، جلسه‌ای در استان برگزار و تصمیم بر آن شد که نباید مانع توسعه یا برآورده‌شدن نیاز‌های فعلی فرودگاه مشهد شویم.

خدایی بیان کرد: با فرض اینکه فرودگاه جدید هم بخواهد ساخته شود، زمان زیادی لازم است بنابراین نباید طرح توسعه فرودگاه فعلی به تأخیر بیفتد به‌ویژه اینکه بخشی از این طرح‌های توسعه‌ای، هم جنبه‌های ایمنی و فنی و هم خدمات رفاهی و مسافرپذیری دارد. پس از آن نیز اتفاقات مهمی از جمله فاز دوم ترمینال مسافری یا پل‌های هوایی که مسافران را به‌طور مستقیم داخل هواپیما منتقل می‌کند، انجام شد.

مشاور عالی استاندار با اشاره به اینکه ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد، ادامه داد: باید فرودگاه جدید ساخته شود، پس از آن و در آینده تصمیم‌گیری شود که با توسعه‌های فعلی چه مواجهه‌ای داشته باشیم تا بهره‌برداری به‌روزتری از آنها شود.

لزوم تعیین‌تکلیف شهر فرودگاهی از سوی وزارت راه و شهرسازی

او اضافه کرد: اکنون نمی‌توانیم بگوییم که فرودگاه فعلی پاسخگوی نیاز‌های ماست، واقعا باید آینده را دید، زیرا تقاضا نیز زیاد است؛ ضمن اینکه فرودگاه فعلی آن‌قدر درگیر توسعه مشهد شده که خودش در مواردی مانع شده است. امیدواریم وزارت راه و شهرسازی که اکنون به ثبات مدیریتی رسیده در بحث شهر فرودگاهی نیز تعیین تکلیف کند.

خدایی با اشاره به اینکه براساس مطالعات قرار است محوریت پرواز‌های مشهد در شهر فرودگاهی اتفاق بیفتد. گفت: مأموریت اصلی این پروژه همین است. اکنون از فرودگاه فعلی صرفا استفاده مسافری می‌شود، در حالی که یکی از اهداف مهم فرودگاه جاده‌ای حمل بار یا استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی در حوزه ترانزیت است.

مذاکره سرمایه‌گذاران پس از صدور مجوز‌های پروژه

او شهر فرودگاهی را یک پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ‌مقیاس دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذارانی که تاکنون مراجعه کرده‌اند انتظارشان این است که در ابتدا مجوز‌های این پروژه آماده شود تا بعد وارد مذاکره شوند. در این پروژه ضرورتی به حمایت مالی دولت نیست و البته دولت توان آن را هم ندارد.

تمرکز تصمیم‌گیری در تهران، چالش توسعه مشهد

مسئول پیگیری پروژه‌های کلان و طرح‌های ویژه خراسان بیان کرد: پیگیری پروژه‌ها با استان است، اما واقعیت این است که مسئولیت جانمایی، طراحی و صدور مجوز و سایر موارد یک امر کاملا تمرکزگرا در تهران است بنابراین یکی از چالش‌ها درباره توسعه مشهد همین تمرکز تصمیم‌گیری در پایتخت است. به همین دلیل استان، پیگیری مستمر برای پروژه‌ها را انجام می‌دهد.

مشاور عالی استاندار بیان کرد: شهر فرودگاهی منظور یک فرودگاه بزرگ نیست بلکه به معنای یک محدوده بزرگ است که فرودگاه محور آن باشد و ترکیبی از فعالیت‌های اقتصادی مختلف در آنجا انجام شود.

خدایی افزود: خیلی از مشکلات امروز ما ناشی از نبود دوراندیشی چند دهه قبل بوده است؛ بنابراین حتی اگر این پروژه در شرایط فعلی دور از اولویت به نظر برسد، به نظر ما حتما در اولویت‌هایی است که در آینده نه‌چندان دور مشهد ضرورت دارد. اگر امروز می‌گوییم چالش‌های توسعه‌ای در اطراف فرودگاه وجود دارد شاید پنج تا ۱۰ سال دیگر مشکلات، هم از حیث دسترسی و ترافیک خیابان‌های اطراف آن و هم از نظر بافتار پیرامونی شهری، بیشتر خود را نشان دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
اصولی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
0
0
قبل از حرکت.
شما سه گیرنده راداری ADS-B receiver در سه ارتفاع استان نقاط کوه کلیلاغ و کوه شیرباد و کوه هزار مسجد. نصب کن که پروازهای کوچک و بزرگ کاملاً از دید رادار پنهان نباشد. شهر فرودگاهی. پیش کش. خیلی راحت امکان گم شدن پروازها هست عین هلیکوپتر رییس‌جمهور. یک هشدار واقعی از متخصصین راداری
ماریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
0
0
کاش قبل تمام این موضوعات،مشکلات مناطق پایبن شهرمشهدروحل کنن،ازجمله مترو مهرگان
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->