آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

لطفا از حساب من پول بردارید!

  • کد خبر: ۳۲۸۱۱
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
لطفا از حساب من پول بردارید!
شرح پرونده یک جرم مجازی پر‌تکرار که این روزها قربانیان زیادی گرفته و همچنان می‌گیرد
مهدی قرآنی/ شهرآرانیوز - با چند روز تأخیر بالأخره به پلیس فتا مراجعه کرد. شرم داشت و نمی‌دانست چگونه شکایتش را مطرح کند. با این کار آبرویش جلوی خانواده‌اش می‌رفت، اما چاره‌ای نداشت ۳ میلیون تومانش را باخته بود. با موضوع کلاهبرداری و برداشت غیرقانونی از حسابش شکایت خود را علیه فردی که نه تابه‌حال او را دیده بود و نه می‌دانست چه کسی هست، تنظیم کرد.
با افسر تحقیق پرونده‌اش که روبه‌رو شد سیر تا پیاز ماجرا را برای او تعریف کرد و گفت: چند روز پیش در یک کانال همسر‌یابی یا به اصطلاح عامیانه صیغه‌یابی عضو شدم. یکی از عکس‌هایی که در کانال گذاشته شده بود را برای ادمین فرستادم و قرار بر این شد تا حق عضویت ۵۰ هزار تومانی کانال را پرداخت کنم. نشانی یک درگاه بانکی برایم ارسال شد و من هم به صفحه مورد نظر رفتم و عملیات بانکی را انجام دادم. چند مرتبه سعی کردم، اما انگار درگاه بانکی مشکل داشت و هربار از یک چیز اشکال می‌گرفت. یک مرتبه می‌نوشت شماره کارت مشکل دارد و یک مرتبه هم از تاریخ و ماه انقضای کارت اشکال می‌گرفت. بی‌خیال شدم و صفحه مورد نظر را بستم، ولی چند ساعت بعد پیامک برداشت ۳ میلیون تومان از حسابم برایم ارسال شد. تازه فهمیده بودم که چه کلاهی سرم رفته است. با دستان خودم اطلاعات بانکی‌ام را در اختیار فرد یا افرادی قرار داده بودم و به آن‌ها گفته بودم لطفا از حساب من پول بردارید. چند روز با خودم کلنجار رفتم تا اینکه به پلیس فتا آمدم.


جذب کن؛ پاداش بگیر
کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی پس از کسب این اطلاعات و از طریق کانال تلگرامی صیغه‌یابی، شماره یکی از حساب‌های منتسب به این کانال را ردزنی و با هماهنگی قضایی آن را مسدود کردند.
صاحب حساب، اما ساکن تهران بود. مأموران در قدم بعدی تحقیقات خود پس از صدور نیابت قضایی به تهران رفتند و این فرد را دستگیر کردند. صاحب حساب فردی معتاد بود که در اظهاراتش مدعی شد کارت بانکی خود را در عوض دریافت هزینه مواد مخدرش به مردی جوان داده است.
با به دست آمدن این سرنخ مشخص شد که متهم با استفاده از شگردی مشابه و پرتکرار در فضای مجازی دست به کلاهبرداری زده است. شگردی که این روز‌ها قربانیان زیادی می‌گیرد و افراد زیادی را به خاک سیاه می‌نشاند. در این پرونده، ولی یک موضوع مبهم وجود داشت و آن این بود که وجه کسر شده در قالب مبالغ خرد به چند حساب دیگر واریز شده بود.
مأموران با شناسایی چند نفر از این افراد که هرکدام ساکن شهر‌های مختلف کشور بودند دریافتند این مبالغ در عوض پاداش جذب مخاطب در گروه‌های تلگرامی تحت عنوان «مخاطب جذب کن؛ پاداش بگیر» به حسابشان واریز شده است. در بررسی‌های بعدی مجریان قانون مشخص شد که متهم اصلی پول‌های فیشینگ شده را در قالب پاداش جذب مخاطب در گروهایش که هر کدام صد‌ها یا هزاران نفر عضو دارند، به حساب افرادی که مخاطبان بیشتری را اضافه کنند واریز کرده است.


شیادی با کارت‌های اجاره‌ای
سرانجام با پیگیری‌های تخصصی در فضای سایبری، مأموران پلیس فتای خراسان رضوی با همکاری ضابطان قضایی تهران توانستند رد متهم اصلی را که جوانی بیست‌وشش ساله است در یکی از مناطق این شهر بزنند. تحقیقات پرونده ادامه داشت تا اینکه متهم در مخفیگاهش دستگیر شد.
مجریان قانون در بازرسی از محل اختفای این مرد جوان ده‌ها کارت بانکی متعلق به افراد مختلف را کشف و ضبط کردند. در ادامه پیگیری‌ها مشخص شد این فرد کارت‌های بانکی مورد نظر را از افراد آسیب دیده اجتماعی همچون مصرف‌کنندگان مواد مخدر و متکدیان در قبال پرداخت مبالغ اندک یا تامین هزینه مصرف مواد افیونی اجاره می‌کرده و به وسیله آن‌ها نقشه شومش را عملی می‌ساخته و به نوعی پول‌شویی می‌کرده است.


پول پاشی با حساب‌های فیشینگ شده
متهم که فکرش را هم نمی‌کرد پلیس دستگیرش کند ضمن ابراز پشیمانی از بزه انتسابی خود در اعترافاتش گفت: کارم مدیریت گرو‌های جذب مخاطب و فروش آن‌ها به دیگر افراد است. گرو‌هایی تحت عنوان جذب کن و پول دریافت کن را در تلگرام راه‌اندازی کرده و برای بالا بردن تعداد دنبال‌کنندگان جوایزی نقدی قرار می‌دادم. پرداخت‌های نقدی گروه‌ها هم به این صورت بود که هر فرد در قبال عضو کردن ۱۰۰ نفر یا بیشتر جایزه دویست هزار تا یک میلیون تومانی دریافت می‌کرد. در مقابل برای پرداخت پاداش‌های نقدی، افرادی دیگر را از طریق کانال‌هایی که آن‌ها را هم خودم مدیریت می‌کردم با موضوع صیغه‌یابی، خرید چند برابری بسته اینترنتی ارزان یا فروشگاه اینترنتی ارزان قیمت، جذب می‌کردم و با فیشینگ اطلاعات بانکی‌شان مبالغی را از حسابشان برداشت و به حساب افراد گروه‌های جذب مخاطبم واریز می‌کردم. بعد از بالا رفتن و تثبیت اعضا، گروه‌های تلگرامی را با توجه به تعداد مخاطب از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالا می‌فروختم.
مرد جوان اظهاراتش را ادامه داد و گفت: در عملیات‌های بانکی برای اینکه ردی از خود باقی نگذارم و شناسایی نشوم، از کارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌کردم.


فروش گروه‌های تلگرامی به کاربران مجازی
روز گذشته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: متهم بدون سابقه کیفری است و شگرد این‌گونه جرائم را در بستر تلگرام و از چند متهم دیگر آموخته است که تحقیقات ما در راستای شناسایی این افراد هم ادامه دارد.
سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: متهم در اظهاراتش تاکنون به فروش ۲۰۰ گروه تلگرامی با شگرد «عضو کن و پاداش بگیر» به کاربرانی که قصد راه‌اندازی گروه تجاری را دارند اعتراف کرده است. در براورد‌های اولیه این پرونده میزان پول‌شویی این فرد تنها از طریق فروش گرو‌های تلگرامی‌اش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بوده است که این تنها بخشی از پرونده مجرمانه او ست و تحقیقات ما در راستای شناسایی افرادی که تاکنون طعمه فیشینگ قرار گرفته‌اند و میزان پول‌های برداشت شده از حساب آن‌ها ادامه دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->