بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
دستگیری فیشینگ‌باز سابقه‌دار که باز هم حساب مردم را خالی کرد

کلاهبرداری ۲۷ میلیونی در ۱۲۰ ثانیه

  • کد خبر: ۳۲۴۶۰
  • ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کلاهبرداری ۲۷ میلیونی در ۱۲۰ ثانیه
مهدی قرآنی/ شهرآرانیوز - چند روزی بود که به این در و آن در می‌زد تا چِکش برگشت نخورد. به زحمت فراوان و درست همان دقیقه آخر توانست ۲۷ میلیون تومانِ چک را جور کند. خیالش راحت بود که آبرویش نخواهد رفت، اما یک اتفاق با چاشنی طمع‌ورزی که از قضا خودش در آن دخیل بود، موجب شد دارائی‌اش را ببازد و حالا باید در انتظار شکایت فردی می‌نشست که چک برگشتی‌اش را در اختیار داشت.
پیامک کسر از حساب در کمترین زمان برایش ارسال شد و تا به خودش بیاید موجودی‌اش صفر شد. آخر چگونه ممکن بود باوجود رمز دوم پویا که عمر کوتاهی هم دارد کسی به حسابش دستبرد زده باشد؟
ابتدا فکر می‌کرد اشتباهی از سمت بانک رخ داده است، برای همین صبح با توپ‌پُر به شعبه بانک مورد نظر رفت. باورش نمی‌شد که با وجود رمز دوم پویا کسی حسابش را خالی کرده باشد؟ آن‌هم زیر ۱۲۰ ثانیه. پس از اینکه متصدی یکی از باجه‌های بانک از حسابش استعلام گرفت متوجه شد فردی اقدام به خرید اینترنتی با پول‌های بی‌زبانش کرده است.
با راهنمایی مدیر شعبه به مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان رضوی هدایت شد تا شاید بتواند سرمایه از دست رفته‌اش را بازگرداند.
 

کلاهبرداری به بهانه خرید سکه بانکی

تا به پلیس فتا برسد چند مرتبه فردی که چکش را در اختیار داشت با او تماس گرفت. نمی‌دانست باید به او چه بگوید. دلش را به دریا زد و تلفنش را پاسخ داد. مرد جوان حسابی عصبانی بود که او موضوع کلاهبرداری از حسابش را برایش گفت و از طلبکارش کمی وقت خواست.
با مراجعه به پلیس فتا طرح شکایت کرد و تحقیقات پرونده‌اش بر عهده کارشناسان اداره مبارزه با جرائم فضای مجازی این پلیس تخصصی قرار گرفت. در همان ابتدا حساب بانکی که ۲۷ میلیون تومان به آن واریز شده بود ردزنی و طی حکم قضایی و مکاتبه با بانک مورد نظر مسدود شد. مأموران که احتمال می‌دادند این حساب بانکی مورد نظر اجاره‌ای باشد در قدم بعدی خود به سراغ صاحب این حساب رفتند و او را دستگیر کردند.
مالک حساب مورد نظر که مردی میان‌سال بود پس از رویارویی با مأموران پلیس و اطلاع از ماجرای کلاهبرداری بیست‌وهفت میلیون تومانی گفت که مردی جوان کارت بانکی او را به مبلغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در روز از او اجاره کرده است. این فرد که خودش هم از سوی متهم اصلی بازی خورده بود به مأموران پلیس گفت: «متهم می‌گفت می‌خواهد از بانک سکه بخرد و، چون به هر حساب تنها یک سکه طلا می‌دهند برای همین کارت بانکی‌ام را اجاره کرد. فکر نمی‌کردم چنین نیت شومی دارد وگرنه به هیچ عنوان کارتم را در اختیارش نمی‌گذاشتم.»
 

خرید کالا از دیوار

فهرست تراکنش‌ها از این حساب اجاره‌ای مأموران را به حساب دیگری رساند که در ادامه پیگیری‌های پلیسی مشخص شد، متهم برای اینکه به ظاهر رد پایش را پاک کند از صاحب این حساب کالایی را از طریق سایت دیوار خریداری کرده و به نوعی اقدام به پول‌شویی هم کرده است.
با بر‌ملا شدن این موضوع و سرنخ‌های به دست آمده، مأموران پلیس فتا رد متهم را از طریق آخرین تماس تلفنی‌اش با فرد فروشنده زدند و بر اساس آخرین نقطه آنتن‌دهی این ارتباط، او را در منطقه پیروزی مشهد شناسایی کردند.

متهم قبل از اینکه بتواند فرار کند مأموران او را در مخفیگاهش دستگیر کردند. او که بیست‌وسه ساله است ابتدا منکر هرگونه جرمی در فضای مجازی شد و همه مستندات و شواهدی که علیه‌اش بود را انکار کرد. او حتی مدعی شد که صاحب حساب اجاره‌ای را هم نمی‌شناسد و این مرد میان‌سال به مأموران دروغ گفته است.
انکار‌های متهم، اما عمر کوتاهی داشت و با مشخص شدن سابقه کیفری‌اش هویت واقعی‌اش را فاش کرد. نتیجه استعلام مأموران پلیس فتا خیلی زود راز کلاهبرداری‌های این پسر را که قبلا هم به دلیل فعالیت در یک باند فیشینگ شناسایی و دستگیر شده بود، برملا کرد.
متهم که دیگر راهی جز بیان حقیقت نداشت پس از انتقال به مرکز فرماندهی پلیس فتا به فیشینگ بیست‌وهفت میلیون تومانی از حساب شاکی پرونده کمتر از ۱۲۰ ثانیه اعتراف کرد. او در اعترافاتش گفت که به تازگی و به قید ضمانت از زندان آزاد شده است.
 

به‌روز شدن در شگرد کلاهبرداری


رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، اما در شرح جزئیات این پرونده کلاهبرداری گفت: مال‌باخته از طریق آگهی فریبنده خرید اینترنت ارزان قیمت در بستر تلگرام، جذب کانال مورد نظر می‌شود و سپس به درگاه بانکی جعلی متصل به این کانال هدایت می‌شود. شاکی با درج اطلاعات حساب خود در صفحه بانکی تقلبی همه ارقام کارت بانکی‌اش را در اختیار متهم که به اصطلاح به آن فیشر گفته می‌شود، می‌گذارد و با ارسال اطلاعات، با دست خود دروازه ورود به حسابش را باز می‌گذارد. در این میان متهم که از مجرمان سابقه‌دار است و تجربه کافی در زمینه این نوع بزهکاری را دارد ظرف کمتر از دو دقیقه حساب مال‌باخته را خالی می‌کند.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: متهم پس از گذراندن این فرایند مجرمانه برای اینکه به ظاهر ردی از خود باقی نگذارد با شماره حساب اجاره‌ای و شماره تلفن شخصی دیگر در فضای سایت دیوار و چند سایت فروشگاهی مجازی اقدام به خرید کالا می‌کند و بدون دریافت این اقلام آن‌ها را به شخصی دیگر می‌فروشد و این‌گونه شگرد کلاهبرداری خود را به پایان می‌رساند.
این مقام ارشد نظامی استان بیان کرد: مجرمان بر این باور هستند که در فضای مجازی ردی از آن‌ها باقی نمی‌ماند، اما باید تاکید کنم که هر اقدام مجرمانه‌ای در فضای مجازی قابل پیگیری است و در صورت شکایت و احراز بزهکاری با خاطیان برخورد خواهد شد.

سرهنگ جهانشیری در ادامه به شهروندان تأکید کرد: با توجه به ضریب بالای امنیتی رمز‌های موقت کوتاه‌مدت، اما نباید از درگاه‌های بانکی جعلی غافل شد چرا که این زمینه برای کلاهبرداری از طریق فیشینگ وجود دارد و چنانچه شهروندان اطلاعات خود را در سایت‌های جعلی بانکی وارد کنند، عملیات بانکی خرید اینترنتی با کارت بانکی قربانی امکان‌پذیر است؛ بنابراین از مردم درخواست می‌شود برای خرید‌های اینترنتی خود حتما از طریق درگاه‌های بانکی مجاز اقدام کنند. همچنین کاربران فضای مجازی هم توجه به این نکته داشته باشند که فریب آگهی‌های خرید اینترنت ارزان‌قیمت را نخورند و قبل از خرید حتما از سایت‌های اپراتور‌های تلفن همراه استعلام بسته مربوط را بگیرند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->