آغاز جست‌و‌جو‌ها برای شناسایی متهمان پرونده کلاهبرداری با ترفند فروش خانه ارزان‌قیمت

شیادی آنلاین برای خرید خانه!

  • کد خبر: ۳۱۳۳۱
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
شیادی آنلاین برای خرید خانه!
محمد جواد ابوعطا - رویای خانه‌دار شدن، برای ۳۰ درصد جمعیت کشور که به روایت آمار‌های رسمی مستاجر هستند، تبدیل به سرابی شده که با افزایش قیمت‌ها هر روز دورتر و دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. در این میان سودجویانی با وعده خانه‌دار شدن شهروندان، دست در جیب این افراد کرده و اندک اندوخته و امید آن‌ها برای صاحب‌خانه شدن را می‌ربایند. جدیدترین شگرد کلاهبرداری به بهانه فروش منزل با قیمت‌های استثنایی در مشهد تاکنون چند قربانی گرفته است، افرادی که با اعتماد بیجا به وعده‌های آنلاین شیادان، مبالغی را به حساب این افراد واریز کرده و حالا برای رسیدن به پولشان، دست به دامن پلیس‌فتای خراسان‌رضوی شده‌اند.
شکایت‌ها در این پرونده مشابه بود. همه‌شان در سایت‌های واسطه‌گر تبلیغ منزلی لوکس در منطقه عبدالمطلب مشهد را دیده بودند که مالک آن شرایطی ویژه و قیمتی ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه را برای فروش گذاشته بود. اولین واکنششان هماهنگی تلفنی برای بازدید بود که مالک به بهانه اینکه گرفتار است و فرصت این کار را ندارد، از زوایای مختلف منزل بنا به درخواست مشتری برایشان عکس و فیلم می‌فرستد و با این کار نه تنها به آن‌ها در انتخابشان کمک می‌کند که اعتماد مشتری‌ها را هم جلب می‌کند.
قیمت مناسب، خانه همه چیز تمام و مالک خوش‌لفظ و خون‌گرم، همه آن چیزی‌هایی بودند که خوشایند خریداران بود، تنها مشکل پیش روی آن‌ها، فرصت نداشتن مالک برای بازدید بود، تا جایی که یکی از شاکیان در تحقیقات پرونده اعلام کرد: «من خودم به آدرسی که فروشنده داده بود رفتم و از بیرون خانه را دیدم که خالی بود و بیشتر مطمئن شدم.»
در این میان تعدادی از مشتری‌ها برای اینکه این موقعیت خاص را از دست ندهند، به قصد انجام معامله از مالک می‌خواهند تا قول خانه را به دیگری ندهد. از اینجا به بعد فروشنده با بازار گرمی اعلام می‌کند که مشتری‌های دیگری هم دارد، هر کدام اول بیعانه بدهند خانه را برای او نگه می‌دارد و به این ترتیب بیعانه‌هایی تا ۲۰ میلیون تومان به حساب اعلام شده این فرد واریز می‌شود، اما از روز بعد نه تنها فروشنده غیبش می‌زند که آگهی فروش هم حذف می‌شود.
با اعلام شکایت مال‌باختگان به دستگاه قضایی و معرفی‌شان به پلیس فتا، سلسله کلاهبرداری‌های حرفه‌ای نمایان و مال‌باختگان متوجه می‌شوند که چه کلاهی سرشان رفته است.

افزایش کلاهبرداری‌ها در حوزه مسکن
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌ها در حوزه املاک، درباره شگرد‌های به کار گرفته شده در این پرونده‌ها بیان کرد: شیادان با رهن و اجاره منازل دیگران و یا تصاویر برگرفته شده از سایر آگهی‌ها، خود را جای فروشنده می‌گذارند و برای منزل خیالی‌شان در فضای مجازی آگهی می‌دهند. قیمت فروش را پایین‌تر از نرخ روز اعلام می‌کنند و با این شگرد افراد زیادی را به سوی خود می‌کشانند.
سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به شگرد کلاهبرداران که قیمت منازل را کمتر از نرخ روز اعلام می‌کنند، ادامه داد: این افراد پس از شناسایی خریداران با این ادعا که شاغل هستند و فرصتی برای بازدید ندارند، تنها راه پیش روی خریدار را پرداخت بیعانه بیان می‌کنند و به این ترتیب مبالغی را از افراد گرفته و دیگر پاسخ خریداران را نمی‌دهند.
وی درباره سرنوشت پول‌های واریزی به حساب‌های اعلام شده، بیان کرد: شیادان هیچ‌گاه از حساب‌های شخصی خود استفاده نمی‌کنند و معمولا با استفاده از کارت‌های اجاره‌ای که به نام دیگری است و آن را با مبلغ اندکی کرایه کرده‌اند، رد پای خود را در پرونده گم می‌کنند.
به گفته جهانشیری اجاره کارت‌های بانکی جرم محسوب می‌شود و اگر سوءاستفاده‌ای در این زمینه رخ دهد، صاحب حساب به عنوان مجرم احضار می‌شود.
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به آغاز تحقیقات گسترده برای شناسایی کلاهبرداران در این پرونده هشدار داد که مطمئن‌ترین راه خرید خانه پس از مراجعه به مشاورین املاک معتبر، انجام معامله در فضای حقیقی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->