امانی: اسرائیل به دنبال تجزیه ایران بود وحشت اسرائیلی‌ها از آزادی «مهم‌ترین زندانی جهان» وزیر جنگ اسبق اسرائیل: باید غزه را اشغال کنیم اعلام جدایی سرکنسول سوریه در دبی از دولت الجولانی حمایت السودانی از حل دیپلماتیک اختلافات میان ایران و آمریکا ترامپ به زلنسکی: یا شروط روسیه را بپذیر یا اوکراین نابود می‌شود نقض آتش بس در غزه با شهادت ۴۴ فلسطینی (۲۷ مهر ۱۴۰۴) درگیری رؤسای جمهور آمریکا و کلمبیا بالا گرفت واکنش بقائی به شکنجه شهروند سوئدی توسط نظامیان اسرائیلی نتانیاهو دستور جلوگیری از ورود کمک‌ها به غزه را داد ۲ نظامی صهیونیست در نوار غزه به هلاکت رسیدند (۲۷ مهر ۱۴۰۴) ترامپ: حذف تعرفه‌ها امنیت ملی آمریکا را به ‌خطرمی‌اندازد هیئت حماس برای پیگیری اجرای توافق آتش‌بس غزه به مصر می‌رود چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به حماس | ویتکاف: توافق فرونپاشد سردار رادان: خانواده‌های شهدا نماد ماندگاری فرهنگ ایثار و مقاومت هستند هماهنگی اسرائیل با آمریکا برای حمله به غزه حمله مرگبار آمریکا به یک قایق در کارائیب + فیلم ترامپ: حمله به تاسیسات اتمی ایران زمینه توافق صلح در غزه را فراهم کرد واکنش حماس به حملات اسرائیل به نوار غزه کنفرانس بین‌المللی بازسازی نوار غزه برگزار می‌شود گزارش عراقچی از اقدامات دستگاه دیپلماسی در خصوص مقابله با تحریم‌ها پزشکیان: هیچ موضوعی نباید بر معیشت مردم تقدم و ترجیح یابد آغاز حملات گسترده و سنگین اسرائیل به نوار غزه + فیلم (۲۷ مهر ۱۴۰۴) نتانیاهو برای بررسی اوضاع غزه جلسه امنیتی برگزار می‌کند افزایش ۳۴ درصدی بودجه دفاعی ترکیه | آنکارا به دنبال چیست؟ ثبت جنایتی جدید از رژیم صهیونیستی| سرقت اعضای بدن شهدای فلسطینی به دست جنایتکاران اسرائیلی حماس توسط وزیر جنگ اسرائیل تهدید شد
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->