واکنش ترکیه به توقیف کشتی مادلین توسط رژیم صهیونیستی رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان کشور: دورنگه‌داشتن خودتان و خانواده‌تان از عوامل فسادزا شرط اول مبارزه با فساد است فرمانده سابق نیروی دریایی رژیم صهیونیستی: توقیف کشتی مادلین یک شکست سیاسی و نظامی بود تجمع علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابل مقر حزب لیکود آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس در اتریش (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) اعتراضات آمریکا به شهر سانفرانسیسکو رسید آیا فرزند وزیر پیشنهادی اقتصاد دوتابعیتی است؟ + فیلم نام کشتی بشردوستانه مادلین از نام یک زن ماهی‌گیر فلسطینی گرفته شده است سند ۲۵ساله روسیه برای تبدیل‌شدن به قدرت برتر دریایی تصویب شد حزب شاس به انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی رأی می‌دهد سوءاستفاده تبلیغاتی صهیونیست‌ها از کودکان اسرائیلی برای توجیه وحشی‌گری در غزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد تیراندازی پلیس به خبرنگار استرالیایی در اعتراضات لس‌‎آنجلس + فیلم سخنگوی وزارت امور خارجه: فعلا خبری از دور جدید مذاکرات نیست | منع ورود ایرانی ها به آمریکا، نشانه روشن دیگری از عمق دشمنی دولت آمریکا با مردم ایران است (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) معاون سیاسی رئیس جمهور: ترامپ نظم پیشین و حتی قواعد بین‌المللی کلاسیک را زیر سؤال برد معاریو مدعی شد: توافق نظامی امنیتی جدید بین رژیم صهیونیستی و سوریه حماس: جامعه جهانی حمله به کشتی مادلین را محکوم کند رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران: نباید نگران مکانیسم ماشه باشیم شرط ترامپ برای سفر به اسرائیل صنعا: متعهد به ادامه عملیات علیه رژیم صهیونیستی هستیم ظریف: عدم شناخت متقابل ایران و غرب، مشکل اصلی روابط امروز است رئیس سازمان انرژی اتمی: مگر می‌شود کشوری بخواهد در زمینه هسته‌ای فعالیت کند، اما سوخت نداشته باشد؟ سخنگوی سازمان انرژی اتمی: ماجرای تورقوزآباد و ورامین خرابکاری بود حمله پهپادی اوکراین و تعطیلی فرودگاه‌های مسکو کشتی بشردوستانه مادلین، در نزدیکی غزه | اسرائیل آماده بازگرداندن سرنشینان دستور پزشکیان برای تجهیز سازمان محیط زیست به پهپاد و دوربین‌های جدید ایران به‌زودی به پیشنهاد آمریکا جواب مناسب خواهد داد دستگیری دو پسر حجت‌الاسلام صدیقی
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->