تحریم‌های یک‌جانبه و غیر قانونی آمریکا مصداق جنگ تمام عیار علیه ایرانیان است معاون وزیر خارجه از آخرین وضعیت لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور گزارش داد پزشکیان: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مجدد اجرا می‌شود وزیر اقتصاد: تفاهم با بانک مرکزی برای عملی‌شدن وعده کاهش زمان ترخیص کالا اجرایی خواهد شد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: قانون حذف ۴ صفر از پول ملی، حسابرسی و بودجه‌نویسی را تسهیل می‌کند تأکید سفیر آذربایجان در ایران، بر توسعه روابط میان تهران و باکو کلیات طرح اصلاح قانون مهریه تصویب شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) + فیلم عراقچی: در حال حاضر هیچ امکانی برای ازسرگیری مذاکرات با آمریکا وجود ندارد ایران و کنیا تفاهم‌نامه زیست‌محیطی امضا خواهند کرد وزیر میراث فرهنگی وارد ریاض شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) ۱۶۰ نفر از ۳۰۰ محکوم امنیتی کشور مشمول عفو معیاری شدند قالیباف: در اجرای کالابرگ به شیوه جدید، کاهش مشکل مسکن و ساماندهی درمان مردم در اولویت است احمد الشرع با هدف دیدار ترامپ وارد آمریکا شد عراقچی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پاکستانی، بر ضرورت ادامه گفت‌و‌گو‌ها با افغانستان برای کاهش تنش تأکید کرد اردوغان بلوکه کردن دارایی‌های الجولانی را لغو کرد اعتراض آلمانی‌ها به صادرات سلاح از این کشور به اراضی اشغالی مقام نیجریه ای: ترامپ باید به خاطر اظهاراتش درباره نیجریه عذرخواهی کند تقلای آمریکا برای تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر غزه اسرائیل به صحنه جنگ‌های خیابانی تبدیل شده است مخالفت کشور‌های عربی با بازسازی غزه با شرط و شروط آمریکا و اسرائیل اوکراین در خاموشی فرو رفت وقوع انفجار در حومه لاذقیه (۱۷ آبان ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: خراسان باید الگوی توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور باشد گزارشگر سازمان ملل: اگر می توانستم  طلسم کنم جلوی جنایات اسرائیل را می گرفتم تاکید مسکو بر همکاری‌های نظامی ـ سیاسی با پیونگ‌یانگ عراقچی: جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند واکنش حداقلی اتحادیه اروپا به حملات اسرائیل به لبنان
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->