ولایتی: شانگهای در آینده نقش اول را در تعیین سرنوشت جهان دارد | ترامپ مثل هیتلر عمل می‌کند دولت لبنان: طرح ارتش برای خلع سلاح حزب‌الله محرمانه است انفجار خونین یک خودرو در شهر حلب سوریه (۱۴ شهریور ۱۴۰۴) العربیه: طرح «انحصار سلاح در دست دولت لبنان» تصویب شده است حزب‌الله لبنان: حق استعفا از دولت یا اعتراض خیابانی را محفوظ می‌دانیم واکنش حماس به تهدید وزیر جنگ اسرائیل علیه نوار غزه جاسوسی آمریکا از رهبر کره‌شمالی شکست خورد بیش از ۷۰۰ هزار کودک در غزه از تحصیل محرومند ترامپ: هند و روسیه را به چین باخته‌ایم شهادت ۶۹ فلسطینی در شبانه‌روز گذشته | شمار شهدای غزه به ۶۴ هزار و ۳۰۰ نفر رسید (۱۴ شهریور ۱۴۰۴) وزیر لبنانی: طرح خلع سلاح آمریکایی است تکذیب یک نقل قول از معاون وزیر خارجه مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس اتمی از سر گرفته شد (۱۴ شهریور ۱۴۰۴) عراقچی: سوءتفاهم پیش‌آمده بین تهران و دوحه کاملا با سفر اخیر برطرف شد رایزنی تلفنی عراقچی با وزرای خارجه ۳ کشور عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل آیت‌الله علم‌الهدی:  هدف دشمن ایجاد تفرقه بین سنی و شیعه است کرملین: دور دوم مذاکرات پوتین و ترامپ امکان‌پذیر است پوتین: هر نیروی خارجی در اوکراین هدف مشروعی برای حمله خواهد بود موضوع الحاق کرانه باختری از دستور کار کابینه رژیم صهیونیستی خارج شد وال استریت ژورنال: هیئت ایرانی به وین سفر می‌کند (۱۴ شهریور ۱۴۰۴) جزئیاتی از دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با عراقچی (۱۴ شهریور ۱۴۰۴) آمریکا سه گروه حقوق بشری فلسطین را تحریم کرد سنگ‌اندازی آمریکا برای حضور هیأت ایرانی در سازمان ملل تنش نظامی آمریکا و ونزوئلا بالا گرفت (۱۴ شهریور ۱۴۰۴) ترامپ فرمان اجرایی تغییر نام وزارت دفاع آمریکا را صادر می‌کند ایروانی: باید با قاطعیت در برابر تمامی خطرات هسته‌ای ایستادگی کنیم ناو هواپیمابر آمریکایی در عمان پهلو گرفت (۱۴ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->