سفیر ایران در عربستان سعودی: اسرائیل دیگر مصونیتی ندارد ایروانی: بازرسان آژانس نمی‌توانند وارد تأسیسات هسته‌ای ایران شوند فرمانده جدید بخش عملیات ارتش اسرائیل: به اهدافمان در غزه نرسیدیم عراقچی حمله شیمیایی سردشت را مشابه تجاوز اخیر اسرائیل دانست | ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر صهیونیست‌های بی‌خانمان شده در قدس به جان هم افتادند تصویب کمیته شهدا و مجروحین جنگ ۱۲ روزه در هیات‌ دولت دستیار ویژه رئیس جمهور از مجروحان حمله رژیم صهیونیستی عیادت کرد بیانیه وزارت خارجه ایران در پاسخ به یاوه‌گویی ترامپ (۸ تیر ۱۴۰۴) وزارت امور خارجه: مواضع آرژانتین و پاراگوئه علیه ایران را نفرت انگیز و شرم آور می‌دانیم ناگفته‌های علی لاریجانی از ۱۲ روز نبرد تحمیلی با رژیم صهیونیستی + فیلم اعتراض شدیداللحن ایران به سازمان ملل درباره حمله عامدانه رژیم صهیونیستی به کادر درمانی کشورمان دومین فتوای محاربه برای تهدید‌کنندگان و متعرضان به مرجعیت و رهبر معظم انقلاب صادر شد پزشکیان: آماده‌ایم فصل نوینی را در روابط با همسایگان در حوزه خلیج فارس آغاز کنیم ایران در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به زندان اوین شد علت انفجار در پالایشگاه تبریز چیست؟ (۸ تیر ۱۴۰۴) ترامپ: غنی‌سازی واژه بدی است! اولیانوف: آمریکا و اسرائیل هیچ مدرکی درباره ادعا‌های ضدایرانی خود ندارند یک نظامی صهیونیست در غزه با حمله مقاومت به ماشین جنگی اشغالگران به هلاکت رسید لغو جلسه محاکمه هفته بعد نتانیاهو (۸ تیر ۱۴۰۴) تخت‌روانچی ادعا‌ها درباره برگزاری مذاکرات با آمریکا را رد کرد آیت‌الله علم‌الهدی: جایگاه احزاب در جامعه ولایی، نقش آفرینی در مدیریت است | تصمیم‌گیری قاطع و مدیریت رهبری، دشمن را غافلگیر کرد امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی کیست؟ حذف وثیقه خروج از کشور مشمولان برای زیارت عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر ۱۴۰۴ جزئیات طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری‌کنندگان با رژیم صهیونیستی و دول متخاصم ادعای رسانه صهیونیستی: ایران قصد حذف وزیر جنگ اسرائیل را داشت وزیر خارجه آلمان علت حمایت کشورش از تجاوز به ایران را توجیه کرد تعداد شهدای نیروی دریایی ارتش درپی حمله رژیم صهیونیستی به ۴ تن رسید
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->