آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

«اکسیژن» هست، اما کم و گران!

  • کد خبر: ۳۲۹۶۳
  • ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
«اکسیژن» هست، اما کم و گران!
در روز‌های اوج شیوع کرونا، مشاهدات نشان از کمبود و قیمت نجومی کپسول اکسیژن در بازار حکایت دارد.
امیررضا وثوقی/ شهرآرانیوز - ۷ روز پیش حمیدرضا رحیمی، رئیس کارگروه اطلاع رسانی بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به روند رو به افزایش ابتلا به کرونا در مشهد، از مراجعه روزانه حدود ۴۰۰ بیمار کرونایی به اورژانس بیمارستان‌های مشهد و همچنین حدود ۵۰۰ بیمار مشکوک به این ویروس برای انجام تست به آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا خبر داد.
دو روز پس از اظهار نظر او در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علی‌اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کرونا در این دانشگاه نیز آمار روزانه تعداد بستری شدگان براثر کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر اعلام کرد.
براساس این داده‌ها و با یک حساب سرانگشتی ساده، روزانه حداقل حدود ۲۵۰ نفر از مبتلایان به کرونا در مشهد در بیمارستان بستری نمی‌شوند، بلکه در منزل قرنطینه می‌شوند تا با مراقبت‌های خانگی، روند درمان خود را طی کنند. از آنجاکه یکی از مشکلات شایع بیماران کرونایی، مشکل تنفسی بوده و در روند درمان آن‌ها وجود کپسول اکسیژن و دستگاه‌های اکسیژن ساز الزامی است، افزایش نگران کننده آمار بیماران کرونایی مشهد در روز‌های اخیر، تأثیر بسزایی بر قیمت و کمبود دستگاه‌های تأمین کننده اکسیژن گذاشته است؛ تأثیری که نابسامانی این روز‌های بازار ارز به شکل ویژه‌ای آن را تشدید کرده است.
در وضعیت فعلی، کمبود کپسول در بازار، بر افزایش استرس‎ها و نگرانی‌های طبیعی بیماران کرونایی و خانواده آن‌ها افزوده است؛ حل این مشکل علاوه براینکه نظارت دقیق بر بازار توزیع و عرضه کپسول اکسیژن را می‌طلبد، نیازمند مساعدت‌های دولتی برای واردات این محصول درمانی با ارز دولتی است.
برای بررسی بیشتر میزان این کمبود، به خیابان چمران، مرکز اصلی پخش تجهیزات پزشکی در مشهد، می‌زنیم.
 

وفور همه اقلام درمانی به جز کپسول اکسیژن

از ابتدا تا انتهای خیابان چمران، فروشگاهی را بدون پرسش باقی نگذاشته ایم. با اینکه در فروشگاه‌های ارائه تجهیزات پزشکی، ماسک، شیلد، مواد ضدعفونی کننده و لباس ایزوله به وفور یافت می‌شود، در پاسخ به این سؤال که کپسول «اکسیژن دارید؟» دست رد به سینه مان می‌زنند. با این حال برخی از فروشگاه‌ها ما را به مغازه‌ای در انتهای خیابان چمران ارجاع می‌دهند، که تردد افراد کپسول به دست در آنجا فراوان است.
مسئول فروشگاه، قیمت کپسول اکسیژن را از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: فعلا بیشتر اکسیژن ۱۰ لیتری برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود و قیمتش هم یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.
او در پاسخ به این سؤالات که کاربرد این کپسول‌ها برای چه مدت است و آیا کپسول اکسیژن اجاره‌ای هم در بازار موجود است، می‌گوید: این کپسول‌ها هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار باید شارژ شود و اکنون هم کپسول برای کرایه نداریم، اما اگر دستگاه اکسیژن ساز کرایه کنید، به نفعتان است؛ قیمت این دستگاه‌ها برای خرید بیشتر از ۸ میلیون تومان است، اما کرایه آن بسته به کشور تولید کننده اش از روزی ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان
است.

فراوانی کپسول و کمبود اکسیژن ساز در دیوار

وضعیت در سایت دیوار با آنچه در کف بازار دیده ایم کمی متفاوت است؛ با جست و جوی کلمه «کپسول اکسیژن» به موارد زیادی برای ارائه کپسول اکسیژن برخورد می‌کنیم. صاحبان برخی از آگهی‌ها کلی فروشان این دستگاه هستند و برخی دیگر، افرادی که در گذشته کپسول خریده اند و حالا با داغ شدن بازار، می‌خواهند این محصول را به قیمت مناسبی به فروش برسانند.
یکی از فروشندگان کلی این کپسول‌ها قیمت خرید ۵۰ عدد کپسول ۱۰ لیتری را یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: کپسول‌های ما ساخت چین ا ست. ما همه کپسول‌های خود را تست می‌کنیم و تحویل مشتری می‌دهیم. برخی افراد از این شرایط استفاده می‌کنند و کپسول ایرانی تولید می‌کنند، اما متأسفانه، چون نظارتی بر تولید نیست، بعضا اجناس نامناسبی تولید و راهی بازار می‌شود.
اما اوضاع دستگاه‌های اکسیژن ساز متفاوت است؛ تعداد این دستگاه‎‌ها نسبت به کپسول اکسیژن در سایت دیوار بسیار کمتر است و قیمت آن برای فروش به طورمیانگین از ۶.۵ میلیون تومان تا ۱۳ میلیون تومان برای خرده فروشی است.
یکی از کرایه دهندگان دستگاه اکسیژن در دیوار به شهرآرا می‌گوید: اجاره دستگاه استرالیایی روزی ۵۰ هزارتومان و دستگاه چینی ۳۰ هزار تومان است؛ اگر خواستید باید ۳۰ میلیون تومان وثیقه بگذارید.
 

جهش دلار و قیمت میلیونی کپسول اکسیژن

از رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی مشهد هم سراغ می‌گیریم. مرتضی مقدم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه «کپسول ایرانی نداریم و بیشتر این کپسول‌ها چینی است»، می‌گوید: این کپسول‌ها در گذشته با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد، اما اکنون ارز نیمایی برای واردات این کالا پرداخت نمی‌شود و واردکنندگان مجبورند با دلار ۲۰ هزار تومان کپسول را از دیگر کشور‌ها وارد کنند.
او می‌افزاید: همین موضوع باعث شده است قیمت کپسول ۱۰ لیتری که پیش از این ۲۰۰ هزارتومان بود، حالا به بیش از یک میلیون تومان برسد. مقدم در واکنش به قیمت کپسول اکسیژن در بازار تأکید می‌کند: قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان برای کپسول ۱۰ لیتری زیاد است. با توجه به افزایش قیمت دلار، رقم حدود یک میلیون تومان برای این حجم کپسول منطقی است؛ بنابراین در روز‌های آینده، این افزایش قیمت را بررسی خواهیمکرد. وی درباره هزینه شارژ کپسول گفت: هزینه شارژ کپسول ۱۰ لیتری حدود ۶ هزار تومان و برای کپسول ۲۰ لیتری حدود ۱۲ هزارتومان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->