حوادث رانندگی؛ عامل اصلی مرگ‌های غیر طبیعی در کشور ۲۱کشته و ۲۶ مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا در استان فارس (۲۸ تیر ۱۴۰۴) مسافت و زمان سفر از مرز‌های ایران به نجف و کربلا حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از فردا (یکشنبه، ۲۹ تیر ۱۴۰۴) واریز می‌شود آتش سوزی پالایشگاه آبادان مهار شد | نشت پمپ علت وقوع این حادثه بود (۲۸ تیر ۱۴۰۴) وقوع آتش سوزی در واحد ۷۰ پالایشگاه آبادان | عملیات اطفا در حال انجام است + فیلم (۲۸ تیر ۱۴۰۴) برگزاری رایگان کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان دهک‌های پایین در روستاها صدور سند تک‌برگ کاروانسرای مشهد میقان (۲۸ تیر ۱۴۰۴) آخرین اخبار از پرونده قتل «امیرمحمد خالقی» فرصت‌های اقتصادی حاصل از میوه‌های فصلی | فکر زمستون تو جیک جیک تابستون چرا نسل زِد (Z) علاقه‌ای به سلام‌کردن موقع شروع صحبت با تلفن ندارند؟ کاهش چشمگیر خطر ابتلا به آلزایمر با مصرف منظم گردو هشدار وزارت بهداشت درباره پشه آئدس دستورالعمل نظارت بهداشت محیط در محرم و صفر ۱۴۰۴ ابلاغ شد هشدار به مراکز همسریابی: در صورت ورود به حیطه صیغه‌یابی و چندهمسری، مجوزتان باطل می‌شود تاکسی حرارتی! جاعل و کلاهبردار ۱۱ هزار میلیارد ریالی به کشور برگردانده شد صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی طوفان گردوخاک (۲۸ تیر ۱۴۰۴) ۸ فوتی و ۱۵ مصدوم در واژگونی اتوبوس در محور فیروزآباد – کوار (۲۸ تیر ۱۴۰۴) وزیر علوم خبر داد: شهادت ۲۰ استاد و دانشجو در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد: تهیه دستورالعمل برای مصدومان احتمالی هسته‌ای | شهادت ۱۰۶۰ غیرنظامی در جنگ ۱۲ روزه وظیفه نظارتی مدیران بر دوره‌های توانمندسازی معلمان از مهر ۱۴۰۴ تکیه دوره‌های توانمندسازی معلمان بر ۳ محور اساسی مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی خبر داد: برقراری پرواز فوق‌العاده ویژه زائران حسینی در مسیر‌های نجف و بغداد جزئیات دوره توانمندسازی معلمان اعلام شد گزینش داوطلبان دانشگاه فرهنگیان در چه مرحله‌ای است؟ (۲۸ تیر ۱۴۰۴) درخواست رئیس پلیس راهور از مردم درخصوص معرفی امدادخودرو‌های متخلف اقشار متوسط دیگر توان سفر رفتن ندارند!
سرخط خبرها

پویش ۲۵درجه، تمرین مسئولیت‌پذیری اجتماعی است

  • کد خبر: ۳۳۱۹۲۶
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۹
پویش ۲۵درجه، تمرین مسئولیت‌پذیری اجتماعی است
عضو پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، پویش «۲۵ درجه» را یک عامل مؤثر برای تغییر فرهنگ «حق مصرف بی‌حد» به «مسئولیت در مصرف» دانست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طاهره رستمی درباره بحران انرژی در ایران از نگاه جامعه‌شناختی اظهارکرد: بحران انرژی در ایران فقط یک مسأله فنی یا زیرساختی نیست. این بحران به‌طور عمده ریشه در نابرابری‌ها و ناهماهنگی‌های فرهنگی در الگو‌های مصرف دارد. ذهنیت عمومی که انرژی را نامحدود و ارزان می‌داند، محصول سال‌ها غفلت از آموزش‌های فرهنگی است. اصلاح این نگرش باید در اولویت قرار گیرد چراکه حتی با پیشرفت‌های فنی و توسعه زیرساخت‌ها، اگر این ذهنیت تغییر نکند، بحران انرژی همچنان ادامه خواهد یافت.

این عضو پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی درباره پویش «۲۵ درجه» گفت: پویش «۲۵ درجه» یک حرکت فرهنگی است که می‌خواهد رابطه انسان با منابع طبیعی و مفهوم مصرف را بازتعریف کند. این پویش نه‌فقط به دنبال کاهش مصرف انرژی است بلکه در تلاش است تا رفتار‌های مردم را تغییر دهد و آنها را به سمت «مصرف مسئولانه» سوق دهد. آنچه این پویش را متمایز می‌کند، این است که بر اساس گفت‌و‌گو، آگاهی‌بخشی و مسئولیت جمعی شکل گرفته و نه اجبار. این رویکرد فرهنگی، تنها راهی است که می‌تواند موجب تغییرات واقعی و پایدار در رفتار جامعه شود.

وی درباره اقدامات ضروری به منظور فرهنگ‌سازی در این حوزه اظهارکرد: فرهنگ‌سازی در این حوزه نیازمند هم‌افزایی سه عامل اساسی است. اول، روایت‌سازی در رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که به جای صرف استفاده از آمار، تجربیات و داستان‌های موفق مردم را به نمایش بگذارد. دوم، آموزش‌های رسمی و غیررسمی باید در همه سطوح، از مدرسه تا خانواده، به مردم اهمیت مصرف آگاهانه را منتقل کند. سوم ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت عملی مردم در طرح‌هایی که نتایج ملموسی دارند، بسیار مهم است. وقتی مردم نتایج مستقیم مشارکت خود را مشاهده کنند، انگیزه بیشتری برای ادامه این روند خواهند داشت.

این جامعه‌شناس در پاسخ به این پرسش که آیا پویش «۲۵ درجه» می‌تواند به تغییرات فرهنگی پایدار منجر شود یا اینکه فقط اقدامی موقت است؟ گفت: پویش «۲۵ درجه» اگر به‌درستی حمایت شود و استمرار یابد، می‌تواند به یک تغییر فرهنگی پایدار تبدیل شود. این پویش در واقع یک تمرین است برای بازتعریف مصرف، رفاه و مسئولیت اجتماعی. به‌طور خاص این حرکت می‌تواند فرهنگ «حق مصرف بی‌حد» را به «مسئولیت در مصرف» تغییر دهد و این تغییر به یک فرهنگ اجتماعی جدید تبدیل شود که در آن همه مردم به‌طور جمعی به تأثیر رفتار خود بر منابع عمومی توجه کنند.

وی درباره نقش نهاد‌های اجتماعی مختلف مانند خانواده‌ها، مدارس و رسانه‌ها در این فرایند اظهار کرد: بدون مشارکت فعال نهاد‌های اجتماعی، تحول فرهنگی امکان‌پذیر نیست. خانواده‌ها نخستین مکان آموزش ارزش‌ها هستند. اگر کودکان از همان ابتدا بیاموزند که مصرف بیش از حد همیشه بهترین انتخاب نیست، این آگاهی به بخشی از هویت آنها تبدیل خواهد شد. مدارس نیز باید به‌طور جدی آموزش‌های مرتبط با سبک زندگی پایدار را در برنامه درسی خود بگنجانند. رسانه‌ها نیز باید درجهت تقویت روحیه جمعی، تصویر واقع‌گرایانه‌ای از بحران انرژی و ظرفیت‌های جامعه برای مقابله با آن ارائه دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->