حل معمای قتل هولناک سالارآباد پس از ۶ سال در مشهد | اعترافات هولناک قاتل آپاچی‌سوار زلزله استان گلستان را لرزاند (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) جان‌باختن سه دانش‌آموز تهرانی در اردوی سواحل رامسر + جزئیات آیا نگهداری از سگ برای همه خانواده‌های دارای اوتیسم مناسب است؟ قانون به‌کارگیری سلاح توسط محیط‌بان‌ها در مجلس بررسی می‌شود قطار‌های اربعین در آستانه تکمیل ظرفیت | فروش بلیت به ۷۰ درصد رسید (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) وضعیت قرمز خون در خراسان رضوی کاهش ۴۲ درصدی ورودی آب به سد‌های کشور و بحران واقعی کم‌آبی در کمین کلانشهر‌ها ۱۵ مصدوم و فوتی در سانحه رانندگی حامل زائران ایرنی در عراق + اسامی مصدومان (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۴) | وزش باد پدیده جوی غالب در استان تا پایان هفته آینده حمله به دادستان رفسنجان با سلاح سرد+ جزئیات (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) تردد دریایی زائران اربعین از بندر خرمشهر به بصره آغاز شد (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) زلزله ۳.۲ ریشتری تهران را لرزاند (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) توده هوای گرم در کشور تا ۵ روز آینده ماندگار است (۱۰ مرداد ۱۴۰۴) ویدیو | سخنگوی آموزش‌و‌پرورش: مشخص نیست سال آینده آزمون استخدامی داریم یا نه تحصیل ۴۵هزار دانشجوی ایرانی در خارج از ایران مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: تناسبی بین حقوق بازنشستگان و تورم وجود ندارد از فرصت طلایی اهدای پلاسمای خون غافل نشوید | مایعی هم‌سنگ خون برگزاری آزمون برای نزدیک به ۶۰۰هزار متقاضی استخدام در آموزش و پرورش ۲۳ مجروح در حادثه‌ای در یک شهربازی عربستان سعودی + فیلم علت مشاهده دود در محدوده بیمارستان قائم(عج) مشهد چه بود؟ + فیلم (۹ مرداد ۱۴۰۴) تخفیف ۸۰ درصدی هتل‌ها در جشنواره تابستانی کیش ویدیو | رکورد گرمای هوا در مرداد شکسته شد ویدیو | سرقت مسلحانه از مغازه سکه و طلای خیابان ولی‌عصر(عج) تهران تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در بیمارستان بستری شد حریق یک اتوبوس در محور سمنان-مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۴) راهنمای سلامت در سفر‌های تابستانی چطور از دیابت نوع ۲ پیشگیری کنیم؟
سرخط خبرها

علائم اختلالات یادگیری در کودکان کدام‌اند؟

  • کد خبر: ۳۳۲۳۴۳
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
علائم اختلالات یادگیری در کودکان کدام‌اند؟
رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال با اشاره به علائم رایج اختلالات یادگیری در کودکان گفت: اختلالات یادگیری ممکن است در نوزادان نارس و کم‌وزن و کودکانی که از مادران با بارداری پرخطر متولد شده‌اند، شیوع بیشتری داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، فرین سلیمانی، درباره علائم اختلالات یادگیری اظهار کرد: اختلالات یادگیری یکی از مشکلاتی است که معمولاً پس از ورود کودک به دبستان خود را نشان می‌دهد، زیرا ممکن است کودک با مشکلاتی در خواندن، نوشتن یا ریاضیات مواجه شود. از همین رو، این اختلالات اغلب با برچسب‌هایی مانند «اختلال در خواندن»، «اختلال در نوشتن» یا «اختلال در ریاضیات» شناخته می‌شوند. با این حال، در دوران پیش‌دبستانی معمولاً علائم آشکاری از این اختلالات دیده نمی‌شود، گرچه والدین و مربیان در دوره مهدکودک ممکن است متوجه تفاوت‌هایی میان کودک و همسالانش شوند.

وی همچنین افزود: شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بین ۵ تا ۶ درصد است و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است. اختلالات یادگیری یکی از چالش‌های عمده در نظام‌های آموزشی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر توانمندی‌های تحصیلی و اجتماعی کودکان و نوجوانان بگذارد. اختلال یادگیری به ناتوانی‌هایی اطلاق می‌شود که فرد، علی‌رغم بهره هوشی عادی، در کسب برخی از مهارت‌های مورد انتظار مانند خواندن، نوشتن، تکلم یا استدلال در ریاضیات، در مقایسه با کودکان هم‌سن خود عملکرد متفاوتی دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، کودکان دچار اختلالات یادگیری دارای ضریب هوشی بهنجار و رفتار و ظاهری طبیعی هستند، اما از نظر مهارت‌های خواندن، نوشتن و ریاضی، علیرغم بهره‌مندی از امکانات تحصیلی مناسب، با مشکل مواجه‌اند.

اگرچه این اختلالات معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند، اما در بسیاری از موارد، کمبود آگاهی و شناسایی دیرهنگام می‌تواند اثرات منفی در زندگی تحصیلی و حرفه‌ای فرد به‌جای بگذارد. از همین رو، تشخیص به‌موقع و ارائه حمایت‌های آموزشی و توانبخشی مناسب برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات یادگیری، از ارکان اصلی بهبود وضعیت آنها و ارتقای کیفیت آموزشی جامعه به‌شمار می‌رود.

سلیمانی افزود: اگر کودک از مادری متولد شده باشد که سابقه بارداری پرخطر داشته است، احتمال بروز اختلالات یادگیری در او بیشتر است. همچنین کودکانی که نارس به دنیا آمده‌اند، یا نوزادانی که به‌مدت طولانی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) بستری بوده‌اند، یا هنگام تولد وزن پایینی داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

سلیمانی ادامه داد: یکی از علائمی که ممکن است در این کودکان دیده شود، وجود اختلالات پردازش حسی است؛ به‌عنوان‌مثال، حساسیت بیش‌ازحد به لمس یا کاهش حساسیت نسبت به درد. با این حال، تا زمانی که کودک وارد مدرسه نشود، نمی‌توان صرفاً بر اساس این علائم، تشخیص قطعی در مورد اختلالات یادگیری داد.

رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال درباره میزان موفقیت درمان اختلالات یادگیری بیان کرد: این اختلالات در قالب یک طیف تعریف می‌شوند؛ به این معنا که با مداخله به‌موقع و توانبخشی مناسب می‌توان شدت آنها را کاهش داد. برای مثال، میزان اختلال در یادگیری را می‌توان از حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد. هرچه تشخیص زودتر انجام شود و مداخلات دقیق‌تر و کامل‌تر باشند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. درمان این اختلالات در مراکز و مؤسسات توانبخشی کشور انجام می‌شود.

وی درباره اقداماتی که در کشور برای شناسایی اختلالات یادگیری انجام می‌شود نیز گفت: در کشور ما، غربالگری‌های رایگان در شبکه بهداشت و درمان برای تشخیص اختلالات یادگیری در دوران پیش‌دبستانی و پیش از ثبت‌نام در کلاس اول ابتدایی انجام می‌شود. با این حال، متخصصان بر این باورند که می‌توان غربالگری‌های دقیق‌تری را برای شناسایی بهتر و زودتر این اختلالات در سنین پایین‌تر طراحی و اجرا کرد، که این امر می‌تواند به بهبود وضعیت این کودکان کمک شایانی کند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->