برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

فلسفه کرونا در کتاب «عالمگیر»

  • کد خبر: ۳۴۱۶۵
  • ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
فلسفه کرونا در کتاب «عالمگیر»
کتاب «عالمگیر» نوشته اسلاوی ژيژک اتفاق مهمی در دنیای کتاب‌های فلسفه محسوب می‌شود. این کتاب که به مهم‌ترین دغدغه این روزهای بشر یعنی بیماری «کرونا» پرداخته است، با ترجمه هوشمند دهقان از اوایل خردادماه در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور منتشر می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، آدم‌هایی که فلسفه می‌دانند، نگاه دیگری به زندگی روزمره دارند و آن‌هایی که فلسفه می‌خوانند، شاید به‌دنبال راهی هستند برای رهایی از تعلقات عالم. در این میان فلسفه مدرن طرف‌داران بسیار زیادی دارد، زیرا در کنار مسائل پیچیده فلسفی بشر، به مسائل ریز و جزئی زندگی هم می‌پردازد. شاید به همین دلیل است که انتشار کتاب «عالمگیر» نوشته اسلاوی ژیژک اتفاق مهمی در دنیای کتاب‌های فلسفه محسوب می‌شود. کتابی که به مهم‌ترین دغدغه این روز‌های بشر یعنی بیماری «کرونا» پرداخته و خواسته است بگوید چگونه کووید۱۹ دنیا را تکان می‌دهد.
 

اثری مهم از جنجالی‌ترین فیلسوف معاصر

اسلاوی ژیژک در حقیقت از جنجالی‌ترین فیلسوفان و نظریه پردازان معاصر است که در زمینه‌های مختلفی از جمله فلسفه، جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی صاحب‌نظر است. او همچنین بر سینما، موسیقی، تاریخ، فلسفه و روان‌پزشکی نیز تسلط دارد و همین ویژگی‌ها او را به یکی از پرکارترین نظریه‌پردازان معاصر تبدیل کرده است. او در ۲۰ سال گذشته در بیش از ۴۰۰ کنفرانس بین‌المللی در حوزه فلسفه و جامعه‌شناسی در سراسر جهان شرکت و بیش از ۳۰ عنوان کتاب منتشر کرده است.
 

گفتار‌هایی از تارانتینو و هگل تا معاون وزیر بهداشت ایران

در این کتاب ژیژک با شور و شوق همیشگی‌اش به استفاده از تمثیل‌های موجود در فرهنگ عامه، صفحات این کتاب را با گفتار‌هایی از کوئنتین تارانتینو، هربرت جورج ولز، هگل و مارکس می‌آراید و تصویری جذاب از بحران کرونا را ایجاد می‌کند.

شاید جالب باشد بدانید این فیلسوف سرشناس در فصل چهارم کتابش گریزی هم به ایران می‌زند. او از قول دکتر ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، نقل می‌کند که ویروس کرونا، ویروس دمکراتی است، فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد.
او معتقد است که در برابر این ویروس، همگی در یک قایق نشسته‌ایم.


در حقیقت ژیژک در این کتاب می‌کوشد با نگاه همیشه نقادانه‌اش تأثیرات کرونا بر دنیا را بدون هیچ تعارفی با دسته‌بندی‌های سیاسی واشکافی کند و البته پس از آن راهکار منحصر‌به‌فرد خود را ارائه دهد.
 

انتقاد به پوتین و ترامپ

ژیژک در این کتاب در کنار ترامپ، پوتین و اردوغان را هم از انتقاد‌های خود بی‌نصیب نمی‌گذارد. او با نقل‌قول‌هایش از کتاب مقدس، تاریخ ادبیات و آنچه در گستره وسیعی از جغرافیای جهان از ایران تا ایتالیا می‌گذرد و مواجهه‌اش با منتقدان مطالعه این کتاب را برای مخاطب تجربه‌ای آشنا، اما غریب ساخته است.
 

زبان ساده و روان کتاب

در پایان می‌توان گفت از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب زبان ساده و روان آن است که سبب می‌شود مخاطبان بدون نگرانی از سخت و پیچیده بودن مباحث فلسفی، بتوانند آن را مطالعه کنند.
انتشارات «صدای معاصر» کتاب «عالمگیر» را در ۹۶ صفحه و با بهای ۲۰ هزار تومان چاپ کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->