قیمت امروز خودروهای داخلی و مونتاژی (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | حاشیه سود ۵۰۰ میلیون تومانی در بازار خودرو یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۴ برای دهک‌های اول تا سوم چه زمانی واریز می‌شود؟ آخرین وضعیت مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های ۴ تا ۷ | خانوار‌ها همچنان در انتظارند (۲۳ تیرماه ۱۴۰۴) تعداد قطار‌های اربعین از مشهد به مرز‌های غربی افزایش می‌یابد بررسی قیمت امروز موبایل در مشهد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ چند؟ قیمت دینار عراق رشد کرد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) + جدول لیست کامل نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین ۱۴۰۴ منتشر شد + جدول قیمت‌ها قبض‌های برق اصلاح می‌شود افت تولید فولاد و خودرو و جهش تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ هشدار‌های مهم در خصوص تراکنش‌های سامانه‌های پایا، ساتنا و پل بورس برای سومین روز متوالی مثبت شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ تیر ۱۴۰۴) هشدار به خریداران طلای آنلاین: طلا‌های تقلبی در کمین شما هستند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم بازنگری در قیمت‌گذاری دستوری و تقویت نظارت اتحادیه‌ها در استان شرایط فروش فوق‌العاده ۶ محصول ایران خودرو ویژه منتخبین ششمین دوره ثبت‌نام اعلام شد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) صعود طلای جهانی به اوج سه هفته‌ای در پی تهدید تعرفه‌ای ترامپ (۲۳ تیرماه ۱۴۰۴) کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی وقت خرید ملک است | کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن یک تصور غیرواقعی است! طلا و سکه در مشهد گران شد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) جهش قیمت در بازار ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | دلار از مرز ۸۹ هزار تومان عبور کرد واردات موز به شرط صادرات سیب + جزئیات صادرات لبنیات ۳۰ درصد افزایش یافت بررسی قیمت جهانی نفت (۲۳ تیر ۱۴۰۴) تعدیل قیمت‌ها در بازار مسکن با کاهش تقاضا قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | خربزه از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فرار مالیاتی ۱۲۷ شخص حقیقی و حقوقی به مبلغ ۱۰۶ همت در خراسان رضوی کشف و شناسایی شد بررسی وضعیت بازار حبوبات در مشهد و خراسان رضوی | آش گرانی برای نخود و لوبیا وزیر جهاد کشاورزی: هدف‌گذاری برای خودکفایی در گوشت قرمز تا پایان دولت نرخ بلیت اتوبوس اربعین ۱۴۰۴ از تهران به مرز‌های غربی اعلام شد بیت‌کوین از ۱۲۰ هزار دلار عبور کرد! (۲۳ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۴۴۹۰۸
  • ۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸
کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی
در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

اما واقعیت این است که بدون یک استراتژی جامع و مدون که همه ظرفیت‌ها و چالش‌ها را در بستر زمانی و مکانی لحاظ کند، این فرصت طلایی به تهدیدی برای هدررفت منابع بدل خواهد شد. نگاهی به رویکرد‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های کلان ما، به‌ویژه در حوزه اسناد بالادستی نظیر برنامه هفتم توسعه، بیش از آنکه ناظر بر مطالعات دقیق و سیاست‌گذاری علمی باشد، به غلبه کلی‌نگری و فقدان نقشه راه عملیاتی گرفتار آمده است. 

این اتفاق به ویژه در حوزه کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب که خراسان رضوی و مشهد یکی از شاهراه‌های اصلی آن هستند، نمود بارزتری دارد. خراسان رضوی و پایانه‌های مرزی آن از جمله دوغارون، لطف‌آباد و سرخس، نه‌تنها معبر اصلی تعاملات تجاری کشور با آسیای میانه و افغانستان به شمار می‌روند، بلکه با توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و تقویت مراکز تجمع بار، می‌توانند هم‌افزایی محسوسی در جذب ترافیک ترانزیتی و کاهش هزینه‌های عملیاتی حمل‌ونقل رقم بزنند.

مشهد نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی، زیارتی و بازرگانی کشور، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب ترانزیتی شرق ایران را داراست؛ ظرفیتی که متأسفانه به دلیل نبود راهبرد مدون و چالش‌های متعدد همچون بروکراسی زائد، هم‌پوشانی نهاد‌ها و فقدان همکاری مؤثر بخش‌های دولتی و خصوصی، تاکنون به بار ننشسته است. 

در عرف جهانی، کشور‌هایی که در ترانزیت موفق بوده‌اند، سه رکن اساسی را محور راهبرد خود قرار داده‌اند: ساختار هماهنگ و استاندارد، حمل‌ونقل چندوجهی مقتدر و قابل اعتماد و در نهایت زنجیره تأمین کارآمد با مشارکت فعال بخش خصوصی. اما در ایران، بسیاری از تصمیمات مربوط به مرزها، گمرکات و حمل‌ونقل، عملا به جای هم‌افزایی، منجر به تعارض و اصطکاک نهادی گردیده است؛ موضوعی که به ویژه در پایانه‌های مرزی خراسان رضوی نمود بیشتری دارد و بعضا باعث از دست رفتن فرصت‌ها در رقابت با مسیر‌های جایگزین مثل کریدور‌های قفقاز و آسیای میانه می‌شود. 

تحریم‌ها و محدودیت‌های دسترسی به خدمات مالی و بیمه‌ای نیز مزید بر علت شده تا مسیر توسعه کریدور‌های ترانزیتی شرق کشور پیچیده‌تر گردد و این موضوع نقش مدیریت ریسک، تنوع‌بخشی به شرکای خارجی و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های نوین را دوچندان مهم می‌سازد. امروز اگر بخواهیم مشهد و خراسان رضوی را به بازیگران اصلی تحولات آینده حمل‌ونقل منطقه بدل کنیم نباید، از کلی‌نگری و حرکت به سوی برنامه‌های عملیاتی، تخصص‌محور و مبتنی بر مشارکت واقعی همه ذی‌نفعان غافل شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->