سود میلیاردی از قاچاق حشرات! افزایش ۳۰درصدی صادرات پسته خراسان رضوی بیست‌ونهمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد آغاز شد + فیلم (۸ آبان ۱۴۰۴) بیش از ۵۷ درصد، سهم محصولات غیرنفتی از سبد صادرات سال گذشته | ۸۰ درصد از خط تولید ال۹۰، ایرانی است فروشندگان کالا‌های مرتبط با هالووین، زیر ذره‌بین بازرسی فرمان بازار خودرو به سمت کاهش قیمت چرخید؟ | بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۸ آبان ۱۴۰۴) گل زعفران امروز چقدر قیمت دارد؟ (۸ آبان ۱۴۰۴) | بازار در فاز تعادل و انتظار خریداران سکه‌های پیش‌خرید بخوانند پلمب کافی‌شاپ و کافه‌قلیان متخلف در مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) جزئیات اولین حراج طلای مرکز مبادله در آبان ۱۴۰۴ | فرصت واریز وجه‌الضمان تا ۱۰ آبان‌ماه است سقوط ۲۰۰۰ دلاری قیمت بیت‌کوین (۸ آبان ۱۴۰۴) موبایل ارزان شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | توصیه مهم به خریداران مناسب‌ترین روش عرضه خودرو چیست؟ استاندار خراسان رضوی: تسهیلگری، شرط موفقیت بخش خصوصی | استاندارد، راه اعتماد مردم به تولیدات داخلی است دلار در کانال ۱۰۷ هزار تومان در مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴)‌ آموزش و هوشمندسازی نقش محوری در تحقق عدالت مالیاتی دارند قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته در مشهد چند؟ | سکه گران شد (۸ آبان ۱۴۰۴) روش های تمیز کردن کوله پشتی برای داشتن کوله ای درخشان! نرخ طلای جهانی اعلام شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | لبخند دوباره اونس به صعود آیین تجلیل از واحد‌های نمونه استاندارد خراسان رضوی برگزار شد | نظارت بر تولید و صادرات، تسهیل و تسریع می‌شود+ فیلم دو سناریوی بورس پس از صعود به کانال جدید (۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد اعلام شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | قیمت صیفی‌جات چقدر است؟ قیمت امروز دینار عراق، ریال سعودی و درهم امارات در مشهد چند؟  میلیون‌ها دلار تتر ایرانی مسدود شد (۸ آبان ۱۴۰۴) رفیق بازی در بازار برنج فعالان اقتصادی، سیاست های ارزی را عامل اتلاف منابع کشور می‌دانند | ارز رانتی پای بابک زنجانی هم به ماجرای بانک آینده و علی انصاری باز شد شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور
سرخط خبرها

کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۴۴۹۰۸
  • ۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸
کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی
در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

اما واقعیت این است که بدون یک استراتژی جامع و مدون که همه ظرفیت‌ها و چالش‌ها را در بستر زمانی و مکانی لحاظ کند، این فرصت طلایی به تهدیدی برای هدررفت منابع بدل خواهد شد. نگاهی به رویکرد‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های کلان ما، به‌ویژه در حوزه اسناد بالادستی نظیر برنامه هفتم توسعه، بیش از آنکه ناظر بر مطالعات دقیق و سیاست‌گذاری علمی باشد، به غلبه کلی‌نگری و فقدان نقشه راه عملیاتی گرفتار آمده است. 

این اتفاق به ویژه در حوزه کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب که خراسان رضوی و مشهد یکی از شاهراه‌های اصلی آن هستند، نمود بارزتری دارد. خراسان رضوی و پایانه‌های مرزی آن از جمله دوغارون، لطف‌آباد و سرخس، نه‌تنها معبر اصلی تعاملات تجاری کشور با آسیای میانه و افغانستان به شمار می‌روند، بلکه با توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و تقویت مراکز تجمع بار، می‌توانند هم‌افزایی محسوسی در جذب ترافیک ترانزیتی و کاهش هزینه‌های عملیاتی حمل‌ونقل رقم بزنند.

مشهد نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی، زیارتی و بازرگانی کشور، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب ترانزیتی شرق ایران را داراست؛ ظرفیتی که متأسفانه به دلیل نبود راهبرد مدون و چالش‌های متعدد همچون بروکراسی زائد، هم‌پوشانی نهاد‌ها و فقدان همکاری مؤثر بخش‌های دولتی و خصوصی، تاکنون به بار ننشسته است. 

در عرف جهانی، کشور‌هایی که در ترانزیت موفق بوده‌اند، سه رکن اساسی را محور راهبرد خود قرار داده‌اند: ساختار هماهنگ و استاندارد، حمل‌ونقل چندوجهی مقتدر و قابل اعتماد و در نهایت زنجیره تأمین کارآمد با مشارکت فعال بخش خصوصی. اما در ایران، بسیاری از تصمیمات مربوط به مرزها، گمرکات و حمل‌ونقل، عملا به جای هم‌افزایی، منجر به تعارض و اصطکاک نهادی گردیده است؛ موضوعی که به ویژه در پایانه‌های مرزی خراسان رضوی نمود بیشتری دارد و بعضا باعث از دست رفتن فرصت‌ها در رقابت با مسیر‌های جایگزین مثل کریدور‌های قفقاز و آسیای میانه می‌شود. 

تحریم‌ها و محدودیت‌های دسترسی به خدمات مالی و بیمه‌ای نیز مزید بر علت شده تا مسیر توسعه کریدور‌های ترانزیتی شرق کشور پیچیده‌تر گردد و این موضوع نقش مدیریت ریسک، تنوع‌بخشی به شرکای خارجی و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های نوین را دوچندان مهم می‌سازد. امروز اگر بخواهیم مشهد و خراسان رضوی را به بازیگران اصلی تحولات آینده حمل‌ونقل منطقه بدل کنیم نباید، از کلی‌نگری و حرکت به سوی برنامه‌های عملیاتی، تخصص‌محور و مبتنی بر مشارکت واقعی همه ذی‌نفعان غافل شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->