بی‌ثباتی و نبود مدیریت فعال عامل افزایش مجدد نرخ دلار | آیا سیاست‌های پولی و ارزی اصلاح می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس سه‌‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ | سقوط آزاد بازار سهام متوقف می‌شود؟ ۳ هزار و ۳۸ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی شناسایی شدند افزایش ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) افزایش ۷۳ درصدی هزینه‌های تولید برق در یک سال اخیر | گزارش مرکز آمار از تورم نقطه به نقطه تولید برق بانک مرکزی: یارانه نقدی خانوار و مستمری بازنشستگان به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته می‌شود بانک مرکزی: ۷۳ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی: پیگیر ایجاد مرکز تأمین مالی با حضور مدیران بورسی در مشهد هستیم + فیلم اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو با دستور دیوان عدالت اداری متوقف شد + سند ریزش ۱۴ هزار واحدی شاخص بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) ادیسونِ عصر ما قیمت خودرو‌های وارداتی هنوز قطعی نیست | احتمال افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی قیمت امروز دینار عراق در مشهد (دوشنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۴) اطلاعیه شرکت ملی پخش برای سوخت‌گیری در ایام اربعین ۱۴۰۴ اعتبار ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی وزارت کار برای حمایت از کسب‌وکار‌های خانگی انتقاد یک نماینده مجلس از تسخیر بازار حوزه ساخت‌وساز توسط اتباع خارجی جزئیات رأی جدید دیوان عدالت اداری درباره مزایای کارمندان اعلام شد نرخ طلا در مشهد نیمه کانال ۷ میلیون تومان را پشت‌سر گذاشت (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) بلیت هواپیما برای ایام اربعین با نرخ مصوب عرضه می‌شود بازار خودرو همچنان بی رونق و  در  رکود ۸۵۰۰ فرصت شغلی در خراسان رضوی معطل زمین‌های خالی قیمت‌گذاری جنجالی اسپورتیج؛ دستور توقف دریافت وجه صادر شد پیش‌بینی بورس برای روز دوشنبه (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار در روز دوشنبه (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴) | طلا در سایه دلار ۹۲ هزار تومانی، صعودی شد ارزش سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی امروز یکشنبه (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس (۱۲ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۴۴۹۰۸
  • ۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸
کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی
در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

اما واقعیت این است که بدون یک استراتژی جامع و مدون که همه ظرفیت‌ها و چالش‌ها را در بستر زمانی و مکانی لحاظ کند، این فرصت طلایی به تهدیدی برای هدررفت منابع بدل خواهد شد. نگاهی به رویکرد‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های کلان ما، به‌ویژه در حوزه اسناد بالادستی نظیر برنامه هفتم توسعه، بیش از آنکه ناظر بر مطالعات دقیق و سیاست‌گذاری علمی باشد، به غلبه کلی‌نگری و فقدان نقشه راه عملیاتی گرفتار آمده است. 

این اتفاق به ویژه در حوزه کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب که خراسان رضوی و مشهد یکی از شاهراه‌های اصلی آن هستند، نمود بارزتری دارد. خراسان رضوی و پایانه‌های مرزی آن از جمله دوغارون، لطف‌آباد و سرخس، نه‌تنها معبر اصلی تعاملات تجاری کشور با آسیای میانه و افغانستان به شمار می‌روند، بلکه با توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و تقویت مراکز تجمع بار، می‌توانند هم‌افزایی محسوسی در جذب ترافیک ترانزیتی و کاهش هزینه‌های عملیاتی حمل‌ونقل رقم بزنند.

مشهد نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی، زیارتی و بازرگانی کشور، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب ترانزیتی شرق ایران را داراست؛ ظرفیتی که متأسفانه به دلیل نبود راهبرد مدون و چالش‌های متعدد همچون بروکراسی زائد، هم‌پوشانی نهاد‌ها و فقدان همکاری مؤثر بخش‌های دولتی و خصوصی، تاکنون به بار ننشسته است. 

در عرف جهانی، کشور‌هایی که در ترانزیت موفق بوده‌اند، سه رکن اساسی را محور راهبرد خود قرار داده‌اند: ساختار هماهنگ و استاندارد، حمل‌ونقل چندوجهی مقتدر و قابل اعتماد و در نهایت زنجیره تأمین کارآمد با مشارکت فعال بخش خصوصی. اما در ایران، بسیاری از تصمیمات مربوط به مرزها، گمرکات و حمل‌ونقل، عملا به جای هم‌افزایی، منجر به تعارض و اصطکاک نهادی گردیده است؛ موضوعی که به ویژه در پایانه‌های مرزی خراسان رضوی نمود بیشتری دارد و بعضا باعث از دست رفتن فرصت‌ها در رقابت با مسیر‌های جایگزین مثل کریدور‌های قفقاز و آسیای میانه می‌شود. 

تحریم‌ها و محدودیت‌های دسترسی به خدمات مالی و بیمه‌ای نیز مزید بر علت شده تا مسیر توسعه کریدور‌های ترانزیتی شرق کشور پیچیده‌تر گردد و این موضوع نقش مدیریت ریسک، تنوع‌بخشی به شرکای خارجی و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های نوین را دوچندان مهم می‌سازد. امروز اگر بخواهیم مشهد و خراسان رضوی را به بازیگران اصلی تحولات آینده حمل‌ونقل منطقه بدل کنیم نباید، از کلی‌نگری و حرکت به سوی برنامه‌های عملیاتی، تخصص‌محور و مبتنی بر مشارکت واقعی همه ذی‌نفعان غافل شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->