به گزارش شهرآرانیوز، در روزگاری که دوربینها بیش از همیشه راوی حقیقت و همبستگیاند، سینماگران و فعالان رسانهای خراسان رضوی در رویداد «بزم و رزم» گرد هم آمدند تا تولیدات خود درباره جنگ تحمیلی ۱۲روزه ایران و رژیم صهیونیستی را با مخاطبان به اشتراک بگذارند. این دورهمی عصر امروز، اول مرداد ۱۴۰۴، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد و به محفلی برای نمایش جلوههایی از مقاومت، پیروزی و اتحاد ملت ایران در قالب آثار تصویری بدل شد.
در این برنامه، آثار متنوعی از هنرمندان خراسان رضوی روی پرده رفت. فیلم «سرباز ایران» ساخته عرفان نبیزاده و همچنین اثری دیگر با همین نام به کارگردانی حسن پناهی، از جمله آثار داستانی این رویداد بودند. احمدی مهر با فیلم «خورشید سپهر» و علیرضا باغشنی با «رجزخوانی» در کنار مهدیار سنبله و سیدمصطفی سیدالحسینی که هر دو فیلمهایی با عنوان «تکرار تاریخ» ارائه کرده بودند، به بازخوانی لحظات سرنوشتساز جنگ پرداختند.
امیراطهر سهیلی با فیلم «رستم و ایران»، حسین مخلصیان با مستند «نذر مقاومت» و سجاد دهنوی با «خانه ما» نیز از دیگرفیلمسازانی بودند که در این مراسم آثارشان اکران شد. انیمیشن «تماس فوری» نیز توسط واحد پویانمایی خراسان رضوی تولید شده و از جمله آثار شاخص بخش پویانمایی بود.
امیرمحمد مروی با فیلم «امیرعلی»، سعید برزگر با «پناه» و محسن عقیلی با دو اثر «آتشبازی» و «ایران بر مدار علی» در این برنامه حضور داشتند. همچنین حسین نژادموسی با سه اثر «ملت قهرمان ۱»، «ملت قهرمان ۲» و «پرواز»، حضوری پررنگ در «بزم و رزم» داشت.
مهدی نوروزی فیلم «۷۵ سال اشتغال» را ارائه داد و امیرحسین کشمیری در کنار ابوالفضل جمشیدی با اثر «شهید میلان صابری» و همچنین فیلم مشترکش با جواد دعایی با عنوان «وصال حق» در جمع آثار دیده شد. فیلم «ریحانه» ساخته مهدی براتی، «شخم موشکی» از الباس عیدی، و «وطن» به کارگردانی مهدیار زارعان و سبحان حقدوست نیز از دیگرآثار اکرانشده بودند.
حنانه سراجی با دو اثر «رو به آسمان» و «صبح فروردین»، فرزانه سلمانیان با «آخ جون بازی»، احمدرضا رضایی با «برای سمانه»، الیاس عیدی با دو فیلم «عشق موشکی» و «وضعیت زرد»، سجاد فیروزآبادی با «سرباز وطن» و ایمان ایزی با «قهوهخانه» نیز در این رویداد حضور داشتند.
از دیگر فیلمهای حاضر در «بزم و رزم» میتوان به «در انتهای امواج» ساخته حسین زحمتکش، «ایران» از حمید ملیحی، «هوادار» به کارگردانی لیلا نوعی، «خستگیهای شیرین» از مهرداد عسگری، «اسرائیل اینترنشنال» به کارگردانی امیرحسین کشمیری، «دنده معکوس» اثر محمد برزویی، «اسطوره» ساخته سیدمصطفی حسینی، «شرایط بحرانی» از سهیل سهیلی، «طرار» به کارگردانی سیدهزهرا موسوی و «بعد از نهار» ساخته محمدرضا دهقان اشاره کرد.
وحید فرجی، مستندساز مطرح کشور، با اشاره به جایگاه هنری شهر مشهد اظهار کرد: این اتفاق منحصربهفرد است و البته از شهری با سابقه فرهنگی و هنری مثل مشهد، دور از انتظار نبود که شاهد چنینخلاقیتهایی باشیم.
وی ادامه داد: امیدوارم این روند ادامهدار باشد چرا که ما تازه در آغاز یک مسیر جدید هستیم. اتفاقی که افتاده تازه شروع یک حرکت بزرگتر است.
این مستندساز در ادامه صحبتهای خود به تحولات سیاسی منطقه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه «وزیر جنگ اسرائیل امروز اعلام کرده احتمال آغاز دوباره جنگ با ایران وجود دارد»، افزود: چه این تهدیدها به جنگ منجر شود یا نه، واقعیت این است که ما وارد دوران تازهای شدهایم و اسرائیل پس از ضرباتی که خورده، ما را رها نخواهد کرد.
فرجی با اشاره به استعمار تاریخی غرب، جنگ غزه را تنها یکی از نمودهای عینی این تقابل دانست و گفت: اروپا که همهجانبه پشت این رژیم ایستاده، امروز در اوج بحران انسانی محاصره غزه، احساس میکند باید کاری بکند.
وی ضمن ابراز امیدواری برای تداوم این مسیر هنری، تصریح کرد: چه در ایدهپردازیها و چه در فرم، آثار بسیار خوبی تولید شده است. مخصوصاً در حوزه انیمیشن، ایدههای درخشانی دیدم که باید در سطحی فراتر از خراسان رضوی منتشر شود. این آغاز یک حرکت افتخارآفرین است و امیدوارم ادامهدار باشد.
این مستندساز با اشاره به حملات موشکی اخیر رژیم صهیونیستی و تهدیدات آشکار علیه ایران بیان کرد: ما پس از این حادثه، ملت قبل از جنگ نیستیم. درکی نو از خود، از دشمن و از موقعیتی که در آن ایستادهایم، پیدا کردهایم.
وی تأکید کرد: این همدلی و این آگاهی، یک گوهر گرانبهاست که به بهای درد، رنج و خون به دست آمده است و باید برای حفظ آن تلاش کرد. نباید بگذاریم فروکشکردن هیجانات، ما را از ادامه مسیر بازدارد. نباید از یاد ببریم که دشمن همچنان در کمین است و خود نیز به صراحت گفته که جنگ تمام نشده است.
در ادامه، این مستندساز با اشاره به حضورش در مراسم تشییع پیکر یک کودک شهید در تهران خاطرنشان کرد: وقتی پیکر آن دختر سهساله را دیدم، آنوقت بود که سیلی واقعیت به صورتم خورد. تا زمانی که این درد را از نزدیک لمس نکنید، ابعاد آن را درک نخواهید کرد.
فرجی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم از این فرصت عجیب، اما دردناک، استفاده کنیم. این همدلی که امروز میان ما شکل گرفته، باید بماند؛ باید از آن برای حل مسائل و عبور از بحرانهای آینده استفاده کنیم.
امیراطهر سهیلی، با انتقاد از روند شتابزده ساخت فیلم درباره جنگ ۱۲ روزه بیان کرد: اگر بدون مطالعه و بینش وارد این حوزه شویم، به خودمان و به حقیقت این جنگ خیانت کردهایم.
وی با اشاره به روال تکرارشونده بودجهریزی مناسبتی در حوزه فرهنگ، اظهار کرد: یک بودجه ثابت در ارگانهای سینمایی برای جنگ ۱۲ روزه تعیین شده؛ مثل سالی که گفتند فیلمهایی درباره پیامبر اعظم ساخته شود. در آن سال فیلم خوبی ساختیم، ولی اینکه امروز هم صرفاً، چون بودجهای آمده، فیلمنامه بنویسیم، قابل دفاع نیست.
این فیلمساز با هشدار نسبت به بیکیفیتشدن تولیدات هنری افزود: فیلمسازان جوان، گول نخورید. اگر کل تجربه سینماییمان را کنار بگذاریم و سوپرمارکت بزنیم، شاید سودش بیشتر باشد. اما اگر قرار است درباره جنگ فیلم بسازیم، باید نگاه جدی، عمیق و مسئولانه داشته باشیم. نباید خودمان را بفروشیم. ساخت فیلم درباره جنگ فقط احساس نمیخواهد، مطالعه میخواهد.
سهیلی با انتقاد از تسریع در نگارش و تصویب فیلمنامهها گفت: الان تا هفتم مرداد مهلت ارسال اثر برای جشنواره مقاومت و روایت فتح اعلام شده؛ اما سینما نانوایی نیست که نان را بزنیم در تنور و بلافاصله نان داغ تحویل بگیریم. دیدم برخی دوستان در همین چند روز فیلمنامه سینمایی نوشتهاند و فارابی هم تصویب کرده. این روند آسیبزاست.
وی تأکید کرد: فیلم بد، فقط به ما لطمه نمیزند، بلکه به موضوعی هم که دربارهاش میسازیم ضربه میزند. این یعنی خیانت به جنگ، خیانت به کسانی که در خط مقدم بودند. اگر قرار است وارد میدان روایت شویم، باید با بینش وارد شویم، نه با عجله.
سهیلی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما از جنگ ۱۲ روزه خاطره داریم، همه دچار شوک شدیم. همین حس اگر درست پرداخته شود، میتواند فیلمی خوب بسازد. اما ساخت فیلم خوب، عجله نمیخواهد، تفکر میخواهد. نباید با فیلمهای دمدستی خودمان را قاطی رزم بدانیم. اگر قرار است وارد بزم رزم شویم، باید قوی وارد شویم.