رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

ایران و چین خودرو برقی تولید می‌کنند

  • کد خبر: ۳۴۷۴۴
  • ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
  • ۱
ایران و چین خودرو برقی تولید می‌کنند
طی روز‌های اخیر قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به موضوع جدی و بحث برانگیزی میان رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شده است. اما در این برنامه امکان دارد چند شرکت خودروییِ چینی با دو خودروساز ایرانی مذاکره کنند. از سوی دیگر تولید خودرو برقی نیز می‌تواند از دیگر محور‌های این برنامه ۲۵ ساله ایران و چین باشد.
به گزارش شهرآرانیوز،  هر چند که هنوز جزئیات این تفاهم‌نامه مشخص نیست، اما رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره آن این طور می‌گوید: «این برنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین است که طرف ایرانی به چینی‌ها تحویل می‌دهد. هنوز نمی‌دانیم که چینی‌ها با اصل این برنامه موافق هستند یا خیر؟

بنابراین هر دو طرف باید کنار یکدیگر بنشینند و درباره بند‌های این برنامه مذاکره کنند. این برنامه ویرایش نهایی طرف ایرانی است و از سوی چینی‌ها نهایی نشده است.»

ایران و چین خودرو برقی تولید می‌کنند

مجیدرضا حریری به برخی از بند‌های اقتصادی این برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران خودرو نمی‌سازند. هر دو وزارت خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.»

او اضافه می‌کند: «در این برنامه امکان دارد چند شرکت خودروییِ چینی با دو خودروساز ایرانی مذاکره کنند. از سوی دیگر تولید خودرو برقی نیز می‌تواند از دیگر محور‌های این برنامه ۲۵ ساله ایران و چین باشد.»


نفت و گاز در برابر تکنولوژی


حریری درباره چگونگی نقل و انتقال پول با چین نیز این طور می‌گوید: در همه حوزه‌ها گرفتار تحریم هستیم، اما آیا قرار است تا ۲۵ سال دیگر گرفتار تحریم باشیم؟ چنانچه چین این تفاهم کلی را بپذیرد به معنای آن است که بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نادیده می‌گیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار کرد: چنانچه بتوانیم نظر چینی‌ها را درباره این برنامه ۲۵ ساله جلب کنیم از این پس نفت و گاز بیشتری می‌فروشیم. در حال حاضر چینی‌ها در دوران تحریم رفیق ایران بوده و هستند. هر چند در این برنامه چین هم براساس منافع ملی خودش تصمیم‌گیری می‌کند، اما چینی‌ها تنها افرادی هستند که تا به امروز تحریم‌ها را نادیده گرفتند؛ این در حالی است که این سطح از مبادلات تجاری برای اقتصاد ما کافی نیست. ما در این شرایط نیاز به ظرفیت‌های جدید اقتصادی داریم.

هر چند درباره برنامه ۲۵ ساله ایران و چین گمانه‌زنی بسیار است، اما فعالان اقتصادی با توجه به درگیری‌های سیاسی اخیر چین و آمریکا، امروز را زمان خوبی برای مذاکره میان ایران و چین می‌دانند. از سوی دیگر حقوقدان‌ها می‌گویند دولت موظف است اطلاعات مربوط به قرارداد همکاری ۲۵‌ساله با چین را منتشر کند.

طبق اصل ۵۶ قانون اساسی اگر دولت به آنچه کرده است، اطمینان دارد و این قرارداد را افتخارآمیز و مفید ارزیابی می‌کند، آن را منتشر و از آن دفاع کند که اگر چنین باشد، با حمایت کارشناسان و مردم نیز روبه‌رو خواهد شد. حال باید در آینده منتظر چگونگی نحوه اجرای این برنامه شد.
 
منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داود عبدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
0
هموطنان گرامی با اینکه در تاریخ ما در جریان قراردادهای ننگین همچون ترکمنچای و گلستان و ... بودیم هم اینک نیز شاهد قرارداد ننگینتری مبنی بر استخراج معادن طلا در روستای اندریان واقع در آذربایجانشرقی میان مسئولین و شرکت روسی هستیم
وای به حال ما که بعدها مورد لعن و نفرین نوه هایمان قرار خواهیم گرفت که دو دستی مملکتمان را به روسها واگذار کردیم، واقعا به چه قیمتی؟
واقعا چرا دولت دلیل سپردن استخراج معادن طلا توسط روسها را رسانه ای نمی کند!؟
چرا؟
خواهشا در تلویزیون رسانه ای کنید تا همه بدانند چرا ارزش پول ما هر روز افت می کند و ...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->