مهوا با «دره دیوان» و «افسانه سپهر» وارد جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شد «پدرخوانده» جای «گودزیلا» را می‌گیرد + خلاصه داستان و زمان پخش روایتی صوتی برای سینماگر بزرگ | مسعود کیمیایی «اکتبر ۱۹۰۴» را شنید آخرین پیام «امید جهان» به دوستانش + عکس ایران هزار عنوان کتاب عربی به نمایشگاه کتاب بغداد برد بازار کتاب در هفته وحدت با طرح «میلاد نور» جان تازه گرفت مهلت ارسال آثار به کنگره شعر «پیامبر رحمت» اعلام شد رکورد تازه در جشنواره کودک؛ ثبت ۳۹۳ اثر متقاضی «چهل ویکمین» جشنواره موسیقی فجر در پی طراحی پوستر سریال «بازی نقاب‌ها» روی آنتن شبکه‌ آی فیلم+ زمان پخش همه چیز درباره زنده یاد «امید جهان» + بیوگرافی و آهنگ امید جهان، خواننده، درگذشت + علت فوت رونمایی از نسخه خطی ۷۵۰ ساله دیوان جلال‌الدین شاه خوافی در تبریز شرایط شرکت در «کارناوال» رامبد جوان اعلام شد «ادریس البا» به فیلم روانشناختی «اینطور پیش می‌رود» پیوست ساخت شهرک سینمایی در مشهد؛ ضرورت یا سرمایه سوزی؟
سرخط خبرها

جنگ و تبعات آن در ادبیات بومی در کتاب «سیاسنبو» از محمدرضا صفدری

  • کد خبر: ۳۴۹۰۵۳
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵
جنگ و تبعات آن در ادبیات بومی در کتاب «سیاسنبو» از محمدرضا صفدری
بستر تاریخی ادبیات بومی، آن هم در بستر اتفاقات جنگ در موازات با پیش‌بردن داستان گیرا، می‌تواند داستان را در خاطر ماندگار کند.

به گزارش شهرآرانیوز، خواندن ادبیات بومی آن هم در بستر اتفاقات جنگ و پس از آن می‌تواند برای هر خواننده‌ای جذاب و خواندنی باشد. وجود اصطلاحات بومی جنوبی و پاورقی‌ها و تلفظ صحیح آن همگی نشان از اثری با هویت ملی است.

همچنین بستر تاریخی آن در موازات با پیش‌بردن داستان گیرا، می‌تواند داستان را در خاطر ماندگار کند. مجموعه داستان کوتاه «سیاسنبو» نوشته‌ «محمدرضا صفدری» یکی از همین آثار است؛ کتابی با هفت داستان کوتاه در دهه ۵۰ تا ۶۰ با محوریت شخصیت حسنو در تمامی داستان‌ها و تأکید به مسئله‌ تبعات جنگ جهانی دوم و حضور انگلیسی‌ها و نفوذ در مسائل اقتصادی و سیاسی، از طریق شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری‌هایشان که سبب شد در جنوب ایران مردم با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کنند.

علاوه براین از هفت داستان موجود در این کتاب، سه داستان از آن با نام‌های: «سیاسنبو»، «علو» و «اَکو سیاه» در مجله «کتاب جمعه» چاپ و همین امر سببب شد تا محمدرضا صفدری به عنوان یک نویسنده‌ توانمند دیده و شنیده شود.

ردپای فقر و تنگدستی را می‌توان در داستان «علو» یافت. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

از بام که آمد پایین کمی هیمه و پوشال نخل از انبار برداشت و به خانه برد. خانه گلی بود با یک در. فانوسی روشنش می‌کرد و سقفش از دوده سیاه بود. ته خانه کوزه‌های خرما بود و کیسه‌های آرد.

یا در جایی دیگر در داستان «اکو سیاه» می‌خوانیم:

برایش خانه‌ای می‌گیرد، ماهی سی‌وپنج تومان. درست دو روز پس از آوردن او به خانه، می‌رود پیش دوست و آشنا: خالومنو و سیدعلی، که روی هم می‌گذارند و پول لحاف و گلیمی درمی‌آید. پروایی نیست که دیوار‌ها شوره زده است، با کاغذ و مقوا می‌شود رویش را پوشاند و با حلبی تا تخته پاره‌ای می‌توان برایش دری ساخت.

استفاده از «گفت‌و‌گو» و دیالوگ‌هایی مبتنی بر آن، همگی نشان از سبک متفاوت صفدری در داستان‌گویی است. علاوه بر این رشته‌ای متصل در میان تمام داستان‌های این مجموعه از تکرار و کنارهم‌بودن برخی شخصیت‌ها یا پرشدن نقاط مبهم داستان‌های قبل به ترتیب در داستان‌های بعدی، گواه این مطلب است که این اثر، اثری متفاوت و خواندنی است.

از دیگر کتاب‌های مهم صفدری می‌توان به «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» اشاره کرد. مجموعه داستان «سیاسنبو» را نشر آموت در ۱۹۰ صفحه به چاپ رسانده‌ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->