ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

چگونه زندگی پایداری داشته باشیم؟

  • کد خبر: ۳۴۹۷۴
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
چگونه زندگی پایداری داشته باشیم؟
کارشناس ارشد مشاوره خانواده می‌گوید: فراگرفتن مهارت‌های بین فردی درست مانند یادداشتن مهارت خانه‌داری یا مهارت‌های شغلی برای تداوم و بقای یک زندگی سالم و رضایت‌بخش ضروری است.

به گزارش شهرآرانیوز، اکرم شاهد، کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره تشکیل زندگی به شکل پایدار توضیح می‌دهد: فرقی نمی‌کند مجرد باشید یا متأهل، در آغاز راه تأهل باشید یا در میانه‌های آن؛ اینکه چطور باید زندگی پایدار و بدون شکستی را تجربه کرد، همیشه برایتان یک دغدغه خواهد بود و در پی پاسخ آن خواهید گشت.

بزرگ‌ترین ضعف یا ایرادی که هر فرد دارد، جدا از جنسیت و جایگاه فردی و اجتماعی او و از منظر بهداشت روان، مهارت نداشتن و نگذراندن آموزش‌های صحیح و لازم برای مهارت‌آموزی است که با کلیدواژه پرتکرار و دست‌مالی‌شده «مهارت‌های زندگی» از او یاد می‌شود.

مهارت‌هایی که برخی از آن‌ها در مدارس یا برنامه‌هایی در شهر با روش‌های خودابداعی و بسیار ابتدایی و بدون محتوای علمی، آن هم به‌وسیله افراد غیرمتخصص، آموزش داده می‌شود که چندان هم مفید نیست.

بد نیست بدانید؛ خیلی وقت‌ها فقط آموزش یک مهارت یا توانمندی در استفاده از آن مهارت‌ است که می‌تواند زندگی طوفانی یک زوج را سامان دهد و روابط عاطفی بین آن‌ها را قوام بخشد.

زمانی که عواطف و احساسات در رابطه‌ای کاهش بیابد، کمترین آسیب آن طلاق عاطفی است که آمار وقوع آن این روزها در جامعه غوغا می‌کند.

مرا ببخشید که این‌قدر صریح و تلخ صحبت می‌کنم. ای کاش خانواده‌های ما به‌جای پرداختن به این همه ادا و اطوارهای ظاهری قبل از ازدواج و مراسم عروسی و خرج‌‌های کلان، قدری هم به فکر توانمند کردن فرزندانشان برای درست زندگی کردن و آموختن مهارت‌های ارتباطی صحیح در روابط بین فردی بودند و آن‌ها را کمک می‌کردند تا بتوانند زندگی پایدار و سالمی را تجربه کنند. موضوعی که متأسفانه خیلی کم به آن پرداخته‌ شده و هنوز هم کسی به ضرورت آموزش اجباری آن قبل از ازدواج نرسیده‌ است.

تصوری که ما از مراجعان مراکز مشاوره داریم، بیشتر افرادی با اختلال روانی شدید یا مشکل شخصیتی کنترل‌نشدنی است، درحالی‌که بیشتر مراجعه‌کنندگان افرادی سالم هستند که فقط در استفاده از مهارت‌های زندگی ضعف دارند و این ضعف باعث شده است تا نتوانند از پس مشکلات زندگی‌شان برآیند و از آنجا که سازوکار دفاعی فرار از موقعیت فعلی برای رسیدن به ایده‌آل‌های ذهنی راحت‌تر به داد فرد می‌رسد، این افراد تنها راه چاره را جدایی و رها شدن از قید و بندهای زندگی متعهدانه می‌بینند.

اتفاقی که باعث می‌شود تا آمار طلاق در جامعه رشد چشمگیری داشته‌ باشد، درحالی‌که اگر به این ضرورت رسیده‌ بودیم که در کنار همه نیازهای جسمی باید برای بهداشت روانمان هم وقت بگذاریم، هزینه کنیم و یاد بگیریم درصورت نیاز از یک مشاور کمک بخواهیم، تا این اندازه در زندگی رنج نمی‌بردیم و دادگاه‌های خانواده‌مان شلوغ بود.

بنابراین اگر خواهان زندگی پایدار و بدون شکستی هستید، لازم است که خودتان را به سلاح مهارت مجهز کنید. یعنی هر فردی با شناختی که از نقاط ضعف و قوت خود دارد، تلاش کند در حوزه‌هایی که نیاز به کمک و درمان دارد، از متخصصان آن حوزه کمک بخواهد تا با سلامت روان کامل وارد یک رابطه زوجی شود. زیرا وقتی فردی توانمند شود، حتی اگر طرف مقابلش هم ضعفی داشته‌ باشد، توان سازگاری و بهبودی شرایط برایش بیشتر فراهم است.

فراگرفتن مهارت‌های بین فردی درست مانند یادداشتن مهارت خانه‌داری یا مهارت‌های شغلی برای تداوم و بقای یک زندگی سالم و رضایت‌بخش ضروری است. این مهارت‌ها به ما کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های روزمره زندگی انرژی کمتری را صرف بگوومگو و گفت‌وشنودهای بی‌فایده بکنیم.

نکته پایانی اینکه لطفا هیچ‌وقت از کنار مشکلات و بگوومگوهای زوجی خود به‌سادگی عبور نکنید. زیرا وقتی فردی شروع به شکایت می‌کند، به‌طور قطع جایی از روانش درد گرفته است و این شما هستید که باید با شنیدن حرف‌هایش و نه قضاوت و نصحیت کردنش، او را التیام بدهید. لابد می‌دانید که شنونده فعال خوب بودن هم خودش یک مهارت است و باید آن را یاد گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->